Amanda ek

Alla inlägg den 21 oktober 2012

Av Amanda - 21 oktober 2012 21:51

Nu ska jag läsa, det är sent :/ märkte det först nu :p

   

/AmAnDa.

 

 



Av Amanda - 21 oktober 2012 21:36

http://www.horze.se/Horze-senskydd/19415,sv_SE,pd.html?dwvar_19415_color=PLPI&start=1&cgid=New&prefn1=color&prefv1=Pink

I färgen saxony blå ;) den är bäst! :D

 

Nackludd, fleeceVem vill inte ha ludd till grimmorna?

 

http://www.horze.se/Horze-Snow-m%C3%B6ssa%2C-unisex/31074,sv_SE,pd.html?dwvar_31074_color=BL&start=2&cgid=hats

Sååå snygg mössa! :p

 

Horze sadelhängareKan inte Torns ha såna? :p

 

 

Gizmo skulle ha äääälskaaat den!!!! 2090 kr, fint XD

 

Schabrak m/ passpoalÄlskar färgen! På schabraket ;)

 

Horze Base fleecetäckeI love!!

 


Är det inte snyggt?

 

Känner att jag kan sitta såhär en hel natt. Men det kan jag inte, Ny dag imorgon, 

Ska cykla till skolan med Fanny. Synd är det att KAtja inte kan hänga med :(

Ska sluta nu, bara ett inlägg till för idag. :) måste ju kunna ta mig upp! ;)

 

/AmAnDa.

Av Amanda - 21 oktober 2012 20:51

Halloj! Nu har jag ridit. Det gick: Jättebra! :D Beauty skötte sig jättefiint! Hon var väldigt pigg men lät sig hållas. Red i mellan. Hade 3 hinder; en två-kombination och en oxer. Kombinationen låg på 30 och 40 och oxern på 50?

Red fram över cavaletti. Hon lyfte fint på alla ben och höjde ryggen :) tränade lite på att ställa inåt i volten, och jadå, det gick bättre än jag väntat mig! :D

Började hoppa fram henne lite över 2 små kryss några gånger innan jag galopperade mot oxern. Nästan alla språng kändes bra, blev några där hon hoppade av för tidigt och rev och nån när hon hoppade av lite för sent. Men ja vad säger man: ung&oerfaren ;) Men duktig!

 

En gång missförstod vi varandra totalt; hade precis hoppat ett perfekt språng på oxern och galopperade långsidan ner, alltså förbi kombinationen. Men Beauty ville bjuda på ännu ett hopp så hon girade åt höger. Försökte styra tillbaka henne på spåret men lyckades bara vända henne mot hinderstödet. Tänkte: Hon kommer rusa rakt in i hinderstödet!! Men hon räddade oss genom att hoppa snett, så hon hoppade av bredvid hinderstödet och landade typ i mitten. Det var ett kryss ;) 

 

Sedan höjde mamma mer och sedan lite mer. Slutade på kanske 55 cm på oxern och 45-50 på kombinationen. Men det är fortfarande bara plutthinder ;) :p

Som avslutning bad jag mamma ta undan det första hindret i kombinationen och höja det andra typ 2 hål. Så det blev 60 cm. 

Hoppade det 2 gånger, båda gånger kom hon liite för nära, men duktig som hon är räddade hon situationen

 

När jag skrittade av henne gick mamma för att mocka. Skrittade kanske 2-3 varv innan jag satt av och ledde runt henne lite. Eller ja jag gick och hon följde efter mig! Så som Tobbe Larsson gör med sina hästar, så gjorde Bea med mig! :D och jag gick sick sack; och hon hängde efter! Jag tror till och med att hon tyckte det var lite roligt! :D

 

I stallet ryktade jag snabbt av henne och sen började vi med kvällsfodringen. Gav först ensilage och hö till de i Veteran och sen i Ekelin, till sist i Ponnystallet.

De som var mest tåliga: Esther, Grim och Findus. :)

De som var mest otäliga: Alize, Katinka och Lukas. :p Och Pahaska + Cornetto!


Äääälskar att mäta upp havre och så ;) för en gångs skull uppskattar hela stallet en :p haha men de blir ju glada över att se "mig". :p ;D 


Märkte att det bara är en enda häst som har krossad korn, Snowflake. Mamma ska prata med Hanna om Beautys foder. Om hon ska ha korn eller havre? Och hur mycket m.m

Kanske ska hon ha burk? Äsch jag vet inte ;)

 

På vintern måste vi åka till Horze för o köpa en vattenhink till henne, Kanske 2, för Beauty dricker massor!

Vill ha dessa två färger på hink: :p

Lila och grön :D

 

Detta ska Beauty få i julklapp:

http://www.horze.se/Lekboll/50601,sv_SE,pd.html?dwvar_50601_color=RE&start=12&cgid=boxpaddock

 

Märkte föresten att det dyraste på hela Horze (när det gäller Hästar) är denna sadel:

http://www.horze.se/Horze-Domar-klinikadel/14020,sv_SE,pd.html?dwvar_14020_color=BL&start=704&cgid=horse&srule=price-low-to-high


Oj den kostar 10.600 kr :O

 

Men oj vad mycket länkningar det blev dåe! :p

 

Kommer nog ett helt länknings-inlägg sen, för jag har lust att länka en massa ;D :P

 

Imorgon är det skola, triiist, vi har en låååångdag. :/ men det är bara skola imorgon, tisdag och onsdag, sen är det höstlov!! :D ska rida varje dag, utan en för då ska hon vila. Och sen på onsdag nästa vecka ska jag, Katja och Fanny sova över hemma hos Fanny (på halloween) för då ska vi gå bus eller godis! :D ska blir kul!

 

Men nu måste jag skicka iväg detta inlägg! Tog typ en timme att skriva det ;) :p

 

/AmAnDa.

 

 

 

Av Amanda - 21 oktober 2012 16:30

Veckans kommer här! :)

 

Veckans bok: Bara jag vågar (se bild)


Veckans hiss: Stjärnglans Effol (se bild) Katja o Fanny har det och hästarna glittrade! :D


Veckans diss: Ridbyxa comfort CRW (se bild)


Veckans tips: Köp iphone, de är bäst! <3 :D

Veckans sanning: Jag är livrädd för spyor 

Veckans köp: Stalltäcket :D

Veckans häst: Beauty (kom inte på ngt annat)

Veckans annons: Underbar första tävlingponny

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=664122

Veckans händelse: Ridningen med Katja och Lukas igår

Veckans skratt: En allvarlig vecka har det varit :p

Veckans bästa ridpass: I tisdags

Veckans sämsta ridpass: Igår

Veckans vill ha: Ridbyxa Classic Bling CRW® (se bild)


Veckans rea: Inget :p

Veckans foto:   

Veckans låt: Gangnam style :p


Veckans youtube klipp:


Veckans nya foto:

  Red hair <3

Hiss or diss? ;)

 

/AmAnDa.

Av Amanda - 21 oktober 2012 16:23

Nu när vi har beställt nya svarta ridbyxor ska de marina gå sönder ;( denna modell spricker hela tiden på samma ställe! :/ de har ingen vidare kvalité (det är bara som jag gissar för de är väldigt billiga och sen har jag inte haft några andra ridbyxor, typ)

Dessa ridbyxor gick sönder:


Efter inte ens 1 år :/ men mamma sa att det sliter mer på ridbyxor när de används 4 gånger i veckan ;) och ja det kan nog stämma. Plus att de har överlevt tvätten ett antal gånger också. 

Så nu har jag bara 1 par jag kan använda och engentligen är de jättesmå och får stora märken av de :/ när de svarta kommer ska de slängas! Och då har jag ju bara de svarta kvar:/ och det kan man nog räkna ut att det inte kommer funka.

 

Haha detta är typ ett klagoinlägg! :p hahahaha.....

 

Men nu ska jag nog äta! /AmAnDa.

Av Amanda - 21 oktober 2012 16:14

Tja! Jag har helt glömt bort att Halloweenhoppningen är nästa helg :p vet inte om det är lör elr sön ;p

så det där schemat är lite falskt!

För mamma ska anmäla mig till hoppningen! :D idag när vi ska hoppa ska vi se vilken höjd som blir bäst. Jag tror det blir 40 som "uppvärmning" och sen 50cm. :) Det är ändå helt okej höjd för jag har inte alls hoppat henne mycket och jag har aldrig heller tävlat henne, hjälp hon kanske har massor av tävlingsnerver? :o men det ska nog gå bra. Det är i stora ridhuset, där jag aldrig hoppat henne :/

men nu ska jag inte tänka negativt! :)

 

/AmAnDa.

Av Amanda - 21 oktober 2012 15:32

Hej igen! Nu har jag städat rummet. Eller jag har inte damsugit och dammat än, men jag har rensat, plockat undan saker från golvet och rensat i lådor :) Hela mitt liv har mitt rum varit i ordning, eller ja kanske inte när jag var 1 till 4 men det är en annan sak då när man var bebis! ;) :p

Men ända sedan jag fick ett eget rum (kan ha varit 5 eller 6) har det hållits fint :)

Snart kommer veckans så håll ut ;) :p

Längtar till min namnsdag (som är på Alexanders födelsedag) för då ska jag få ett sadelskydd i rött :D jag är lite av ett ordningsfreak och eftersom jag inte vill att Beautys sadel ska bli dammig (det är en Stübben) är sadelskydd en briljant lösning. :) 

Om någon också ska hoppa idag vid 5-6 tiden kan den skicka iväg nån kommentar - eller ett meddelande på Facebook så kan vi hoppa tillsammans! :D så kan vi hjälpas åt med hinder (om det ska vara någon bana eller kombination; stuts eller något). (:

 

Men nu ska jag dammsuga och fixa det sista, rensa lite till? Sen bara att äta och sen tror jag jag ska spela Sims 3 husdjur :p har velat göra ett hus så likt mitt som möjligt. Sen göra en familj som är så likt min som möjligt med egenskaper och allt .

Om bara hästarna på Sims hade kunnat gå in i ett stall hade jag kunnat försöka göra Torns också!

Men det är dåligt att man bara kan ha 8 husdjur eller vad det är. För annars ska man klart göra vartenda häst som står på Torns och sen placera ut de i deras riktiga boxar. Och så fuska så man får humörmätaren grön hela tiden, annars skulle det vara omöjligt ;) ALLTSÅ MAN BORDE VERKLIGEN KUNNA DET!!!!!!

 

Äsch nu ska jag göra klart städningen, ses!

 

/AmAnDa.

Av Amanda - 21 oktober 2012 13:19

Halloj! 

Här kommer ett schema från och med imorgon!

Måndag - inte till Torns, men kanske kan va med nån lite? :)

Tisdag - Tisdagsdressyr. Vet inte vad vi ska göra, jag tror det är dags för hoppning snart, nästa gång kanske?

Onsdag - Då ska jag på ett kalas hemma hos en i klassen :D hon har hästar hemma!

Torsdag - Rida lektion för Jessica, tror jag. Kanske kan mamma fråga om jag kan träna hoppning då, men ett eller två hinder.

Fredag - Jag. Fanny o Katja ska till Torns och sköta våra ponnisar. 

Lördag - Rida dressyr

Söndag - Hoppa :D (fast om det både är hoppning på tisdag och på torsdag ska jag rida dressyr då med, så det inte blir för mycket hoppning).

 

Nu vet ni vad jag har för mig alla dagar utan idag. Så här är ett specialschema för just idag:

1. Städa rummet

2. Spela The sims 3 husdjur (amen vadå det är ju bäst? :p)

3. Försöka tjäna lite pengar?

4. Blogga (men det kommer uppdatering lite hela tiden under dagen. Allt hade varit mycket lättare om man hade en mobil som man kan ladda ner Bloggplatsen.se på (som Alexanders iphone, men han vill inte) för ja då kan man klistra in bilder från mobilen! :o och jag måste.. äsch det är bara för jobbigt ;) vill ha en iphone, NUUU ;P men tror jag måste vänta till jul med det :/

5. Jag och mamma ska till Nova för att köpa present till hon som ska ha kalas, men jag vet inte vad hon önskar sig **panik**.

6. Jag och mamma ska till Torns o ridaa :D (det blir ganska sent, typ 5-6?

7. Fodra kväll på Torns.

8. Blogga veckans

9. Äta middag

10. Läsa :)

 

Det var ett "litet" schema för idag :) :) :p

 

Nu ska jag sätta igång och börja städa, men måste nog äta och dricka något först ;)

Vi hörs!

/AmAnDa.

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards