Amanda ek

Alla inlägg under december 2012

Av Amanda - 31 december 2012 17:49

Med familjen, på väg till Kävlinge, lyssnar på Alexanders babbel om vad världens bästa gubbe på Clash of clans. ;) han är Liite avundsjuk. ;) hehe!
FOLLOW ME PÅ INSTAGRAM: Amanda_bloggare
KIK ME:
Amandiislife
Om någon har bra tips på namn ba säg till! :) till Kik, venne om man kan byta namn på insta, kan man det? Och hur tar man bort konton på intagram? Råkade skaffa två... :/ som jag glömt lösenordet till, haha såå lyckat! ?? aja nu ska jag spela lite Subway Surfer! :) sea later, kommer bilder endast några minuter över 12! Ska fota raketerna ? egentligen tycker jag inte om nyår, smällare är läskigt ??? förra året försvann Gizmo just på nyårsafton, remember hur hemskt oroliga vi var, eller speciellt jag och Alexander tror jag. Gizmo är ju mitt fynd, det var jag som hittade henne ?? i love u, Gizmo så du får stanna inne detta året. Juste har glömt säga hur det gick, jo hon kom tillbaka typ kl 2 på natten. Tur det!
Då var vi hemma, åkte ingenstans eller så. Det var ganska skönt att sitta ensamma i köket och kolla på raketerna. Höll på och fota raketerna med min numera trasiga kamera :s mitt i all uppståndelse, antingen lite över eller lite efter midnatt, sköt grannarna upp massor av rislyktor, från balkongen! Det gick inte så bra, för en av dem fastnade i ett träd, och asså de är brinnande! Det var lite scary, men kylan typ släckte sig själv ;) det var sjukt läskigt när en av rislyktorna nästan flög in vid vår balkong.. Och sen var det ett par idioter som sköt upp raketerna framför huset, så de smälldes precis ovanför vårt hus.. Vi bodde i lägenhet ;) haha konstigt annars! Men hejdå nu är vi snart framme! ?

Av Amanda - 31 december 2012 15:45

Det har då verkligen hänt mycket på ett år.. Det viktigaste/roligaste var såklart Beauty. När det höll på att sluts i helvetet för mig, då alla Torns platser verkade vara upptagna och ingen svarade på mejl... Alla AW:s hästar var uthyrda.. Sånt liv för mig utan en häst att vara hos! Vad tusan sysselsätter jag mig med då? Men så kom Beauty på prov en vecka och så bestämde vi oss för att hyra henne. Glad man var! ? Jättehappy! Men sen började Beauty testa mig.. Jobbigt var det! Kommer så väl ihåg stunderna då hästen vägrade ta ett steg.. Först var det då det med att hon vägrade gå, hon bara frös fast i marken! Och Sen var det det att hon stack ifrån volten i galopp, jobbigt var det! Och ja, lite läskigt också när jag trodde hon skulle skena rakt in i väggen! Men det hände då aldrig, som tur är. Alla 4 månader jag haft henne har vi haft problem med galoppen, hon tycker det är lite jobbigt, eller innan var det det men nu är hon bara envis, alltså man känner så tydligt (och folk säger att man kan se) at hon inte tänker galoppera. "Nej, inte idag!" Typ.. :/ men snart ändrar hon väl förhoppningsvis åsikt ;) galopp är ändå kul, speciellt när det är hoppning! Eller var det inte så, Beauty? ? När det gäller hoppning har det gått framåt bra, hon kan komma lite fel på hindren ibland, dvs tar in ett extra galoppsprång eller tar ett för lite och sånt. Men det är också något hon kommer att lära sig. Vårt rekord detta året har varit 90 cm, jättenöjd med det! Vi har startat 3 clear runder och en dressyrtävling. Första clear runden blev 40 cm med en rivning, hon tyckte det var för lågt ;) sen andra gången hopade jag 2 gånger, först 50 cm, som hon vägrade på ett läskigt hinder 2 gånger och sen blev det tidsfel. 60 cm däremot blev felfritt :D alltså det högsta jag hoppat på tävling, hehe ;)
På dressyrtävlingen (min och Beautys första) fanns det ett väldigt läskigt domarbord som Beauty skuggads för mycket, men det blev ändå 48%, flest 5:or och en 7:a på skritten ;) aja det viktigaste var väl att hon fattade galopp i båda varven :D och efteråt var inte domarborder läskigt längre :D ?
När det gäller kompisar har jag hittat jättemånga nya vänner, Fanny, Katja, Julia, Rebecka m.m m.m Jättekul! ? Och så har jag nu gått på Vallkärraskolan i ett helt år!

Vi får inte glömma andra halvan av året!! Då hade jag ju Musslan och Florens. Det var rättså.. Hm.. Ville helst inte ha två, låter jättekonstigt, men ville inte säga musslan OCH Florens, tyckte det lät konstigt för alla andra hade ju bara en häst och så hade jag 2 2 dagar i veckan var. Jaja när det gäller Musslan gick det bra med henne, en ponny med egen vilja men som är en jättebra läromästare och en superponny, hennes pappa vann SM i hoppning eller något sånt. Det är COOLT!! Tävlade henne 4 ggr under det halvåret. Först seriehoppningen, det blev felfritt 30 cm och sen felfritt igen 40 cm, men 50 där tog det stopp, det blev uteslutning :p jaha så kan det va, ramlade dessutom av på framridningen. Ja men sen tävlade jag en gång till i maj, 40 cm för att bygga upp självförtroendet, och då blev det felfritt! :) det var dessutom utomhus (brukar va en svårighetsgrad). Under det halvåret började jag också på en ny skola, Vallkärraskolan och sen flyttade vi ju hit till Stångby. Har bott där i snart ett år, i love this house! Sjukt skönt med 2 våningar och egen trädgård igen, bodde i Eslöv när jag var mindre men flyttade till En lägenhet i närheten av min gamla skola, jättenära Källbybadet. Och att dessutom kunna ha studmatta var ngt nytt! :D
Det kommer en bildbomb med namn 2012 senare!
I ett halvår har jag samlat pengar till Falsterbo Horse Show, jag och Sandra åkte dit tillsammans. Jättekul! Fick ihop ca 1700 kr! Köpte bl.a Ryktborstar, ridstrupmor, tävlingsskjorta, äkta swarowskipannband och ludd till grimmor, ett äkta fårskinn och ett blått.
Det var nog allt.. Eller juste detta är året jag började blogga! Fick skaffa blogg en dag innan min födelsedag (fyller år sista april, på samma dag som kungen!). Sen bytte jag blogg hit på sommaren.
Denna julen fick jag ju en ny mobil, en iPhone 5 vit 32 gb. Första gången jag kunnat ladda ner saker, på min förra Xperia X8 kunde jag ingenting, den sög! Nu ska typ pappa få ta över den, helt ny, bara 2 år gammal! XD
Shit va långt inlägg, om detta försvinner dör jag, det är ju sammanfattningen från hela 2012!!
Nu MÅSTE jag duscha, sea! Kommer den där bildbomben när jag har tid, ok? Har ju inga gamla bilder på denna så måste iaf spara ner från FB, kan ta en stund! Men hejdå! ?/AmAnDa.

Av Amanda - 31 december 2012 14:58

Nu har jag ridit. Det gick sådär, Beauty var pigg vartannat och seeeg vartannat. Men mest pigg. Eftersom det var några hästar som hoppade blev hon lite upplivad av det. Hon ville nog också hoppa ;) när de hade hoppat klart red jag mer ordentligt, red serpentiner och volter, det gick bra, hon gick mycket fint på tygeln. När jag fattade galopp brydde hon sig inte om mina hjälper, i inte förrens typ 4:e fattningen galopperade hon. Då avfyrade hon även ett bocksprång. Ett ganska klent, men det kändes! ;) hon galopperade långsidan ner innan jag kunde sakta ner henne till trav. Försökte fatta galopp några gånger till i vänster varv, utan resultat, innan jag beslöt mig för att testa höger också. Där gick det faktiskt bättre, hon fattade efter typ 3:e fattningen! :) galoppen blev faktiskt jättefin, lagom fort och samlat, väldigt nöjd med just den galoppen! Travade av henne och sen skrittadde. Då var det bara Rebecka och Humle kvar. Vi gick ut samtidigt. Borstade av henne och sen på med en annan grimma (den hon hade innan var helt plaskblöt och fårskinnsluddet helt plaskblött). En fråga: är det idag eller imorgon alla hästar fyller år? Om det är idag är Beauty 6 år nu! Stor tjej ? nu är jag då hemma, ska alldeles strax duscha eftersom vi ska bort och fira nyår. Nu kom mamma och påminde mig om att vi ska fodra morgon imorgon. Kul och tråkigt! Har bara gjort det en gång förut för det är så tidigt.. O vi är då inga morgonmänniskor! ;) sen ska vi släppa ut alla och sen ska jag faktiskt nt rida för vi ska låna ut Beauty till någon äldre och mer erfaren som kan rida henne. Sen ska vi iaf fodra lunch också. Mycket stalljobb!! ;) men nu ska jag gå, hejdå! :) /AmAnDa.
PS! Lite kul bilder i slutet ;)

Av Amanda - 30 december 2012 21:56

Glömt vad det heter,.. Men handlade om det gamla Egypten. Rättså trist, blev sjukt trött i benen iaf.. Sen efter museet gick vi till Emporia för att äta. Köpte hamburgare på Max, men jag fick ketchup på min så åt inte den (Ketchup är bland det absolut värsta jag vet). Sen kollade vi runt där lite.. Gick vilse typ 3 gånger så missade tåget.. Fick glass :D missade som tur var nt nästa tåg o kom alltså hem ;) ;p köpte 3 skal på Emporia. Dem är gröna, blåa och lila. Blått och lila = 3D och det gröna är typ buckligt. Kommer bilder! Var hos Beauty också, men det blev så sent så red inte, utan bara gick runt med henne i lilla medan mamma mockade. Bus-Beauty rullade sig rätt vad det var! Länge och väl, och egentligen får man nt det ?sen skulle jag trava lite med henne och då fick hon fnatt och började galoppera och bocka! Det är typ tredje gången jag sett henne bocka ;) hon gillar inte att trava heller när man leder. Men fick stopp på henne genom att styra in henne som när man longerar o sen saktade hon av själv. Beställt fyra skal också, ett grönt med typ sprickor i, ett leopardmönster fast i blå, ett helt genomskinligt så man kan stoppa in bilder och ett vitt med en gangnam style gubbe och ett streck över där det står "no gangnam style" på. Tyckte det var roligt! :) de kommer inom 3-4 dagar. Då kommer jag att ha 11 skal, nice! /Amanda.
Ps! Kommer bilder från bara Idag nu!

Av Amanda - 29 december 2012 22:30

På sista bilden ser det ut som att Gizmo försöker säga något! Hon jamar ofta nu för tiden :^)

Av Amanda - 29 december 2012 18:20

Japp här är de bästa bilderna: (tog typ 60)

Av Amanda - 29 december 2012 18:13

Idag var jag i stallet ganska tidigt, 12, för att lunchfodra. När jag gjort det gick jag och hällde i nytt underlag i en skottkärra och la det i blöt medan mamma mockade. Råkade ta en riktigt dålig skottkärra så fick flytta över allt i en annan ?? sen gick i o hämtade Beauty. Jag ryktade henne och hämtade grejer. Medan mamma fyllde på höpåsarna till kvällen. Jag red "enAm" dvs utan mamma. Red i mellanridhuset där också Lukas och en storhäst var, men sen gick den och så kom Alizette och Cayenne, och juste Pluto var också där! :) det gick inte så bra... Beauty var slö och okonsentrerad och sen totalvägrade hon att fatta galopp i vänster varv.. Men det gick typ 2-3 ggr. Var tvungen att avbryta galoppen flera gånger för ngn var ivägen. Så nej det var nt så lyckat. Försökte inte ens fatta i höger, om det nt gick i det lätta varvet skulle det nog nt gå i höger heller! När jag hade ridit klart och ställt henne i boxen med täcke och så gick jag tbx till ridhuset och tittade på när Julia red Musslan. Men de var 7 i ridhuset och det var jättestökigt så vi gick till lilla ist. Jag tittade nt bara på, jag fotade också! Fina bilder blev det, har skickat iväg de bästa till Julia redan på Kik. :) men när det lugnat ner sig i mellan gick vi tillbaka och då var det bara 3 till där, det var Darwin, Bello och Andy. Jag och Rebecka gick med Julia och Musslan runt galoppspåret som avskrittning. Hehe sprang i förväg för att ställa mig på ett terränghinder för att fota i olika vinklar ;) men bra bilder blev det! Kommer snart en bildbomb! :)
Ses så länge! /AmAnDa.

Av Amanda - 29 december 2012 17:26

Och handlar, ska in på Hemmakväll snart. :) skriver mer sen!

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards