Amanda ek

Alla inlägg den 9 oktober 2012

Av Amanda - 9 oktober 2012 22:05

       

Av Amanda - 9 oktober 2012 21:14

Hejhej! Nu har jag ridit :D det gick jättebra! Fick 59% av 100&! :D

 

Dagen började med att jag höll på o missa skolbussen XD men fick skjuts av mamma och Alexander, som tur är.

I skolan hade vi i läxa att tänka ut ett sätt att hålla en isbit i liv utan att den smälter. Jag tog med en kylväska, det gjorde resten av klassen också :p men de hade foliepapper men jag hade "isblock".

Katja hade något ingen annan hade: Sågspån. Hennes höll i 4,5 timmar! ;o :)

När vi slutade för dagen hade min fortfarande inte smält. Jag är alltså nöjd med dagen :)

Förutom läxan i teknik har vi också haft: Svenska, bild, slöjd, engelska och tema. 

På bilden skulle man göra typ ett bildspel elle något och skriva en bildtext till. Kan vara redigerade bilder, fina och roliga :) Jag, Katja och Fanny ska göra en tillsammans. Tema: HÄST. :D :D vi ska försöka fånga roliga ögonblick med hästarna på Torns. :) 

Sen på slöjden har jag, Katja och Karin jobbat med vår trähäst. Börjar likna något nu! :D

 

Efter skolan gick jag, Fanny och Katja hem till mig för att spela lite Slender, chilla och börja på hästbildspelet. Men vi hann inte alls mycket :( för sen var jag ju tvungen att åka till stallet.

Men det hade inte behövts för när jag var där fick jag reda på att det var programridning och då rider man 1 och 1 ju och eftersom mamma inte får sånna mejl nu för tiden visste jag ju ingenting :/ så jag kom såklart först av alla och upptäcker: "jag rider ju om 3 timmar!" Men det gick bra ;)

ryktade, knoppade och höll på o pysslade med skåpet. Knoppade med dessa:

Det blev fint! Inte för att jag kan knoppa ;) :p

Men när jag var klar (ganska nöjd) ruskade hon på sig och då lossnade typ alla :/ haha hästlivet är hårt ;) :p

 

Men sen kom mamma när jag skulle sadla. Manrosetterna matchar schabraket föresten :p (tog loss de från manen så hon hade bara 1 i pannluggen).

Red fram i typ 40 min i stora ridhuset. Riktigt förvånad över att hon gick på tygeln direkt i skritten! För ja det händer liksom aldrig annars, brukar behöva värma upp henne en stund innan hon går i form. Men ja hon stack inte, stannade knappt alls och jag undrar vad detta kan bero på!

Antingen att jag hade sporrar för första gången eller för att igår gick hon vuxenlektion och då kanske nån som verkligen kan rida fick henne och liksom "red till henne"? :)

 

När det var min tur började jag tänka negativt, som jag alltid  "hon kommer vägra galoppera, och om hon galopperar kommer hon sticka i galoppen!" och "hon kommer aldrig ställa sig fint inåt".

Men när jag började på LB:1 kände jag "jag kommer nog klara detta bra trots allt". På den andra snett igenom blev det jättevingligt och jag kunde bara föreställa mig hur det kan ha sett ut.. Men bara att fortsätta ju! Jag har bara ridit igenom programmet 2 gånger förut och då har det tagit stopp vid galoppen. 

 

Snett igenom i mellantrav, serpentin 3 bågar i arbetstrav, snett igenom igen i mellanskritt, arbetstrav. arbetsgalopp och 15 diameters volt, snett igenom i mellangalopp, ny galopp och 15 diametersvolt i arbetsgalopp, snett igenom i mellangalopp och slutligen: rätt upp och halt vid G.

 

Lyckat var det! Fick göra om den andra galoppfattningen 2 gånger bara, för hon vägrade fatta ;)

Men jag är verkligen jättenöjd med henne. För ja vi har knappt tränat något! 

Hannas tips var att jag ska träna på att ställa henne mer (håller på att träna på det med Jessica just nu) och att jag ska ha ganska högt tempo för att förhindra att det blir vingligt. Tycker det var ett bra tips! Blev berömd för att jag kämpade på och hade en fin sits hela programmet ut fast hon vinglade lite hit och dit. 

Fick flest 6:or och några 5:or. 1 eller 2 7:or. Men jag är nöjd ändå! Den enda gången jag fått en 8 är med Musslan på LC:2. *Stolt* jag var då! ;)

 

Men nu ska jag läsa, klockan är mycket! :)

 

/AmAnDa.

 

PS! Längtar skitmycket till på lördag då jag och Katja ska rida tillsammans, vi ska ha lite höjdhopp, Katja och jag vill se hur högt vi klarar av att hoppa med våra hästar. Inte vad de klarar, vad vi klarar tillsammans med vår häst. Det är ju det som är att bli ett med hästen! <3

Sen ska Fanny få rida lite på Lukas och sen ska jag och Katja byta häst lite :) så har alla ridit alla!

För Fanny har redan ridit Bea 2 eller 3 gånger på ridskolan såå ;)

Och både Fanny och Katja säger att Beauty är jobbig :( de skulle sett hene idag! Hon gick på tygeln av sig själv nästan! <3

 

 

Och shit vad kallt det är! Hela dagen idag har regnet bara öst ner, skitsurt! Imorgon ska jag bara vara hemma och plugga. lite skönt är det ändå att bara kunna stanna hemma för en gångs skull ;)

 

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards