Amanda ek

Alla inlägg den 11 oktober 2012

Av Amanda - 11 oktober 2012 21:39





Bjuder på 4 bilder:        

Av Amanda - 11 oktober 2012 21:15

Nu har jag ridit. Bea skötte sig exemplariskt. Oj vad hon imponerade! :D <3

Red med sporrar. Det funkade bra! Hon lyssnade lite mer. Men när vi kom till galoppen fick jag ändå ett långspö. 

Började värma upp med lite serpentiner, innanför spåret och snett igenom och då ökad trav.

Sedan tränade jag på varannan bokstav halvhalt och varannan avsaktning till skritt. Det gick sådär, inga problem med halvhalt eller avsaktning utan problemet ligger på när hon ska igång i trav igen.

Det går inte så bra då ;) tar liksom typ 2 bokstäver innan hon är igång igen. Men jag är nöjd.

Sen när vi kom till galoppen galopperade hon snällt på i vänster varv. Det är det lätta.

I det svåra tog det tvärstopp. Försökte kanske 15 gånger och till slut! Innan jag försökte igen tränade jag på att öppna och sluta. Har nog aldrig gjort det förut. Det gick bra! Booty gick fint <3

Det är faktiskt inte så jättesvårt, fast man fick va fett stark i yttertygeln i det svåra varvet.

Hon är ingen omöjlig, jobbig problemhäst! Hon är en häst man får jobba med - alltså inte alls åka häst.

Hörde att hon gått jättebra igår. Glad man blir! Men hon hade fått en väldigt duktig, vuxen ryttare som går svår lektion, hon behöver det.

I slutet travade jag av henne och hon gick klockrent <3 det är bara att kämpa med galoppen ju!

http://torns.org/wp-content/uploads/2012/10/2012-10-06-AhlgrenMAX-Cup-2012-res-dress.pdf

Haha om jag varit med i denna tävling (som jag skulle ha varit) och det skulle gå lika bra som på programridningen (59% och hade inte alls tränat på LB:1) skulle jag ha slutat på typ sist ;) eller näst-näst sist typ. Men nästa gång jag ska tävla ska det vara LC:2 som jag och Jessica tränat så mycket på. :) Känner mig ready för att tävla det nu. Längtar tills nästa tävling!

Ska vara med på Haloweenhoppet också. Vad jag ska klä ut mig till är det ingen som vet.. Haha det är bokstavligt - för jag vet inte ens själv! ;) Man kan få pris för finast utklädning så jag ska satsa ;)

 

Men nu är det sent och jag ska sova, men måste avsluta 1 matteuppgift först. :) Men det kommer gå på 5 min!

 

/AmAnDa.

Av Amanda - 11 oktober 2012 16:41

Bye bye! Nu ska jag till Torns; ridaaa!! :D :D längtar!

     Foto: Fanny med sin iphone 4.


Av Amanda - 11 oktober 2012 16:25












   Uppladdade i juni:      


Uppladdade i juli:

                                 

 

Uppladdade i augusti:

                                                         

 

Uppladdade i september:

                                                         

Månaden då bäbis kom <3 bästa månaden ever!

 

Uppladdade i oktober:

                                       

 

Japp! Det var lite av varje! :) Såklart inte alla bilder jag laddat upp ;) nej det är typ 800-900 bilder.

För detta är lite av en fotoblogg och hästblogg. :) :D <3

 

Har bara haft denna blogg i dessa månader. Faktiskt. Känns mycket mer, men det är bara det.

 

/AmAnDa.


Av Amanda - 11 oktober 2012 15:51

Hej! Idag har jag ju varit i skolan, kom hem för typ 1 timme. Ganska chilldag, men avslutade med idrott. Det var ändå kul, körde Robin Hood ;) fick va med både Katja o Fanny. Fast vi kom sist ;)

Alla kände igen mig för mina idrottskläder är helrosa.

Bild:

   

Så vet alla vem det är så fort nått rosa syns bakom en plint :p

Men jag lyckades ta en "skatt" en gång i alla fall, vet inte hur många gånger jag var jättenära, men många. -.-

 

På svenskan var det några uppgifter vi skulle fylla i om plural och det andra jag glömt namnet på :p

Efter det skulle vi kasta om bokstäver, till exempel: usmki = musik.

 

Första lektionen var språk. Hade ju tränat stenhårt men trots det glömde både jag och Katja bort 1 ord och förlorade därmed 2 poäng. Sen skrev jag "hermano" istället för "hermana". Men jag råkade skriva in fel i läxor.nu så jag har tränat in mig på fel hela tiden :( hade något litet fel också så det slutade på 23/28. :/ Katja fick 24/28. Bääää ;) haha... Men glosor är inte min grej helt enkelt!

Inte mitt fel att jag inte är världsbäst heller ;) kommer säkert få tillbaka lappen igen nu bara för det... Med resten av klassen! Typ.

 

Men nu har jag ätit äppelpaj, gott! :) Farmor och farfar är här.

Ska till Torns om typ en halvtimme. Ska dressyrträna för Jessica. :D ska bli kul! :D

 

Ska passa på att säga en sak jag, Fanny och Katja diskuterade på rasterna idag.

Vi ska åka på ridläger i sommar (bestämde vi :p) och då har vi dessa krav:

*Inte för dyrt

*Inte islandshästridläger

*Inte hoppinriktat (även fast jag o Fanny egentligen tycker det)

*Inte dressyrinriktning (fast jag vill det)

*Inte sånt ridläger med låånga uteritter varje dag (fast tror Fanny o Katja tycker liite det)

*Inget ridläger någon av oss känner någon häst, för då kan det uppstå avundssjuka.

 

Nej vi vill ha ett ridläger som är rättså billigt, som man tränar dressyr och hoppning men också rider ut ibland. Och att vi 3 kan få en egen liten stuga + att det ska vara nära.

 

Jag vill till AW sporthorses. Men det vill inte Katja eller Fanny. Det skulle ju kännas jättesurt om nån av de får Beauty då (men det är inte därför) för ja hon är ju min hyrhäst ;) sen tycker de att hon är en problemhäst, fast hon bara hade en testperiod med mig och att hon inte gillar ridskolan, så de skulle nog inte heller bli så nöjda. Det är för jag vill till ett läger med hårdträning och att man verkligen ska lära sig något. Katja o Fanny vill typ till något chillridläger med uteritter och sånt, och lite hoppning och dressyr. Vi är ju inte riktigt överens över den saken ;)

 

Fast vi får se hur det blir med det!

 

/AmAnDa.

 

 

 

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards