Amanda ek

Alla inlägg den 6 oktober 2012

Av Amanda - 6 oktober 2012 22:53

1. Heter hon Beauty egentligen?

Nej, Tror hon heter Barbro Lilje, men inte säker :)

 

2. Vilken ras är hon?

Vi har inte fått nån kopia på pass än, så vet inte.
3. Hur är hon att rida?

Hon är seg i början, sen piggnar hon till och i galoppen går det undan :D I slutet travar hon snällt på.
4. Hur länge har du känt till henne?

Dagen innan hon kom
5. Är hon populär på Torns?

Alltså jag vet inte men vad jag har hört blir folk ledsna för att hon inte vill galoppera, och Katja sa något om att man inte vill rida henne :( för att hon testar ryttaren ganska mycket.. :/ :(
6. Vad är hennes favoritgodis?

Pellets, asså såna Happy day på Hööks, inte riktig pellets :p eftersom underlaget är halmpellets måste hon så MYCKET pysselhalm, annars äter hon underlaget :/ Hon tycker även om: Morötter och äpplen, inte så förtjust i päron eller kanelknäckebröd.
7. Vad gör hon när det inte går bra?

Då brukar hon antingen ha stuckit i galoppen från volten eller inte velat ta ett steg till. Det är det vanligaste. Varken eller ;) finns inget mellanting enligt Beauty :p
8. Hur mycket gillar hon att hoppa på en skala från 1 till 5?

Tja hon bjuder på hindren och ökar, hoppar stort och högt, glamouröst över men ibland springer hon undan, så 4 :)
9. Hur hög är hon?

Vet inte exakt, men kanske 143 cm? En liten d-ponny är hon i alla fall.
10. Är hon lätt att få på tygeln?

I början: Nej! Mitten: Sådär, om man jobbar igenom henne ordentligt, och i slutet, när man gjort det går hon nästan på tygeln av sig själv! :D <3
 
1. Favoritklädesaffär?
Hade det varit affär: Hööks och Horze ;) Men det är nog Kappahl, gillar också H&M och Lindex, det är väl de vanligaste :p
2. Hur länge har du bloggat?
Typ exakt ett halvt år nu.
3. Varför heter du Attlevasomamanda?
Det förklarar mycket och sen är det fint. :)
4. Vilka skolor har du gått i innan (om du bytt dvs).
Jag har gått på först Sallerupskolan i Eslöv och sen Freinet i Lund. 
5. Vilken skostorlek har du?
39
6. Säg 5 saker du hatar!
Okey, djurplågare, mördare, nazister, magsjuka och banan.
7. Säg 5 saker du älskar!
Det är: Att fota, redigera bilder, blogga och rida.
8. Vilken färg skulle du färga ditt hår till om du fick eller ville?
Jag får ju inte permanent, men om jag fick skulle jag vilja ha slingor, ljusa :)
9. Hur många mascaror har du?
5 tror jag.
10. Premuunerar du på något? I så fall: Vad? :)
Premunerar på Pennygirl och Julia tidningar. Har gjort på Min häst jättelänge, och lite på Frida tidningar.
 
KATJA: 
1. värsta hästminne?
DET var när jag skulle tävla Musslan, 50 cm, och hon vägrade sådär 5 gånger + att jag ramlade av på framhoppningen. Eftersom det bara var oxrar hon vägrade på hoppade jag min egna lilla bana - utan oxrar med :) Hahaha.. Och det pinsamma var att jag var sista startande och när domaren kom till mig efteråt och sa "du får rappa till din häst lite!"  man känner sig ju lite oproffslig :p
2.bästa hästminne?
När Beauty kom och jag bara stod och såg transporten komma rullande :) Visste ju inget om henne mer än att hon heter Beauty, är en skäck, d-ponny på 5 år. Kanske inte SÅ lite men men... Ja det var både kul och nervöst på samma gång. För vill jag inte ha hästen är jag fortfarande Amanda utan häst! Men det blev ju bra till slut :) :D
3. Katjas blogg eller fannys?
Känner mig taskig.. Men om det handlar om update är Katjas blogg bättre på sånt. Fanny uppdaterar nämligen nästan aldrig. Men som sagt: Vill inte välja mellan mina två bästa vänners bloggar.
4. kan du inte v-blogga frågestunden?
Skulle ha gjort det, men videon blev längre än 10 min så då kunde jag inte lägga upp den :(
 

1. Varför spelar du Slender?

Det är KUL och LÄSKIGT på samma gång :D och sen känner man sig ju modig :p Fast irl är jag riktigt feg när det gäller vissa saker! ;) :p
2. Vad tycker du är så kul med att blogga?

Innan skrev jag överdrivet långa inlägg på Facebook.. Och ja Facebook är lite till för korta meddelanden, som tex: "på väg till skolan nu" eller "ska till stallet snart!". Inte sånna skitlånga inlägg om dagen och sånt.. Funderade länge på blogg, och sen tog det en stund för mig att övertala päronen :p Blogg passar mig mycket bättre!
3. Har du spotify?

Yes
4. Har du Twitter?

Nej
5. Vilka bloggar följer du?

Bland annat: Sandras, Ellens, Julias, Katjas, Fannys och ibland Nellie Berntsson.

 

1. Vad är det bästa du vet om du får säga 5 saker?

Har jag redan sagt :p
2. Hur många kommentarer har du fått?

Något med 80 tror jag. Eller 70.
3. Vad är ditt rekord i statistik (unika).

51
4. Vad är ditt rekord i statistik (sidovisningar).

412
5. Hur många är dem i din klass?

Vi är 28, 10 killar och 18 tjejer, Ni hörde rätt, här är det GIRLPOWER som regerar! ;) :D
6. Har du några mellannamn?

Jag heter egentligen Elsa faktiskt. Elsa Amanda Rosanna och så efternamnet :)
7. Vad kallar du Beauty för?

Kallar henne för Bea, Booty och bäbis. <3
8. Hur många gånger har du tävlar i hoppning?

Tävlat? Har aldrig tävlat lokalt, för jag har inget Grönt kort, men Clear rund har jag tävlat 6 gånger varav 5 av de felfria (den enda gång det inte blivit felfritt var den gången på 50 cm).
9. Vad är ditt hopprekord?

Räcke: 80 cm med Musslan, oxer: 65? Med Musslan.
10. Hur länge har du ridit?

Ungefär 8,5 år :)
11. Favoritras?

Welsh och Connemara är FINA!
12. Favorithäst?

Beauty ofc.



 


1. Vad heter ditt favoritprogram på tv?

Har skitmånga, bland annat: Det ljuva havslivet, Par i kungar, Jessie, Austin och Ally, Magi på Waverly place (stavning) och Lycka till, Charlie!.

Men Par i kungar är BÄST!
2. Vad heter alla dina medryttarhästar du haft?

Medryttarhäst: 1, Colette.

Foderhäst: Flower, Florens och Musslan.
3. När började du rida och var?

Började när jag inte ens fyllt 5 år. Jag var 4,5 typ. Började på Eslövs ridklubb där jag red kvar tills jag fyllt 7 år då jag bytte till Torns ryttarförening :) Sen som 8-åring bytte jag till Lilla Hästskolan där jag fick Pluto och hade Colette innan Pluto. Efter det kom jag till Torns med Pluto och där börjar jag lära känna Sandra som hyr Pluto av oss och så ja resten vet du nog redan ;)
4. Vilken stad föddes du i?

Malmööö
5. Har du haft någon annan blogg? I så fall: Vad heter den?

Har haft en annan, som fortfarande finns kvar;

 

Länk : http://brunettahorselovers.blogg.se/



kan ju kika in! ;)

PS! Den är inaktiv så kommer inte att uppdateras något, förutom kanske 1 gång i månaden om det hänt något very importen (stavning?) som man måste veta. Som jag gjorde igår, om Beauty.

Hon är ju en viktig förändring i mitt liv!!

Men nu är det sent och jag är skittrött.

Vi hörs!

Önskar jag var en av de som inte kan sova för att man ska tävla imorgon, hoppning.

Aja, satsar högt till Serietävlingarna :) Ska vara med i Clear runden, varenda en! Och varje dressyrtävling. För jag tror inte jag kommit så långt att jag kan hoppa LD för kategori D, som är 80 cm. Nej jag tror det är för högt även då. Men skulle ju kunna hoppa detta:

Omg 1: 50 cm

Omg 2: 60 cm

Omf 3: 70 cm

Jag VET inte om jag skulle kunna vara med i hoppningen eller nått sånt, men om jag är med där går allt mycket snabbare än det gör med mamma! Kanske kan Jessica träna mig i hoppning varannan gång och dressyr varannan? Kanske! :)

/AmAnDa




 

 




 

Av Amanda - 6 oktober 2012 21:34

Hej! Red ju idag. Red dressyr blandat med travbommar och galoppbommar. Hade velat tävla idag men vill ha mer finslipning på LC:2 och ja LB:1 men just nu satsar jag bara på LC:2. Värmde upp med travprogrammet och sen galopperade 2 varv i lätt sits, för att värma upp henna. :) Hon fattade galopp direkt för ovanlighetens skull. Kan bero på att jag hade ett långspö. Kände hur hon lyssnade mer då :) Väldigt good!

 

När jag travade över cavalettin lyfte hon snällt på alla ben. Fattade galopp direkt efter bommarna och galopperade över galoppbommarna. Det som är så kul är att hon hoppar över även bommar, vilket jag tycker är roligt och bra träning, för jag har fortfarande problem med att vänja mig vid hennes stora steg och långa hopp. Känner att jag har kommit in i det nu. Tänker nu och oftast hoppar hon av när jag tänker det. :) 

 

Men jag är jättenöjd med idag, verkligen. Som avslutning bara körde jag LB:1 en gång, inte för att det gick SÅ bra. Hon var trött i huvudet så därför ville hon inte galoppera och så.. Men det kan man förstå, för hon har varit så duktig! <3 :D

 

Schema 1 vecka framåt:

 

Imorgon: (söndag) Ska träna dressyr. Kanske rida i paddocken och lite vid galoppspåret? 

Måndag: Ridskola och typ va hemma och chilla, göra läxor.

Tisdag: Tisdagsdressyr. Ska ha programridning för ryttarmärke 3, som är LB:1.

Onsdag: Ska va hemma och chilla, igen :) Göra läxor och så..

Torsdag: Rida för Jessica :D

Fredag: Vilodag

Lördag: Hoppa

 

Jag och mamma funderar på att låta henne ridas lite lätt en dag på helgen. för hon går bättre om hon får vila mer. För egentligen borde 5-åriga hästar ridas 5 dagar i veckan.

Sen efter höstlovet kanske mamma ska kolla om jag kan vara med på hoppningen, varannan gång.

Då skulle schemat bli såhär: (nämner bara de dagar JAG rider).

 

Vecka 1:

Tisdag - dressyr som vanligt

Torsdag - Hoppning

Fredag - vilodag

Lördag - Rida dressyr?

Söndag - Rida lite lätt. runt galoppspåret, skritta och trava ut en runda, rida barbacka? Typ nått sånt.

 

Vecka 2:

Tisdag - Dressyr

Torsdag - Lektion för nån, kanske Jessica?

Fredag - vilodag

Lördag - Hoppning

Söndag - Rida lite lätt.

 

Tror ni det skulle funka? Det tror jag! :) För det verkar som att Cornetto bara är med varannan gång, så då kanske jag kan vara med när inte Cornetto är det? :)

 

Men ja nu sitter jag och kollar på dålig tv och äter godis :) Svaren på frågorna kommer snart föresten. 

 

Kommer lite bilder från Torns också nån gång idag. kanske :)

 

/AmAnDa.

 

 

Av Amanda - 6 oktober 2012 13:41

Hejhej! Skulle typ bara säga att jag har spelat Slender nu. KUL! :D Fast läskigt ;)

Jag filmade! Den kommer!

Asså jag VILLE att Slender skulle komma för bra film, men han kom aldrig! :/ Så då blev jag sur och stängde av :)

Lyckades hitta 1 lapp förresten, där stod: Follows. Lagom läskigt eller!?

 

Bilder:



Såhär såg lappen ut:

Eller ja inte exakt den bakgrunden precis :p

 

/AmAnDa.

Av Amanda - 6 oktober 2012 13:40

Sen har jag råd med lädergrimman! :D <3

Men det har jag nog redan sagt... Aja :/

 

/AmAnDa.

Av Amanda - 6 oktober 2012 12:55

Hej! Denna låten är BRA: (Justin Bieber för ovanlighetens skull)


Den är BRA! :D <3

 

Har fått mer respekt för honom för det att han grät för att folk kallat honom bäver, bög m.m

Liksom.. även kändisar har känslor. Och den där med Avalanna är ju bara för mycket... :(

 

/AmAnDa.


Av Amanda - 6 oktober 2012 12:14

Japp här kommer den. LOVA att inte skratta för jag känner knappt igen min egen röst :p var typ helt hes igår så beror nog på det. SORRY för dåligt ljud.

 

BUHUHUHUHU jag kan inte klippa in videon, för den är längre än 10 minuter. ;( så denna gången skriver jag svaren för orkar inte spela in igen. Fast idag hackar datorn så mycket attt svaren kommer imorgon tillsammans med veckans..

 

BYE BYE! /AmAnDa.

Av Amanda - 6 oktober 2012 12:07

Hej! Nu är datorn SUPERSEG och helt efter i det jag skriver ;) 

 

Idag skulle jag ju ha tävlat men det blev inte så för  att  jag och mamma tyckte att det var bättre att vänta, för ja Bea sticker i galoppen hela tidn just nu, eller i alla fall ofta. Fast i torsdags gjorde hon inte det så mycket :)  Så det är ju bra.Ja men sen skulle jag ju ha tävlat hoppning imorgon också, men eftersom jag inte alls har ridit mycket i stora ridhuset, och bara hoppat bana några gånger så tycker jag det blir bättre att vänta lite med det också

 

Nu ska jag sluta, hejdå <3

Och frågestundsvideon kommer snart.

 

/AmAnDa.

 

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards