Amanda ek

Alla inlägg under februari 2013

Av Amanda - 28 februari 2013 21:49

Var somsagt i stallet idag. Red, myste, ryktade och mockade. Och tömde tunnor -.- Det var inte så Kul:p.
Jag och Sandra gjorde i ordning Acora och Frodo tillsammans. Jag red i mellan samtidigt som hon hoppade. Tränade på lite saker, tempoväxlingar, volter, ja typ det. Det var 2 andra hästar där så var ganska fullt :p. Ganska! ;)
När jag ridit och ryktat hann jag se slutet av hopplektionen. :) filmade nån film när Sandra hoppade också.
Sen tog jag in grejer, mockade, pratade och chillade tills pappa hämtade mig. På lördag ska jag och Sandra rida tillsammans :D. Hoppas det är fins väder så vi kan rida ute lite eller göra något annat kul! :D men jag och Sandra är duktiga på att ha Just kul hahaha ;).

Taggad, eller inte, inför engelskaläxan. Men det är bara en text jag ska läsa igenom ;).

Av Amanda - 28 februari 2013 16:28

Idag ska Acora ridas, ganska lätt ridpass. Imorgon ska hon vila. Sen ska jag kolla på Sandras hoppning. Hon är frisk nu;).
Sen hem och göra engelskaläxan, men den är jättelätt så den går snabbt!
Imorgon är det sista dagen innan helgen, skönt att slippa skolan hehe!
På lör är det dressyr o på sön Seriehoppning 3, tävlar 50+60 cm. Hoppas Acora sköter sig!

BTW gick superbra på spanskan för jag hade alla rätt på provet ?jag är stolt ;). Sen överöste läraren med läxor, som vanligt ;). Och sen var det pannkakor på maten, vi fick 4 st. De var jääätteeegoda men kanten var helt hård :/.

Av Amanda - 28 februari 2013 09:46

Det var inte jag som skrev mitt erkännande, det var några i klassen :p. Bara så ni vet! Häst är bäst! ;)

Av Amanda - 28 februari 2013 09:39

Tjatja bloggen jag har ett erkännande. Jag gillar inte hästar längre. Till alla läsare som gillar hästar, VÄX UPP! Hästar hör hemma i lasagne! Hej. Då!

Av Amanda - 27 februari 2013 22:16

Tjabba;) tänkte berätta om min dag, en vanlig onsdag ;).
Tog bussen som vanligt till skolan. I skolan var det tema (SO+NO) och sen eget arbete sista lektionen. Alltså det var 3 lektioner i tema ;). Jag och Katja jobbade jättemycket, båda blev klara med boken om ett land! Jag har Marocko ju och Katja Thailand. Det lottades ut vilka länder! ;)
Efter skolan åkte jag o Katja hem till henne, hon bytte om till ridkläder o sen åkte vi Till mig. Var tvungen att göra spanskan så Katja fick sysselsätta sig själv ;). Tränade lite och sen gick jag till Katja. Vi gick till stallet när det blev dags.
När vi först kom dit ville jag hälsa på Acora, men hon var ingenstans! Kollade i alla ridhus, i boxen, i stallen och lite ute! Till slut såg jag nån grupp komma från allén. Hehe blev lättad över att hon typ inte blivit bortrövad elr liknande ;).
Såg på Katjas lektion. Hon red på Dino. Han var pigg och lite busig för gruppen innan hade fått en skentur, alla hästar utan Lukas och Musslan skenade typ:o. Katja och Dino var jätteduktiga. Efter lektionen gick Vi hem och nu har jag tränat massa spanska. Kan inte 2 ord, blandar ihop dem heeelaaaa tiden! Grrrr!!
Måste sova nu bye

Av Amanda - 26 februari 2013 22:04

Dagen i stallet:
Gick dit.. Det var tråkigt! ;) väl i stallet gjorde jag i ordning Acora och värmde upp henne i stora ridhuset tillsammans med Grim, Humle och Gunnar. Sen red vi in i mellanridhuset och lektionen började. Vi hoppade kombination, ett galoppsprång mellan varje hinder. 5 hinder stod uppe, men vi använde bara 4. Började med cavaletti. Acora var pigg och framåt. Sen byggde vi upp ett hinder i taget, man hoppade en och en. Jag var sist :p. Acora försökte svänga undan men jag var envis så hon hoppade tillslut stillastående, och de andra i ganska bra fart. Fick mycket beröm för mig envishet där. :) ;).
Acora hatar kombinationer, eller inte hatar, hon liksom inte gillar dem så mycket. ;) det är inte samma sak:p.
Men hon stannade inte en enda gång så jag är stolt. Men blev lite avis på de andra som fick hoppa typ 80 medan jag fick nöja mig med.. Vad kan det ha varit kanske 55 som högst. Men det var bara för att Acora inte gillar det.. Men jag tar åt mig och känner mig som en dålig ryttare ändå hehe.. ;) men det går ju över, som nu ;).

Efter att jag var klar med Acora träffade jag Sandra i stallet, men hon var sjuk, så hon åkte hem. Hon sa åt mig att jag kunde ta hand om Frodo åt henne. Det ville jag gärna! Så jag pratade med mamma och till slut bestämde vi skritt i lilla. Bättre än inget ;) om hon kunnat vara med skulle det nog nt behövas men mamma kunde ju inte ;).
Frodo var supersnäll, men innan jag började med hnm mockade jag åt Acora. Sen gjorde jag i ordning Frodo och gick in i lilla. Han var pigg och glad. Men undrade nog vad han gjorde i ett så litet ridhus hehe ;). Sandra brukar inte rida hnm där, vad jag vet ;).
Men han var lugn och snäll. Gick i form utan att jag behövde göra mycket alls. Var riktigt nöjd. Skrittade igenom LC:2, tränade på att ställa och göra halter och gjorde nån serpentin. Han var mycket fin och duktig. :) kunde inte låta bli att tänka vad skönt om Acora också kunde gå så fint ;). Kanske hon kan, med mycket mycket mycket mycket träning och en mycket mycket mycket duktig dressyrryttare kanske ;).
Skrittade av och satt av. Ryktade och lämnade grejer. Sen när pappa körde för stt hämta mig hann jag mocka åt Frodo. Han stod nöjt och tuggade på mat ;).
Sandra: jag mår finfint men jag saknar dig! Hoppas du kan bli frisk snart!! :) /Frodo.

Nu är jag hemma och är typ sovande :p. Jag ska sova nu på direkten! Imorgon måste jag plugga spanska hela dagen typ.. :/ blä!!!

/AmAnDa.

Av Amanda - 26 februari 2013 16:26

Ska va på Torns 17:00 så har en del att göra. Rider tidigare än vanligt, kl 6, med andra c-ponnys så det blir samma avstånd på studshinder och kombinationer. :) kul om vi ska hoppa studs ju! :D har jag aldrig gjort med Acora.

Av Amanda - 26 februari 2013 16:12

Denna boken tycker jag är jättebra!! Har typ15 sidor kvar på den. Som sagt jättebra, handlar om Sera och hennes häst Wager. Ni borde läsa den! :D

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards