Amanda ek

Alla inlägg under november 2012

Av Amanda - 30 november 2012 18:49

Har ju varit och simmat idag med skolan, eller skolan och skolan det var jag, Fanny och Katja. Det var sjukt Nicke! Men vi missade 2 lektioner....:/ det var inte på Högevallsbadet utan Dolphibadet typ. Där var sjukt litet... Bara en simbassäng... Aja det gick bra, alla 3 klarade det. Vi simmade 6 bröstsim och 2 ryggsim. Jag hatar ryggsim, att man nt kan se framför sig... :s men det gick bra! Vår idrottslärare blev imponerad av Karjs krål (stav?) och mina benrörelser på ryggsim, att jag kommer jättelångt med ett tag. Han tyckte jag skulle tävla mot Katja.. Och hon har simmat i 2 år ;) men det gick superbra, jag vann till och med! Men det kom en på mitt spår som störde mig och fick mig att störa Katja också.. Men det gick iaf bra ! Resten av skoldagen var chill! :) nu ska jag äta middag, ses sen! /AmAnDa.

Av Amanda - 29 november 2012 21:02

Har ju ridit idag. Det gick väldigt bra! Som uppvärmning tränade jag på att Beauty ska börja lyssna på min röst och inte bara skänklar, spö m.m Det gick väldigt bra! När Jessica kom kunde jag få henne att sakta av till skritt med bara rösten (iaf inga tygeltag) och sen smacka och få henne i trav igen. :D Det gick lättast att sakta av.


På lektoinen fick jag öva myyyckeeet på att rida på volt. Haha jag red knappt alls på fykantsspåret! Men i LC:2 ingår det ju volt i galopp i båda varven. Lite otur att den första galoppen är i det svåra varvet.. Jag undrar om jag kommer få henne i galopp på KM.. Det inte ju inte alls säkert! Men när jag red programridning på nån tisdag fattade hon rätt, tror jag, galopp i båda varven! Men jag fick göra om det 2 eller 3 gånger... Men det blev ändå 59% typ och det tycker jag är bra, för det var första gången jag red igenom hela LB:1 och första gången jag red programridning med Beauty. Jag är iaf jättenöjd över allt vi hunnit med på denna korta tid! Och när sommaren kommer ska jag nog ha tävlat LD i hoppning (80cm) med Bea! ;D Och då ska hon få åka tbx till AW så de kan se hur mycket muskler och bra kondition hon har fått! :D


I galoppen gick det ändå bra. Eller ja vi hade problemet att hon inte fattade rätt galopp i höger varv. Haha det börjar bli som en vana att det inte funkar! :/ Men snart smäller det nog! :D Jag blev helt slut efter galoppen, jag måste vara på henne HELA tiden så hon inte bryter av, och trots att jag var på henne så mycket det gick lyckades hon ändå sakta av några gånger. Men när jag väl fick rätt galopp på henne höll vi ändå det ganska länge! + på volten, visserligen inte den volt hon kan sticka iväg från men det kan hända att hon bryter av! Men det hände inte. ;)


Beauty blev ganska svettig <3 Men hon har ju kvar sin björnpäls också så inte konstigt ;)

Föresten när jag skulle ta av henne täcket hade ena bensnöret hakat upp sig så jag kunde absolut inte få av det, det var riktigt irriterande! Jag hade tänkt rykta henne skinande blank men det förlorade jag en kvart på... Så Beauty blev inte superren :/ Men det ska jag göra imorgon! Jag har också frågat mamma om jag kan få ha frihetsdressyr med henne i lilla ridhuset innan ridskolan börjar, och hon sa okej! :D Det ska bli väldigt roligt att se hur bra hon lyssnar och så! :-) Väldigt! Hoppas hon följer mig som en hund! Som i Ponnyakuten..


Jaja nu är klockan 21:15 och mamma tycker jag ska stänga av typ nu, för jag måste sova. fast jag är inte 5 år.. :/ Äsch! :p


/AmAnDa.


Här är VÄLDIGT många bilder från SOMMARLOVET som inte var så KUL, hade ingen aning om jag ens skulle få rida nånting, Och det höll ju på att inträffa, Beauty kom ju som värsta räddingen! Jag kommer ihåg allt från att mamma sa att "det kommer en häst till dig imorgon" från att jag höll kontraktet i mina händer! Det var bästa känslan, eller ja att få Pluto var också något otroligt ;) Men det blev bättre denna gång! ;) 

                                                                                       

Av Amanda - 29 november 2012 20:55

TRÄNS FRÅN HÖÖKS MED SWAROVSKISTENAR PÅ PANNBAND OCH NOSGRIMMA; 500 KRONOR!! VÄRT PRISET; I LOVE IT!!! :D :D

Bild:

Hur ser Bea ut i denna sorts nosgrimma? Inte vet jag! ;) Men detta var grymt fint! :)


Av Amanda - 29 november 2012 15:06

Sitter i Bibblan med Fanny, vi skulle hämta en bok hag resorverat. Liv och lovisa heter den.Idag på spanskan gick det bra, vi hade inget prov och fick ingen läxa :-D. Men det är jättedålig luft så m kan typ nt andas.... :/ på matten gick det super, vi fick rätta våra diagnoser och såg att jag hade rätt på allt med triangens area, som många andra hade fel på. Det var bara 2 fel, men det var småsmå saker som man skulle säga "ungefär hur stor är en..." där var svaret m2 men jag skrev m... ;) aja sånt händer, räknade iaf nt fel! :d nu på idrotten hade vi bandy, det är kul! Men det blev 3-3.. Men det var kul! Nu ska jag o Fanny med hem till mig. Sen skq jag rida kl 6 för Jessica. Kul! Föresten kommer jag, Katja och Fanny till Högervallsbadet på skoltid, för vår idrottslärare har nt sett oss simma, vi är ju rätt nya av oss. Det blir kul, fast ja Katja kmr bli klar snabbast för hon simmar ju 3 gånger i veckan, men nu ska hon sluta... Det ska nog bli roligt, speciellt att vi blir ensama, det är bara en kille också som nt gjort "simtestet". Nu ska vi nog cykla hem, bye!

Av Amanda - 28 november 2012 15:28

Ska börja med att berätta lite om igår:

Var först i skolan, helt vanligt.. Sen på dressyren hade vi hoppning! Det var 2 kombinationer, en för de "stora" hästarna och en för de "små" hästarna, dvs shettisarna! Beauty räknades förståss med som de stora hästarna, hon är faktiskt störst! På andra plats är Grim, han är typ 135 cm eller vad det var. ;)

Vi fick hoppa typ 4-5 gånger var, bara. Men vi var också 6 stycken ;)
Beauty var fin som vanligt (inte alls skrytigt) och gick på tygeln när jag bad henne om det. Så pass pigg att jag kunde rida henne enbart med ett allroundspö! :D 

Vi travade först över cavalettibommar. Beauty var duktig!

Träningen gick ut på att bygga upp hästens självförtroende genom att hoppa enkla, låga hinder. Låga kan man säga att de var! Typ 45 ... :/ Och de mindre hoppade typ 20cm...

Beauty var iaf duktig och så, jag är nöjd!


Nästa gång ska vi ha teoriprov, och jag vet inte vad man ska träna på!? :o *PANIK*

Men det går säkert bra. Likom hur svårt kan det va??


Lite om idag: Var i skolan. Ganska ovanlig skoldag faktiskt. Vi såg på film :) Älska mig heter den. Fast vi såg från Youtube så det blev i 9 delar. Den är rätt hemsk.. Och inte speciellt bra, DETTA ÄR MIN ÅSIKT! För typ hela klassen satt o grät, men det gjorde varken jag, Katja eller Fanny.. Faktum är att Fanny har svårt att inte skratta i allvarliga situationer, det är jag med ;) Så när hon började skratta smittade det av sig på mig o Katja... Och det var kanske inte så bra ;) Hehe... Men vi slutade att skratta när hon typ tog självmord och på begravningen osv. De som mobbade henne blev allt ganska ångerfulla!


Trailer: 

Hon är ju då mobbad, och så försöker hon ta självmord, och då blir allt bra.. Asså tänk om det på något sätt skulle uppmuntra andra i samma situation att tro att de också kommer få kompisar genom det... :/ Det är bara vad jag tror, säger inte att det ÄR så. ;)


Nu kommer Katja o Fanny snart, jag vet det är onsdag och jag ska inte rida utan det är dem som ska det. Ja men jag ska fota för första gången! :D det kommer att bli kul, min kamera är ju trasig men fick låna mammas, den äger! :D Nu är den på laddning, hoppas den hinner bli klar innan de kommer och vi ska åka! 

Fanny har föresten ingen cykel så det kommer att ta lååång tid! :p ;) Fanny börjar rida halv 5... Det är rättså snart så de får skynda sig! Katjas lektion är 2 efter Fannys.


Aja måste nog äta något nu, så bye bye!


/AmAnDa.

Av Amanda - 26 november 2012 21:34

Nu ska jag nt blogga mer för idag. :) Good night typ! ;)

Lite biler först bara, klicka på dem för en större bild! 

                   


/AmAnDa.

Av Amanda - 26 november 2012 20:56

Har stora planer över jullovet. Jag och Fanny ska vara med på en knoppningskurs som Jessica håller i. Det ska bli kul! För jag kan inte knoppa :P Det är ganska bra o kunna liksom.


Förutom det ska jag vara med på en dressyrkurs som Jessica också håller i. Haha första dagen är det voltige o sitträning på Jessicas fina, men stora, häst Exo. Han har jag faktiskt redan fått rida en gång. :) Bilder:

   


Det ska bli himla kul iaf!


Sen kommer ju Bea få väldig hårdträning då ;) Det är bra! Träna innan serietävlingarna, ska vara med i hoppning och dressyr! Dressyr: LC:2, LC:2, LB:1 och hoppning:

Omg. 1: 50,60

Omg 2: 60, 70 ?

Omg 3: 70 ?

Vet inte riktigt ;) Men kul ska det bli!! :D :D :D Satsar 100 %, men det får gå som det går.


Jag och Fanny jag planerat att ha en fotodag. Vi ska väl också julpynta hästarnas boxar. :D Jätteroligt kommer det bli på jullovet! Har du Bea varje dag.. Haha ojj ;) Men kommer säkert att hinna med fler saker än bara stallet! :D


Vi kommer att välja nån fin dag när det snöar eller har snöat och det INTE blåser eller regnar. Helst ganska varmt. ;) Okej Amanda, det är vinter XD ofc det nt är varmt!

Då ska jag rida Bea och sen ska Fanny fota. Det kommer bli grymma bilder som jag kanske kan använda som julkort och skicka till mina släktingar ! :D


Ska ha detta på mig:

*Back on track hjälm

*Racesafe väst

*Mammas röda fleece ;)

*Vita ridbyxor

*Helst röda ridstrumpor som dessa:

*Stallkängor

*Vinterridvantar

*Röd tofs


BEAUTYS UTRUSTNING:

*Sin sadel

*Sitt träns

*Rött schabrak

*Röda silikonband

*Rött ÄKTA Swarovskipannband

*Fannys röda benlindor

*Rött fleecetäcke (måste antingen köpa det jag vill ha asmycket från Horze eller om någon har så jag kan få låna) Vill ha detta sjukt mycket:

SÅ SJUKT SNYGGT VA!? :D Det är ganska billigt ändå, kostar 299 kr. Det är ganska billigt för fleecetäclen!


Aja nu är klockan ganska mycket. Måste ju upp tidigt igen imorgon.. :/


Bye bye! /AmAnDa.

Av Amanda - 26 november 2012 20:20

För denna vecka: 


Veckans bok: Liv och Lovisa (Fanny tyckte jag skulle reservera den)

Veckans hiss: Horze senskydd

http://www.horze.se/Horze-senskydd/19415,sv_SE,pd.html?start=13&cgid=protectionboots

Veckans tips: Back on track hjälm

Veckans sanning: Jag HATAR bananer. Den frukten är fruktansvärd ;)

Veckans köp: Stalltäcke <3

Veckans häst: Lukas för Fanny ska ha honom på foder (men det är nt riktigt bestämt).

Bilder på Lukas:

  Söt va?

Veckans annons: C-ponny sto!

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=675584

Veckans händelse: Att mamma red Beauty!

Veckans bästa ridpass: Det var nog i lördags!

Veckans sämsta ridpass: Venne, typ i söndags, men det gick sjukt bra då med! ;)

Veckans vill ha: Buzz-off täcke från Bucas, OMG VILL HA!!!

Veckans rea: Showmaster fleecebandage

Kostar nu: 84 kr!

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=610043&deptid=1079&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC


Veckans foto: Är:

 

Tycker det är fint :)


Veckans låt: Är:

Veckans youtubeklipp: ÄR:


Veckans nya foto: ÄR:

 



Det var alla Veckans! :) 

Nu är det LITE sent men det kommer typ 2 inlägg till! :)


/AmAnDa.

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2012 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards