Amanda ek

Alla inlägg under mars 2014

Av Amanda - 31 mars 2014 22:37

Hej! Har inte hänt ett skit idag :3 följde med Ellen och lagade hennes iPhone, som räknade jag matte. Ååh va intressant.
Ska sova nu så hejdå;) imorgon är det tisdagsdressyr, skoj.

Av Amanda - 30 mars 2014 14:32

Är hos min moster o gosar med Piraya, sååå gosig är hon!
Igår longerade jag Marcolio lite, han var väldigt pigg och ville inte sluta trava. Han lyssnar på smackningar och går fram precis när man vill, men saktar aldrig av, tar alltid flera varv. Men igår tränade jag mycket på det och det gick mycket bättre i höger varv för det är jobbigare för honom. Sen kvällsfodrade vi och åkte hem.
Idag ska vi kvällsfodra igen så jag ska rida på eftermiddagen igen antar jag :). Ska rida dressyr, och tvinga han att va ställd inåt hela tiden. Idag ska han få jobba!

[Bild]

Ser ful ut på bilderna men jaja..

Av Amanda - 29 mars 2014 17:03

Heej! Imorse var jag på torns och fotade på tävlingen, lokal för ponny. Grattis Juliaaaa för att du nollade! :D
Sen typ halv 1 åkte jag hem och åt och lite sånt och sen åkte vi till farmor och farfar, är där nu.

Mitt påskägg ?

Av Amanda - 28 mars 2014 15:20

Hej! So provet gick faktiskt väldigt bra, det var digitalt så vi fick resultaten direkt. Hade typ 28,4 av 32 rätt, 89,60%. Är väldigt nöjd, inte för att skryta.... ;)
Tycker det är assynd att jag inte ska tävla imorgon, hade velat va med ju :(
Nu sitter jag på bussen, äntligen helg :D
Nä men nu har min mobil så lite procent så jag måste sluta! Har kvar pizza hemma från igår, gött! Ska till stallet nästan direkt, men ska inte rida.
Hejdå så länge!

Av Amanda - 28 mars 2014 00:15

Vad heter hästen? Marcolio
Tycker du den har ett fint namn ? Det är ett asfult namn, men är såå gulligt på honom!
Vad kallar du hästen? Bajshäst, tönt, gubben (men bara när han varit duktig hahah).. Finns inte så mycket att kalla honom haha.
Hur gammal är den? 99:a, 15 år.
Vilket år/månad/dag föddes den? Alltså det står inte ens i hans pass.

Vilken färg har den? Bruuuuun
Har den några tecken? Stjärn i pannan och typ någon vit kota på ett bakben, kommer ej ihåg vilket eller om det är på båda höhö.
Hur hög i mankhöjden? 135 cm
Är det ett sto/valack/hingst? Valack

Är den tävlad i hoppning? Japp
Vilka klasser/hur högt? Står LA hoppning (1m) på AW, men då är det endast klubbtävling för det står bara resultat upp till LB på TDB.
Är den tävlad i dressyr? Jag har tävlat honom några gånger, och eftersom han var så rädd för staketet och så tror jag inte någon annan tävlat honom förut. Fast vad vet jag.
Vilka klasser? LC:2 och LB:1 har jag tävlat med honom.
Är den tävlad fälttävlan? Japp, naturhinder är bättre än färgglada, menar Marcolio ;).
Vilka klasser? Ingen aning
Är den tävlad i trav? Nej haha
Vilken nivå? -
Är den tävlad i galopp? Nej
Vilken nivå? -
Är den tävlad i något annat? Nej (eller jag vet inte hahah)
Vad i så fall? -
Har den tävlat in några pengar? haha da faq
Hur mycket? -
Har den haft föl? Ja han har haft två föl (hahahahahahahahhahhahaah)
Vad heter fölen? Gulbert och Hjärtrud, två bajshästar, precis som sin "mamma".
När fick den den/dem? -
Är hästen bra på dressyr med rätt ryttare? Åh ja, enligt mig en dröm, en rätt pigg och stark dröm.. haha
Hur är den i traven? Väääääldigt dragig och det skriker bara "GALOPP" om honom hahaha, rättså skumpig också.
Hur är den i galoppen? Väldigt storgalopperad, enligt mig, och kan gå i lite för låg form ibland. Väldigt skön att galoppera på, men kan rätt vad det är skygga för något bara bajshästar kan se och så flyger man i backen, hahahahahah.
Kan den skänkelvikningar? Ja
Kan den öppna/sluta? Ja
Kan den galoppombyten? Jaooo, i hoppningen byter han nästan alltid galopp själv och i dressyren kan han väl inte riiktigt, fast jag kan inte riiktigt heller :p.
Ställer den alla ben brevid varandra och håller formen i halterna? Nooooo han trampar iväg i hopp om att få galopperaaaa :D
Är hästen pigg? Ja
Är hästen trög? Nej, det kan nog inte säga hahah.
Är hästen stark? Jaa, speciellt i paddocken/utomhus och när det är hoppning!
Är hästen het? Ja, fast han är het på ett sätt som gör att man typ inte ser att han är det, han mer sänker huvudet och bara springer, istället för att studsa och ta upp huvudet och sånt som vissa hästar gör.

Bockar den? We never know ;) ibland gör han någon konstig krumbukt när han ser något läskigt typ ett hål i väggen, och ibland när jag kommer åt han lite väl mycket med skänkeln i galoppfattningarna, men annars nej.
Har du bockat med den? Ja
Stegrar den? Nej! Har bara hänt en gång, när vi simmade men har aldrig hänt sen dess!
Har du stegrat med den? Japp
Sparkar den bakut? Nä asså mer bockelibockar haha. Eller typ studsar upp lite haha, men inte sparkar.
Har du sparkat bakut med den? Ja någon gång när någon häst kommit för nära och så haha.
Skenar den ofta med dig/andra? Han skenar inte riktigt med mig, han drar väl men lägger inte bettet över tungan och skiter totalt i mig, tror aldrig han gjort så på Torns, fast man vet aldrig :P.
Har du skenat på den? Nej
Är den tittig? Lever jag? Det är idiotfrågar båda två haha, ja på båda för fan! XD
Har du badat tillsammans med den? Ja :D
Har ni hoppat tillsammans? Ja <3 många gånger :D
Har ni galopperat på en äng tillsammans? No, tror inte det. Men på galoppspåret, i skogen, uppför en backe, i Stångbyskogen och lite annat skoj ;).

Hoppar hästen bra?
 Ja!
Gillar den att hoppa? Han älskar att hoppa <3
Har den bra hoppteknik? Ja, det tycker jag verkligen!
Hur högt brukar du hoppa med den? På träning kanske 70-80? På höjdhoppning har jag hoppat 1 m :p.
Hur ofta hoppar du den? 1 gång i veckan, men ibland krockar det med tisdagsdressyren och ridskolan så ibland blir det två.
Hur är den när den rids ut? Överlycklig haha, men bara om han får va först! Annars blir han en arg gammal gubbe.
Tycker den att det är kul? Ja! Fast bara om han har sällskap..
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? Hahaha jävligt mycket piggare och galnare.
Står hästen i box? Han står i utebox.
Går hästen på lösdrift? Nope
Hur mycket och vad äter hästen? Morgon: 2 kg ensilage, lunch: 1 kg ensilage, tuss/eftermiddag: 0,5 kg ensilage, kväll: 3 kg ensilage, 1 burk med havrekross, linfröolja och något pulver för tarmarna typ.
Går den i hagen varje dag? Klart!
I en stor eller liten hage? Han står ensam i sin hage, så den är väl rätt liten men som sagt only for him ;).
Hur länge går den ute per dag? Just nu tror jag de går ut halv 8 och går in typ.... Haha ingen aning men typ 4? haha:p.
Gillar den att vara ute i hagen? Yes, då kan han rulla sig så mycket han vill   
När den tränas vad gör ni då? Beror ju på? Antingen dressyr, hoppning, uteritt/chill runt galoppspåret, eller barbacka, beror på ju :p. Men brukar nästan aldrig hoppa utan tränare.
Vad gör ni när hästen inte rids när den t.ex har vilodag? Då mockar jag, fyller på ensilage, fyller på burkar, ryktar, kanske går lite med honom eller släpper honom lite lös i ett ridhus, eller longerar (men bara pyttelite). Eventuellt smörja/städa skåpet :p.
Borstar du hästen före och efter ridningen? Ja?
Om hästen blir svettig svampar/spolar du av den då? Om det är varmt ute brukar jag svampa av, men spolar aldrig av.
Hur länge brukar ni rida varje gång? Allt från 40 till 60 min. 
Hur tycker du att man ska rida för att klara av hästen? Tydligt som in i helvete, och bestämt. Det finns inte rum för något tvivel ;).
Är det en svår eller lätt riden häst? Skulle nog kalla han svårriden helt ärligt. Han har bevisat att han kan fejkskygga med någon som inte är en så van ryttare, och han gör ju det med van också. Att rida han i alla tre gångarter är inga problem så länge han inte blir rädd, så jag vet inte.
Är hästen ridskolehäst eller privathäst? Mittemellan, privat men lånas ut till ridskolan 2 dagar/ veckan.
Vem äger hästen? Aw sporthorses
Vad har du för relation till hästen, t.ex fodervärd, halvfodervärd, hyrryttare, skötare, medryttare? Det är min hyrhäst
Hur länge har du ridit/tagit hand om hästen? Från typ 16 aug till typ 8 juni kanske, inte besämt datum :(.
Hur länge tror du att du kommer fortsätta med just den hästen? Inte så länge *hatar min längd*.
Har ni nått några av dom redan? Vaaa?
Rider du privatlektioner på den? Inte längre, har ridit några.
Hur ofta? Då red jag typ varannan vecka, men alltså jag rider ju lektion två gånger i veckan, men det är inte privat.
Hur länge håller den lektionen på? De har hållit på typ 30 min

Kan hästen stå lös i stallet? Vadå stå lös i stallet? Har ju han i utestallet, så då skulle han typ "jag är friiiii", han har redan travat iväg från boxen en gång haha. Allt för några halmstrån han hittade innan.
Måste hästen vara uppbunden? Han FÅR inte vara uppbunden :p.
Håller du på med den i boxen eller i stallgången? Boxen, måste det ;). Går ej att binda upp honom varken i lina eller grimskaft. Bara o acceptera..

Vad har den för sadel/sadlar? Han har en mörkbrun/svart Stübben sadel.
Vad har den för benskydd/benlindor just nu? Mörkblå benskydd, a la Hööks.
Vad har den för bett just nu? Han har ett tvådelat tränsbett.
Vad har den för täcken just nu? Just nu ett grönt regntäcke från Bolt, vädret varierar dock hela tiden... :/
Tror du att hästen gillar dig? Jag hoppas det, för jag älskar honom :*
Har du märkt något som tyder på att den gillar dig? Haha han ser alltid så otroligt glad ut när jag kommer (fast han gör typ det mot alla), och sen kollar han med världens ledsna blick efter en när man går :( och så kan han galoppera lös i ridhuset, och ändå komma när jag ropar :*, och sen när jag går och han är lös, följer han efter mig i både skritt och trav, och är med på alla svängar, vändningar, halter och ryggningar. Och ser dessutom så glad ut att det gör ont ahah.
Gillar du hästen? Ahahha näääää (da faq klart jag gör)
Nämn minst 2 saker som är - med hästen: Att han är så tittig och att han drar så mycket när jag ska sakta av :P.
Nämn minst 2 saker som är + med hästen: Hans öron är så söta att man vill slå ihjäl dem XD och sen hans sätt att hoppa på, asså det är så unikt och gulligt!
Har ni många minnen tillsammans? Ja, jättemånga <3
Nämn det bästa: Men hallå, ett ? Men typ något minne från AW, antingen när vi simmade eller när vi hoppade terränghinder, palla välja.
Har du någon gång sagt "jag älskar dig" till hästen: Säger det fan 24/7, fråga bara typ Katja. 
 
Detta var väldigt många svar om Marcolio, som ni förmodligen inte orkar läsa. Meeen det är kul att svara på frågor, höhö.

 
Av Amanda - 27 mars 2014 22:47

Äntligen började datorn, eller bloggplatsen, lyssna så slutade bloggen dampa :)) 

Skulle bara säga det, och headern gjorde jag på typ 2 sek i ren frustration över "felaktig färgkod", som kom hela tiden när jag försökte välja en bild från datorn att ha typ tillfällig.

 

Foto: Katja

VISST ÄR BILDEN FIN!?!!? älskar den såååå mycket ! :D kommer bildbombar från detta tillfälle, haha :)) så gulligt att han hoppar skithögt över det lilla plutthindret XD :


Nä men nu måste jag sova, prov imorgon! ;)

Vi ses imorgon! 

 

IGGA MIN MIN SNÄLLAAAAAA

Foto: Katja 


Av Amanda - 27 mars 2014 22:32

Asså min blogg har blivit helt konstig, jag försöker ändra tillbaka men den vägrar byta från detta svartvita temat utan bild, så fort jag försöker ändra något säger den bara "ogiltig färgkod", VAD MENAS DET MED!? Inget funkar och jag vet inte hur jag ska göra :(((

Kommentera, alla som vet!! :( det blev såhär konstigt igår och jag har inte lyckats få tillbaka det sen dess! :'(

Av Amanda - 27 mars 2014 21:47

Försökte skitlänge med header men datorn sa bara "ogiltigt färgkod", wtf fattar inget XD har alltid funkar innan!
Ska ändå se top model nu så kan göra ett till försök.
Allt är typ svart nu och det är för att datorn fick damp o återställde alla färger och då blev jag så trött på den att jag gav upp ;).

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards