Amanda ek

Alla inlägg under oktober 2012

Av Amanda - 31 oktober 2012 23:11

Tjaaoo nu har jag gått bus-eller-godis. Jag och Fanny gick i typ 3 timmar och fick in vars en full skål, bilder kommer! Tyvärr var det några tonåringar som tyckte det var suuuperkul att skoja med barn som går bus-eller-godis, så de satt och lurade i buskarna till deras hus, och sen när vi skulle gå över en väg kastade dem något som skvätte ut. Fattar inte vad det var, men typ vattenballonger. De kastade en till när vi var på väg bort, och jag blev helt chockad så vi sprang iväg, som barnungar :p

Annars var allt kul, det var många som sa "vi har glömt att köpa in" och "Det är slut", Det var typ bara 2 som sa "Vi firar inte halloween idag". Vi hann gå i det nya Stångby där Fanny bor och gamla Stångby, men inte överallt för efter de där tonåringarna med ballongerna blev det mer läskigt, speciellt när vi tyckte vi såg samma igen i nästa kvarter. :/ så vi sprang till nästa igen och sen nästa, ända tills vi var hemma hos mig :p där vi drack och lite sånt. Sen cyklade vi hem till Fanny för att kolla på Ett magiskt liv och sen Detta ska du inte prova hemma (tror det heter så). Men hann bara se halva för sen kom mamma och hämtade mig :(

 

Idag har jag också ridit Bea, men bara lite lätt. för hon var så duktig igår och för att hon ska vara pigg till imorgon, träning för Jessica :D 

Jag och Fanny åkte till Torns tidigt, typ vid 1 eller halv 1. Hämtade Beauty och alla saker och satte igång att rykta. Fanny hade Kalle med sig, än en gång ;) Han gnydde och höll på. var syssellös, men Fanny och jag upptäckte att han älskar att leka med äpplen, och äpplen finns det GOTT om i ett stall! ;)

Sadlade och tränsade och gick till mellan ridhuset för att skritta fram. Efter typ 5 min travade jag fram henne och började sedan jobba henne på volten, i båda varven. Man känner vilket varv hon har svårt i, verkligen, det är höger. Men tyckte ändå hon ställde sig ganska bra.

Sen galopperade jag lite på fyrkantsspåret, för hon var så pigg och behövde bli av med lite överskottsenergi. Tog några varv och galoppfattningar innan hon galopperade. Fanny fotade, men blixt, och Beauty brydde sig inte. :)

När jag galopperat fram henne gjorde jag ett varv på volten också, A volten, där hon inte sticker :p

Sen testade jag att göra en 15 diameters volt vid E tror jag det är, och då bara: Iväg!

Det blev bara: vingel, vingel, lite ditåt, lite dit, öka, stanna och sen: 5 min till innan jag kunde slita henne från intresset för utgången. :p

Så det testade jag inte igen ;)

Efter ytterligare typ 20 min skrittade jag henne ute, och Fanny passade på att ta ännu mer foton.

När jag var nere vid hennes hage och skulle vända tillbaka vägrade hon, tänkte: Men detta är ju min hage! Med Fannys hjälp lyckades vi vända henne åt rätt håll, men då vägrade hon ta ett steg och snodde runt igen, detta upprepades ganska många gånger innan jag slutligen fick henne på rätt håll i skitt, för säkerhets skull travade vi tillbaka, för att hon inte skulle kunna stanna igen. Vi galopperade till och med, typ 2-3 steg, men ändå ;) det är andra gången jag galopperar henne på galoppspåret. :)

 

Efter ridningen tussade vi, men ensilaget var slut så vi fick ta hö. ;) Efter det åkte vi hem till Fanny, tog med hennes saker och åkte till mig, och resten vet ni ju redan ;)

 

Nu tjatar pappa, måste stänga av datorn! ;)

 

Så hejdå!

/AmAnDa.

 

Av Amanda - 31 oktober 2012 11:50

Älskar denna bilden, tack Fanny!! :D

   

Typ 70-75cm ;)

 

I full galopp <3 :D

 

Kan vara 90cm! :D

 

 

Nu segar uppladdningen supermycket så pallar inte lägga upp fler nu, men visst är de fina? Inte alls suddiga, TYP! :D

Och det blir bättre bilder utomhus, som vi ska ta idag, så räkna med mycket fina, nya, bilder framöver!! :D

 

/AmAnDa.


Av Amanda - 31 oktober 2012 11:44


90 cm, och vi är bäst! <3 Detta är ju höjden för LC för d-ponnys! Och tänk om jag hade hoppat detta med en b-ponny, då hade det varit höjden för LA!! Omg säger jag bara.

Och Jessica sa att jag säkert kommer kunna hoppa LD på seriehoppningen!! :D och jag längtar...

Till alla kommande tävlingar! Innan brukar jag ju få vänta på att det ska komma Clear rund, men snart kommer det inte behövas längre! Åh så glad jag eee!!

 

Och sen ska jag hoppa 60 och 70 på KM, läääängtaaar!!

 

/AmAnDa.

Av Amanda - 31 oktober 2012 11:34

Allt började med att Ellen (hennes nya fodervärd) undrade vad Musslans pappa hette/heter. Så jag kollade på Torns hemsida och såg att han hette/heter Öxenholm Mango. Och sen sökte jag på Google och fick upp en bild på honom, här är hemsidan!

http://www.ekhagensstuteri.se/page1.html

Han tävlade MSV A med vinster!! :D

Musslan kan visst, hennes pappa måste ju ha kunnat hoppa oxrar som är.. Ja vad blir det nu typ 120 breda, så då borde Musslan klara av 50cm brett :p haha.. Hon är kanske bara envis? Eller så kommer det från hennes mamma?

Så fin... Så fin....

 

Aja lite om dagen: Fanny kommer om en stund och då ska vi till Torns, jag ska rida Beauty lite lätt, alltså ingen galopp, bara lite chillridning eftersom mamma inte kan vara med. Fanny ska ta med sin kamera och fota mig och Beauty, ska försöka få såna superduperfina bilder! :D

Efter stallet ska vi hem till mig för att hämta mina halloweenkläder och sen hem till henne. För det är ju halloween idag alla bloggläsare!  

Ska ni också gå?

Jag och Fanny har en bra plan, vi ska börja gå vid hennes område och sen i början vid gamla Stångby och sen bara plundra alla hus på godis! ;D

om vi hinner ska vi ta på andra sidan järnvägen också, Stångby har blivit skiitaastort! :)

 

Men hejsvejs så länge!

 

 

/AmAnDa.

Av Amanda - 30 oktober 2012 19:37

                       

 

DET VAR EN DEL, JA, HEJDÅ

Av Amanda - 30 oktober 2012 18:56

Hejhej nu har jag ridit och Fanny är här, Ska berätta om dagen, det har hänt mycket!

Först åkte vi till stallet halv 10 för att titta på när Katja rider Lukas. Ganska jobbigt att inte få sovmorgon. :/

Fanny tog med Kalle och vi sysselsatte oss med att skoja med honom när Katja red. Jag kom på att jag är Tobba Larsson (Tobbe Larsson) och Kalle är min shetlandsponny Nick (Nicke) och så filmade Fanny mig när jag presenterade mig och "Nick" och visade lite tricks (sitt, ligg, upp, vacker tass m.m) Det var kul! ;D

Efter typ en halvtimme gick vi ut i paddocken för att hoppa med Kalle. Men underlaget var helt kasst, som kvicksand, så vi gick utanför där det stod ett hinder uppställt. Vi hoppade det några gånger med honom och han var jätteduktig! Men i slutet blev han lite uppspelt och hoppade på oss typ hela tiden (liite läskigt faktiskt). Men det gick bra ändå.

Som avslutning gick vi ett varv runt galoppspåret. :)

När Lukas var ryktad och alla saker tillbaka hängda åkte jag och Fanny hem till henne. För att lämna Kalle och va. 

Vi gjorde varma mackor, gott! Och pratade och lite så, klappade Kalle. Och så sminkade Fanny mig med sminket hon fått för att hon sålde jultidningar mig till en clown. Bild kommer! Såg ut som en blandning av en clown och en zombie. :p

Efter typ 2 timmar var vi tvungna att åka hem till mig för att jag måste byta om till ridkläder och sånt. Mina saker från jultidningsförbundet hade kommit, ponnypåsen och julkola ;) så betalade henne för det innan vi åkte till Torns igen.

På Torns behövde vi inte mocka, för det gjorde jag när vi var där första gången, så vi bara tog in henne och ryktade, hämtade alla grejer. Min mobil laddade ur så kunde inte kolla klockan, skitirriterande! ;( men Fanny hade sin mobilklocka ;)

Skrittade fram i mellan i typ 10 minuter innan Jessica kom och hon och Fanny började bära fram hinder. Det blev en 2-kombination med en bom innan. Jessica sa att det är en jättebra övning för unghästar, för det är svårt för dem att komma fel på hindret. 

Värmde upp henne lite kort i galopp och började sedan hoppa fram på låga höjder. Jessica höjde lite i taget och hela tiden hoppade Beauty fint över, till slut var det andra hindret på ca 80-90!

Och jag har aldrig hoppat så högt förut, om det var 90 eller 85, för jag har bara hoppat 80 med Musslan en gång, och 70 en gång också. Men det var jätteroligt och inte ett dugg läskigt, för Beauty är inte den som vägrar, bara en gång har hon vägrat och det var idag, för jag hade miniminifart ;) så det var bara mitt fel!

Det var jättekul och häftigt.

Efter kombinationen fick jag hoppa studs. 3 hinder på typ 40? det gick BRA!!!! hon var superduktig och kom nästan aldrig fel. :D jättenöjd. som avslutning på ridpasset hoppade jag samma sak som först fast i andra varvet + minus bom. det gick också bra, men hon ville inte galoppera riktigt. frågade Jessica om vilken höjd hon tycker jag ska hoppa på KM och hon sa 60-70cm. snart kan jag nog tävla LD (80cm) för hon var så duktig idag. :D så jag ska hoppa 60 och 70. :)

Efteråt ryktade jag av henne och sen gick jag & fanny till mellan för att plocka undan hindren. 

sen när vi lämnat allt och så cyklade vi hem till fanny för att hämta hennes kamerasladd så vi kunde ladda över lite bilder från hennes kamera till min dator. vi gjorde så med hennes iphone också så se fram emot fiina bilder ;)

 

Nu sitter vi hemma hos mig, har ätit middag och nu målar fanny mina naglar så jag får skriva med en hand.

 

men nu ska jag ladda över lite bilder till en bildbomb och göra klart den förra. :)

vi ses, /AmAnDa.

 

 

Av Amanda - 29 oktober 2012 23:00

Asså nää datorn är emot mig idag, så skiter i det och gör ett nytt försök imorgon. :/ så jävla trist när man gjort en jättefin header och det inte funkar ;/ ;( :( Men det kanske går bättre imorgon! ;)

Har ju lovat att berätta om ridningen, och det tänker jag göra nu :)

Fick skynda iväg till Torns för o tussa vid kvart i 4. Jag, Katja och Fanny höll på att spela Slender (Y) med ljud ! ;D det var skitaläskigt för det kommer sånt trummljud hela tiden då.. Usch och fy!

Ja men på Torns skyndade jag mig att tussa och sopa och allt sånt, det tog faktiskt bara en halvtimme med allt! :D Och så kom Katja och Fanny med Kalle och hälsade lite. Katja fick sin grimma och nu har Lukas och Beauty en likadan! :D så söta de är! <3

 

Hämtade grejerna och ryktade henne, ganska länge. Hon var helt blöt, fast hon hade täcke! :/ men det täcket är skitdåligt, läcker. ;(

Skyndade mig o göra i ordning henne och gick sedan in i mellan ridhuset där jag värmde upp, ensam.

Hann bara galoppera en gång, sen var det några som höll på o lät vid läktaren, läskigt tyckte Beauty, så vi gick in i stora där det var fullt med hästar och människor. Vi var typ 8!! :o

När mamma kom gick vi in i mellan igen där jag tränade dressyr för fullt. Tyvärr var hon envis som en åsna och ville inte alls galoppera :p men i slutet kunde jag göra jättefina galoppfattningar från skritt - i båda varven! :D så jag är nöjd med dagen.

 


Nu är det sent och jag är trött. Ska läsa lite, men inte mycket, och sen bara sova. Hade en liten tanke på att följa med Katja när hon rider Lukas imorgon, men det är typ halv 10 på morgonen och jag vet inte om jag pallar riktigt :p för jag ska rida för Jessica typ 5 (kommer inte riktigt ihåg) och antligen får jag vara där hela dagen eller så får jag vara där 2 gånger.

Fanny och Katja ska ha typ ha höjdhopp, förutom det att de inte har någon vuxen med och det är förbjudet att hoppa utan någon över 18 år är med. :/

 

/AmAnDa.

 

Av Amanda - 29 oktober 2012 22:52

Nu krånglar Gickr,com för fullt, har ängnat en lång stund på att redigera bilder till bildspelet, som det blir, och när jag är klar och har klistrat in det på bloggen spelar den upp, men i miniformat! :/ ;(

Så nu måste jag klistra ihop allt igen och ändra storleken, vad kommer härnäst? För stor? ;( ;9

 

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards