Amanda ek

Alla inlägg under april 2014

Av Amanda - 30 april 2014 13:00

Samma dag som del 1 ;)

                 FAVORITBILD, AAAAAAH VA FIN (den ovanför)          


Fanny och Esther:

       


Julia och Gunnar: (gonar)

   


Foto: Katja

Av Amanda - 30 april 2014 00:00

O m f g 

Nu, 00:00 FYLLER JAG 14 ÅR!

Detta inlägg är tidsinställt, hahah. Men är säkert vaken :p.


Godnatt eller vad man nu ska säga XP

 


Av Amanda - 28 april 2014 13:00




             Bakbenen typ flyger hahahah

                 



Och en på Fanny och Esther:

 

Foto: Katja (alla bilder)

Av Amanda - 23 april 2014 18:32

I måndags gick det inte för jag glömde kvittot *smart*, så jag fick rota i papperskorgen och hitta det haha.. Man tjänar kanske på att spara kvitton..
I tisdags red jag dressyrlektion, vi gjorde massa övergångar i galopp och det gick inte ens speciellt bra :') han drog som en oxe och skyggade för samma jvla solstråle (vi var i ridhus). Framridningen sög hah, han vägrade gå upp ur vattnet på typ 10 min.. :3 hahah han ville bara stå o plaska ;). Avskrittningen sög också då han vägrade gå efter några min (på galoppspåret) så då provade vi andra hållet men efter en bit vägrade han igen och jag hade inget spö -.- fick inte fram honom :/. Men vi hade skrittat hyfsat länge då. Dock är det inte bra att han fick sin vilja igenom :|

Just nu sitter jag i bilen, Nu ska vi äntligen byta min väska :p. Och gissa vad, jag har kvittot (Y).
Förresten såg vi bio idag i skolan, "The Selfish Giant". Den var lite konstig och slutet sög.. Men den handlade rätt mycket om hästar och det gillar vi ;) ;).
Så är ju månaden slut snart och min surf är inte slut! Haha, brukar alltid ta slut på den sjukt fort.
Nu är jag snart framme, hejdå! :)

Av Amanda - 21 april 2014 13:00

                                                             

 

Hur söt helt älrligt!?

               

Aprikos (han är i vår trädgård ibland, och springer in i huset ibland haha).


Av Amanda - 20 april 2014 19:46

Hej! ? idag har jag först väntat när Katja sprungit och sen chillat med henne på någon random lekplats haha.. Sen gick jag hem typ 1 och gjorde ingenting.. Åt glass och kollade på SVT play typ :p. Sen typ halv 6 åkte jag till stallet och red ut lite med Rebecka och Kardemumma. vi red inte så långt, över vägen och upp på kyrkoängarna. Vi travade lite där och sen red vi tillbaka till torns och red lite på galoppspåret i galopp, haha det tyckte Marcolio var kul! Red lite genom vattnet i alla gångarter, han var såå gullig när han stannade mitt i vattnet och lekte med vattnet :'D han skvätte massor med framhoven och var såå gullig! Var lite orolig att han skulle rulla sig då han inte ville fram men det hände inte :).
Imorgon ska vi till stan igen och äta mat hos min mormor och morfar och då kan jag byta min väska på Lindex.
Förresten borde jag verkligen köpa flugmedel, har ju aldrig haft häst på sommaren på typ 4 år nu, men nu har flugorna redan vaknat ;o så jag borde köpa sånt spray man bara sprayar på hela hästen och sen kanske någon liten flyghuva :).

Typ nåt sånt här :). Tyvärr finns hööks inte i stan :p.

Av Amanda - 20 april 2014 00:31

Idag har jag först varit på stan och köpt lite haha. Köpte en väska bland annat men det var en j*vla plopp som var väldigt viktig på axelbandet som det är fel på så axelbantet går bara av hela tiden ;( som tur är har jag inte klippt av prislappen så vi ska väl byta den.
Sen åkte jag till stallet efter middagen och red Marcolio. Red först ett varv runt galoppspåret och sen lite dressyr i paddocken. Han var fin men dragig och lite tittig :3 avslutade med att hoppa 2 miniterränghinder, de är typ 30-40 cm ;) bajsmarcolio typ skenade efter dem ??. Sen kvällsfodrade vi och nu är klockan halv 1 :/. Har ätit massa godis hahaha..... Men det är ju påsk ;)
GLAD PÅSK på er! ;)
Nä, nu ska jag sova haha.. Godnatt ;)

Av Amanda - 18 april 2014 21:43

Har inte bloggat alls, asså sorry men orkar inte helt ärligt. Det är liksom typ jobbigt. Man tror att man kommer ha mer tid på loven, men förutom på sommarlovet är det ikke så.

Hah lol råkade göra något så Macbooken sa vad klockan var :'D blev asrädd HAHA.

 

Måndag: Sov över med Katja. På morgonen cyklade vi till Ica och Hemmakväll och köpte godis till kvällen. Sen åkte vi till stallet och red (Grim sätts igång och får bara rida ute så han inte svänger så mycket). Så jag joinade henne på galoppspåret men blev tvungen att sticka iväg ibland för att galoppera (Grim får ej galopperas än). Red in lite i paddocken också och red över några bommar, det låg en bom och sen 2 galoppbommar några meter bort så jag övade lite byta galopp över bommar och trava och sen fatta galopp osv. Det gick hyfsat bra förutom att hans överskottsenergi tog över ibland då han skuttade över båda bommarna, haha.. 
När vi ridit klart höll vi på att dö av hunger. Vi hade bara kakor och läsk. 1 like = I respect :') Sen kl 4 var det en obligatorisk hästkurs i 3 h. Den var bra på det sätt att det förmodligen bankades in i allas huvud hur hästen ska röra sig när den arbetar rätt och att det inte bara gäller att få hästen att böja på nacken ;). Det är bra, sen såg vi en film om det. Och "pratade" vi om senor och lite sånt. Sen var det paus och sen var det en genomgång i stallet hur man visiterar sin häst. Sist fick vi visitera sin egen häst. Haha Marcolio var för social och ville inte stå still XD så det gick sådär.. Hahah. Sen cyklade vi hem och såg på program osv ;).

Tisdag: Jag o Katja åkte till Nova! Vi tänkte va där när de öppnade men vi missade tåget och nästa var försenad med 10 min och då missade vi ju den bussen också, men hann som tur med en direkt när vi var på stationen. Haha vi kom till Nova en halvtimme efter att de öppnat XD. Sen fick vi åka hem typ när det nu var, och så följde jag med Katja till stallet när hon red Grim, för jag skulle rida tisdagsdressyr kl 6. Vi red ut lite och Grim va duktig, jag fotade :p. Sen red jag dressyr i paddocken med 2 andra. Vi tränade först skänkelvikningar och det gick rätt dåligt hahah.. Sen "enkla galoppombyten" och det var faktiskt kul men några gånger tänkte han galoppera över bommar med det var läskigt så han hoppade typ 1 meter över den :3. Han var duktig på att byta galopp men var upphetsad för bommarna så han var väldigt pigg och springig. Sen avslutade vi med "zickzackskänkelvikning" på medellinjen och det gick väldigt bra! Han lyssnade grymt bra och när vi var klara var han såå fin och lösgjord! Kände mig som någon dressyrryttare eller nåt när han travade i lugn trav och så fort jag höll in lite bröt han av till halt direkt och sen travade han fram igen, i stadig form och jag typ "ååååh". Han var sååå fin, haha.

Onsdag: Red med Katja och Ellen följde med. Dock red hon inte Marcolio alls för vi typ hann inte med det. Vi red ut lite grann och det var myspys, Marcolio var såå fin och snäll hela tiden. Jag kunde galoppera på "okänd mark" och ha honom i form. Sen red vi lite runt galoppspåret och så fick han galoppera lite mer haha, det tyckte han va kuuul. Sist red jag i paddocken lite och fick hjälp med honom för han var sjukt tramsig med bommar/små kryss. Först fick han trava över bommarna tills han började slappna av och sen hoppa, och haha han var väl rätt spänd och jag red sämst för jag hade såå mycket håll haha.. Men duktig var han väl och tack för hjälpen Emma ;) :D.

Torsdag: Igår. Hoppade inte :( så jag red med Katja ute i världens vind. Serri kunde knappt andas -.- Men Marcolio var duktig! Tränade lite övergångar på galoppspåret, gick typ sådär.. Haha men det va också massa vind och skit! Sen kollade/fotade vi på hoppträningen och det gick kalasbra för min grupp (kanske för att Marcolio inte är där? ;D).

Fredag: Idag.. har jag gjort absolut ingenting. Åkte till stallet och skötte om Marcolio, han vilade. Men inget annat. Så kul var det. Har typ mejlat och lagt upp bilder och haft sovmorgon.. Förresten har vi studiedag på måndagen och det är fett skönt :))) får väl hitta på något skoj ;).


Jag vet att jag ridit fett mycket runt galoppspåret vilket jag inte brukar göra. Men som sagt Grim får inte ridas i ridhus eller paddock, och hur konstigt är det inte att typ sticka in i ett ridhus när det blåser som mest? Det var inte så kul att rida ute när det blåste, men som sagt haha man får ju ställa upp. Marcolio behöver miljöträning och han tycker det är så kul att galoppera på galoppspåret, och jag tycker också att det är kul så typ varför inte ;). Så finns det väl någon gräns på hur mycket man kan rida runt på galoppspåret, men kanske skönt för Marcolio att inte dampdressyrträna 24/7 (även fast jag inte tyker att jag gör det annars).


Förresten fyller jag år om 12 dagar (Y). Och detta inlägg får va tråkigt utan bilder men jag skriver som sagt från Macbooken och den har 0 antal bilder :p.


Ha det bäst, flodhäst (barnsligt värre).



Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards