Amanda ek

Alla inlägg den 7 oktober 2012

Av Amanda - 7 oktober 2012 20:50

Nu ska jag sova, eller åtminstone läsa! 


Så sov gott, skola imorgon!

 

 

   

Av Amanda - 7 oktober 2012 20:36

... Ni vet det skitsnygga schabraket som är turkost? Som kostar 249 kr på Hööks?

DET som jag ska tjäna ihop till nu. 

 

Det finns inte längre i turkost i allround! :/ så jag måste köpa i dressyrform! Men det gör inte så jättemycket. Men jag tror att om jag inte beställer SNART kommer det försvinna i dressyr också!

Och utan det schabraket finns det inget som heter turkos oufit. För den är ju uppbyggd av schabraket! :( 

Så jag är tvungen att ge upp lädergrimman och lägga pengarna på DET schabraket istället..

 

Nu är ordningen såhär istället:

1. Schabraket, 249 kr

2. Lädergrimman, 229 kr

3. Ponnyträns, bild: 399 kr


4. Tyglar, bild: 129 kr

Fast i turkos!

5. Benskydd fram och bak, 159 +  (länk)

bak:

http://www.horze.se/Horze-strykkappor/19416,sv_SE,pd.html?dwvar_19416_color=DDB&start=2&cgid=protectionboots

fram:

http://www.horze.se/Horze-senskydd/19415,sv_SE,pd.html?dwvar_19415_color=DDB&start=4&cgid=protectionboots


färgen isblå!

 

6. Turkos fleecetröja från Horze, 199 ? Ingen bild.

 

Det var TYP hela den turkosa outfitsen ;) Tar liksom en i taget.

 

/AmAnDa.



Av Amanda - 7 oktober 2012 20:08

Kommer ni ihåg imorse när jag la upp en bild på nån typ med konstig tandställning? ;) :p

NU SÅG JAG EN TILL, OCH GISSA VEM DET VAR?? DET VAR THE GRUDGE, tror jag!!!

Bilden:

 

 

 



Texten:

Like in 4 seconds or she will get you!



tack tack för den informationen... :/ för ja nu kommer jag ju kunna sova inatt!

 

/AmAnDa.

Av Amanda - 7 oktober 2012 19:36

Hej! På Torns hemsida är det ju en beskrivning om varje häst. Man får sjävl skicka in texten. MEN vad ska det stå för Beauty? Asså jag har ingen aning ;) ser fram emot fotona som kommer att tas på henne! Hon kommer säkert bli SUPERFIIN! :D <3

 

Några bilder på hästar jag haft (som Torns tagit):

 

http://torns.org/ridskolan/vara-ridskolehastar/flower/ Läs texten om Flower!

Bild:

Hoppas man ser något! ;)

 

http://torns.org/ridskolan/vara-ridskolehastar/florens/ Läs texten om Florens!

Bild:



http://torns.org/ridskolan/vara-ridskolehastar/pluto/ Läs texten om Pluto!

Bild:



http://torns.org/ridskolan/vara-ridskolehastar/musslan/ läs texten om Musslan!

Bild:



Ja men då ska jag och mamma komma på en text om Beauty och skicka in den.

Jag vet inte vad det ska stå?! Typ:


Barbro lilje (Beauty)

Född: 2007

e. Okänd
u. Okänd
Ras: Okänd
Färg: Brunskäck

Imp. (det vet jag inte än :p)

Ägare: AW sporthorses

 

Beauty är en snäll och söt d-ponny på 5 år. Hon kom till Torns efter sommaren år 2012. 

 

När man rider kan hon testa ryttaren genom att stanna och ibland sticka från volterna.

Bockar aldrig, skenar aldrig heller. Man måste vara bestämd och tydlig hela tiden så är hon uppmärksam.

 

När man leder henne kan hon bli stark och ibland dra iväg. så se till att ha kedjegrimskaft.

 

När man ska galoppera blir det ofta slängtrav. Det man måste göra då är att börja om och göra en halvhalt innan galoppfattningen.


Att hoppa tycker Beauty är väldigt roligt, hon bjuder gärna och hoppar stort men mjukt. Men för säkerhets skull, se till att ha ett stöd vid skänkeln så hon inte smiter förbi.

 

Även fast hon är väldigt mogen för sin ålder - tänk alltid på att detta med ridning är ganska nytt för henne och vissa saker kan vara lite läskiga, även fast hon är lugn i sig själv.

 

 

Men typ vad tycks om det? Kanske blir ganska bra ändå? ;) Eller? Kommentera om jag kanske missat att ta med något eller om jag borde ta bort något m.m :)

 

/AmAnDa.

 


Av Amanda - 7 oktober 2012 18:17

Tja tja 

Nu har jag ridit. Det gick jättebra!   Bea var så duktig!   

Red först i stora ridhuset. Jobbade henne mycket på volten. Försökte så gott jag kunde med att ställa (så fort man ställer henne rätt gör hon volten superduper liten och det hjälper inte att skänkla med innerskänkeln). Men till slut lyckades jag få en 10 diameters volt i alla fall.   Så jag är nöjd!

I galoppen (första gången jag galopperade henne därinne) fattade hon snällt och så stannade hon kvar på volten!   Stack bara iväg typ 1-3 gånger och stannade knabbt alls! 

 

Vi har gjort stora framsteg på kort tid   Och detta är bara början!   

 

De 2 hästar som också var där heter Dardini och Cayenne. Alla 3 är skäckar!       

 

Efter kanske 45 min red jag runt galoppspåret en gång. Hade lite så kallad "miljöträning".   

Hon var inte alls så tittig man "förväntar" sig att 5-åringar är!

Skrittade inte bara - travade också!  hon var supersnäll!   

Bjöd men lät sig hållas :) helt så perfekt - hon är verkligen allt jag önskar!   

Såg mitt "drömschabrak" på Musslans sadel. ÅH stod och beundrade typ i 1 minut!    det är mycket snyggare i verkligheten!!

 

MEn nu kollar jag på tv med Alexander    konstigt program   

SNart ska jag spela lite mer Pennygirl, eller nej tror inte jag pallar XD ska nog bara chilla och träna på glosorna. Vill ju inte få 25 av 30 igen och vara tvungen att ta hem och visa för föräldrarna och skriva på baksidan varför det gick så dåligt. Men asså fattar inte grejen, 25 av 30 är väl inte dåligt? Vi har faktiskt inte alls haft spanska länge och det är svårt med glosor, speciellt sådär 20 ord! ;(

 

/AmAnDa.

 

 

Av Amanda - 7 oktober 2012 14:57

Hej! Här kommer veckans! :) Har lagt till veckans sanning och köp nu också, och tagit bort film, för jag ser typ aldrig på film numera ;) Ska också ta bort dagens från kategorier. Det blir bättre så.

 

Veckans bok: Om jag bara vågar

Bild: 

Veckans hiss: Horze Chooze allroundschabrak


Veckans diss: Flexible piggborste, liten (för gummiskrapor suger)

Veckans tips: Flytta till Torns! :)

Veckans sanning: Jag känner mig ofta dålig på att rida..

Veckans köp: Faktiskt: ingenting ;)

Veckans häst: Pluto, för han är halt :(

Veckans annons: BARA 1 LEDIG BOX KVAR!! Och den boxen är granne med Beautys! :D

http://www.blocket.se/lund/Boxplats_Stallplats_ledig_box_37735222.htm?ca=23_10&w=0

Veckans hemsida: Torns ryttarförening

Veckans händelse: Tyvärr kan jag inte komma på något ;)

Veckans skratt: När Katja skojar om att The grudge är där och jag och Fanny hoppar 1 dec upp i luften. :D XD

Veckans bästa ridpass: Igår

Veckans sämsta ridpass: ? Har faktiskt inte gått dåligt denna veckan :)

Veckans vill ha: IPHONE!!

Veckans rea: Fraktfritt på Horze + 25% rea på alla ridbyxor. på Horze.

Veckans foto: Detta:

 

Mussel ser så söt ut! <3

 

Veckans låt:

Gangnam style ;)

Veckans youtube klipp:

Gah.. Sånt skitsnack ;) han är varken eller.. ;)

 

Det var alla veckans för denna vecka! :)

/AmAnDa.

 

PS! Har brottom för ska till Torns så slarvade lite ;) 


Av Amanda - 7 oktober 2012 14:51

Hellu :)

Nu har jag råd med lädergrimman! :D har krattat en del i trädgården och ska äta lunch nu.

Spelade Pennygirl spelet Pennys nya liv, episod 1. Det är KUL! :D Men det hängde sig två gånger :(

Så ja nu när jag har råd ska jag beställa den, men inte direkt, ska vänta lite tills jag har råd med fler saker. 

Föresten såg jag att det är fraktfritt på Horze - bara idag! :D

Nästa sak jag ska tjäna ihop till är:

Kär i: <3Den är till den turkosa outfitsen :)

 

Liten bild på lädergrimman också:

/AmAnDa.


Av Amanda - 7 oktober 2012 11:29

Åhhhh jag vill till Ullared!!! Skitmycket faktiskt :) För har hört att det finns en jättebig hästavdelning och schabrak för 50 kr styck, grimmor för typ 30 och dressyrspön för 30!

VILL DIT!!!

 

Bilder:

 Helt jävla stort!!

Hörde om nån som blev av med sin kundvagn och det tog en timme att hitta den igen!!

 

Fast kön är skitlång... Kan typ ta 2 tim på loven att bara komma in!! ;o



HÄSTAVDELNINGEN:



Bara för mycket... ;)

BILLIGT!?BILLIGT!!!

Haha ;) 


Men ja jag önskar jag var däääär nuuuu!!

 

Lite bilder från annat:

Asså... Kan inte ens se var det slutar!

Haha denna bild hade texten:

"Se Ullared och sen dö".

 

Men jag skulle typ få en chock eftersom det är så stort... FÖR MYCKET liksom.. Ja det är så jag känner när vi är på Hööks ;) tänk då Ullared... som en dröm.

 

Mamma har sagt att vi nog kan åka dit. JIPPIE!! :D

 

/AmAnDa.

 

 


Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards