Amanda ek

Alla inlägg under augusti 2012

Av Amanda - 31 augusti 2012 20:59

Hej bloggen! Just nu sitter Fanny hemma hos mig och kollar på mina nya böcker (fick ju en hel kasse med hästböcker). Jag har kommit hem från stallet nu. Det har gått bra att rida. :)

 

Min dag idag: 

Började med att åka till Kulparksskolan för att ha musik. Det var roligt, musikläraren var rolig och bra. ;)

Uppvärmningen var roligast, vi fick sjunga MARABOU CHOKLAD i jätterolig ton :p haha X) och Ahlgrens bilar, dörrmatta, leverpastej och  djungelvrål fick vi också sjunga. Xp

 

Sen hade vi svenska. Jag läste min nya bok (Älskade Danny). Den är jättebra! :D

Sen testade jag läs mellan raderna, hann med två "uppgifter". :) eller papper.. 

 

Sen hade vi lite tema ekologi. Vi gick igenom regnskog och arctis, antarctis, ervatorn och savannen! Rättså långtråkigt.. :p

 

Efter det tror jag det var matte. Jag räknade röda sidor. Det gick bra. :)

 

På engelskan fick vi nya skrivböcker, ett stort, ett mellan och ett litet. Vi fick också glosor som läxa och nån till.

 

Buhu orkar typ inte med läxor.. Nu när Beauty ska ridas varenda dag, eller i alla fall alla utan måndag och onsdag. För då ska hon ju gå i ridskola. Första gången! Önskar verkligen det går! 

 

Ja men sen så var det slut på skolan. :) 24 av 28 skulle på vandring i skogen.. Alla utan 4.. Jag, Katja och Fanny och nån till alltså. :p alla frågade varför inte jag skulle med sa bara "Måste ju ta hand om Beauty?" haha Xd


Efter skolan cyklade jag, Fanny och Katja direkt till Torns. De hade med sina ryktväskor/lådor till skolan, men inte jag :/ sen orkade inte jag cykla hem ensam så jag lånade av dem :p funkar också! 

 

Vi började ta in ponnysarna. Katja - Lukas, Fanny - Florens och jag - Beauty.

Såhär ser de ut:

  Lukas.

  Detta bör ni veta vem det är :p Beauty såklart!

Florens.

 

Vi ryktade hästarna i stallet. :) Beauty gnäggade först lite, men efter hand lugnade hon ner sig och när hon fick stå i spolspiltan med Lukas i närheten blev det mycket bättre. :) Hon gillar alltså inte att vara ensam i stallet, men idag red jag henne ensam och det gick bra. ;o

 

Kom att tänka på att just nu är nästan hela klassen ute i skogen och tältar, försöker nog sova nu.. HAHA här sitter jag i värmen med en dator och INTERNET XP haha vi valde det, klassen! 

 

När vi ryktat dem släppte vi tillbaka de i hagen igen. :) Beauty skötte sig finfint ut och in från hagen. 

Tänker inte ens på hennes ålder längre (5 år, fyller 6 vid nyår). 

 

Sen hjälpte jag och Fanny Sandra (hon är hjälpare på ridskolan). Har varit det i ett år, riktigt tradigt är min åsikt.. Att slava ridläraren tyckte jag var kul de första gångerna, sen hoppade den andra hjälparen av och då fick jag försöka göra dubbelt så mycket, blev ibland att jag behövdes på två ställen samtidigt.

 

När hennes hjälparpass var slut kom mamma precis i tid. Så vi tog in Beauty igen och gjorde i ordning henne för ridning. :) Fanny var med och hjälpte till. 

Jag red i mellanridhuset idag. Började med att leda runt henne, hon hade aldrig varit därinne förut!

Sen skrittade jag fram henne. Hon var pigg på ett bra sätt, som igår. 

Sen kom Jessica Ahlgren och undervisade i typ 10 min, sen skulle hon ha lektion för Sandra och Frodo.

Egentligen "bestämde" vi att vi kunde skritta av/fram tillsammans men mamma tyckte inte det var nån bra idé eftersom hon varnt sig vid ett till ridhus nu och att det inte ska bli för mycket på en dag.

Men jag är nöjd, det gick bra! Måste skaffa proffesionell hjälp, mamma och jag bli bara osams när hon försöker undervisa mig.. Jessica sa att med unghästar måste man berömma dem för allt de gör rätt, så de lär sig. :)

Det tänker jag göra.

 

Jag travade och skrittade, mamma tyckte inte jag skulle galoppera idag heller "det är bättre om nån större galopperar henne först" säger hon bara. Så nu har jag frågat på Facebook om nån kan tänka sig ställa upp.


I slutet tog mamma fram en bom för att se hur hon beter sig då. Travar galant och glamoröst över utan problem i båda varven! :) *LIKE IT* 


Det ända dåliga är att hon tar ner huvudet och typ "sliter" tyglarna från mig.. Mamma och jag funderar över om det är bettet eller att hon bara gör så, ovana alltså. Kanske hjälper med nytt bett? Eller nån hjälptygel?

Kanske inte behöver ha hjälptygel när jag rider, men kanske på ridskola? Ja OM vi hyr henne ;) men än så långe är både jag och mamma nöjda med henne.

 

Nu är det sent, 22:30 :s ska typ läsa nu och sen sova. Ska bara visa mitt och Datorns snack:

 

Du: jag HATAR dig!!!!


Datorn: Inte jag.


Du: JO DU


Datorn: Jaha.


Du: HAHAHHA



Datorn: Hahaha!

Du: du är så ful, bara så du vet..


Datorn: Jaha.


Du: .


Datorn: Vad gör du just nu?


Du: är med Fanny :)


Datorn: Det är jag också.

 
HAHAHAHA så jävla LOL!! ;D XD XD känn dig ÄGD dator! :P
 
 
Ska sluta, men ska skriva en plan inför helgen först:
 
Lördag: Min kusin skulle ha varit med i knatteridningen, men det blev något problem med anmälan så hon kom inte med. :( jag ska rida Beauty vid 10 ungefär. Har bestämt med Desirée nu på facebook att hon ska galoppera Beauty imorgon vid ca 11. Hoppas hon sköter sig, men det tror jag! :p Sen ska jag rida med Ellen också, hon har Musslan på foder nu. Hade Flower innan. 
Nu kom mamma och sa PERFEKT till mina planer, då är de bra :p haha..
Efter att jag ridit Beauty ska jag smörja hennes sadel och träns (såg att det behövdes).
Sen ska jag åka hem och typ blogga eller nått. :)
 
Söndag: Ska rida Beauty igen, sista dagen innan hon ska få testa ridskolan. Ska galoppera mera då (på lördag ska jag typ inte mer än prova tror jag). Och kanske kan skritta av henne utomhus? :) då har hon stått där ett tag!
 
Nu orkar jag inte blogga mera, hejdå! <3
 
/AmAnDa.
 
PS! Hann inte ladda över bilderna när jag red Beauty idag men de ska nog komma imorgon! :)
 

 

Av Amanda - 31 augusti 2012 19:39

Hejhej bloggen! Jag var ju så upptagen att skriva om igår (i förr går nu) så jag hann inte skriva om igår idag.

Men har skrivit ett LÅNGT inlägg om när jag red BEAUTY igår kväll, så nämner det knappt nu.

 

Hade först B-språk för första gången. Jag hade spanska. :) Det var roligt! Vi fick en bok och en läxa :p

det är ca 15 ord vi ska kunna utantill nästa torsdag :s :/ men orden är JÄTTELÄTTA! 

T. ex: Tomat = Tomate och sen är det hola (uttalas ola) och adioss (svårt att stava men betyder hejdå) 

man säger också chao (italienskt). 

Sen åkte vi tillbaka till skolan, kommer inte ihåg mycket allt men tror vi hade matte, ja det hade vi.

Vi gjorde klart diagnosen och sen rättade jag matten vi hade till idag och sen rättade felen. :)

Det var den lektionen!

 

Vi hade också svenska, kommer jag ihåg. Alla fick en lapp som det stod något man skulle skriva minst en sida om.

Jag fick choklad! SNÄLLA jag kan skriva texter om olika saker; men choklad? Skrev faktiskt 2 sidor om godis.

Och idag när vi gick igenom det fanns det inget negativt i texten. :) så jag är nöjd!

 

Sista lektionen hade vi idrott. Först skulle vi springa och kasta en tennisboll när man sprang, och sparka en boll och kasta en ärtpåse. Man var tvungen att testa alla 3. Sen gjorde vi samma sak, men två och två.

Ofc hamnar man med kille tjej.. :/ ;(

Efter det skulle vi prova på: Tennis utan nät, frisbee, beachtennis, vet inte vad det heter men typ kulkastning och typ något till. Jag och Katja hamnade i samma grupp. Vi hann med frisbee och kasta en tennisboll till varandra.

 

När jag kom hem (gick hem) kom jag ihåg att jag glömde nyckarna hemma och mamma hade gömt nycklarna i trädgården. Mamma svarade inte, pappa svarade inte men Alexander gjorde. Jag kunde inte hitta nycklarna så jag bad Alexander fråga mormor och morfar om de kunde hämta mig (Alexander var hemma hos dem) och det kunde de. :) efter typ en halvtimme kom morfar.

Där hemma spelade jag och Alexander på hans mobil, åt glass och spelade ett ishockeyspel. :) finns likadant fotbollsspel för de som inte fattar.

2 av mina kusiner var också där. De heter Emma och Hanna. Jag är äldst av alla mina kusiner, Alexander är 2:a.

 

Nu kom Fanny så jag måste sluta! :) Sen åkte ju jag och mamma till Beauty och resten vet ni. :)

 

/AmAnDa.

 

Av Amanda - 30 augusti 2012 21:51

 


/AmAnDa.

Av Amanda - 30 augusti 2012 21:38

Hej bloggen! Nu är klockan mycket och egentligen får jag inte sitta vid datorn.. Pappa tar tiden! :s

 

Men jag har ju ridit Beauty idag. Det gick SUPER! :D :D <3 hon är SUPER!! <3 Bilder och filmer kommer imorgon!

Stå ut bara :p :D

 

Först när vi gjorde i ordning henne var hon lite stirrig. Sen ledde jag runt henne i lilla ridhuset (måste ju ta det lugnt första gången?) och sen när jag satt upp kändes allt tryggt och bra. :)

 

Hennes skritt är så livlig! Jag bara älskar när hon tuggar på bettet och går fint på tygeln fast jag inte försöker få ner henne, en sån ponny har jag aldrig varit med om förut! 

 

Jag galopperade inte för lilla ridhuset är så lietet! Men ska antagligen göra det imorgon, eller jag och mamma vill att nån äldre ska galoppera henne före mig, och jag har inte bestämt med nån imorgon.. Fast hon måste ha motion! Men jag vet inte.. Kanske kanske inte. :)

 

Traven var väldigt snabb, jag kände att jag hade kontroll varje steg. När det kom in folk i klubban tyckte hon det var lite konstigt, men hon gjorde inget mer än att stannade och tittade. :)

 

Testade lite olika ridvägar och skänkelvikning, halt. Märkte att hon är en höjdare på serpentiner!

 

Jag HOPPAS VERKLIGEN att hon passar i ridskolan, och att hon passar för mig. Men det hon visat idag är

att om hon går lika fint vid hoppning, galopp och när andra hästar rids samtidigt och att hon kan ridas ute och ja allt det dära så vill jag ha henne!

Tror också mamma gillar henne, än sålänge. Hon tyckte allt såg bra och fint ut. Och det kändes bra!

 

Beauty hade kunnat gå långt med rätt ryttare, det är jag säker på! Speciellt i dressyren, jag har ju aldrig sett henne hoppa men kanske i hoppning också? :D

 

Som sagt hoppas jag verkligen att hon fungerar i ridskolan, gör hon inte det måste vi ju skicka tillbaka henne..

Och det hade varit så hemskt, jag gillar henne verkligen! :( men jag tror detta kommer gå, denna gång MÅSTE det det! 

 

Har märkt att hon kastar med huvudet ganska mycket, tror inte bettet funkar riktigt.. Men om jag ska hyra henne tänker jag köpa ett äppelbett! :) och nytt täcke <3 hon skulle få det så bra! OM BARA.... ni vet..

Men vi vill bara att hon ska gå de avancerade grupperna, för hon är en sån häst som antagligen inte är för nybörjare. Ingen nybörjarhäst, och det är inte bara ålder jag pekar på nu! Hon är väl lite oerfaren, men det hon visade idag har hon stor talang för dressyr! :D

 

Nu säger pappa att jag MÅSTE sluta, så då måste man det. ;) 

 

Kommer blogga mer imorgon, om idag! :)

För jag var hemma hos mormor och morfar idag.. Så hann ju inte blogga så mycket ;)

imorgon kommer mer, jag lovar! ;D

 

/AmAnDa.

Av Amanda - 30 augusti 2012 18:28

Hej bloggen! Nu måste jag sticka till Torns. :) Mamma kom precis hem.

 

Ni vet, BEAUTY! :D 

 

Så nu ska vi sticka. :) ska rida henne för första gången idag. FETT kul! :D

Ska fota och filma! Mamma SKA fota när jag rider! ;)

 

/AmAnDa.

Av Amanda - 30 augusti 2012 17:49

Hej bloggen! Jag VET att jag inte har bloggat igår. Men ni VET ju vad som hände! 

 

Går igenom gårdagen:

Kunde inte sova på natten, var så uppjagad! Tänk att bara få en häst imorgon, en häst man fpr möjlighet att hyra!

Men tillslut ;)

 

Var i skolan. Hade bara TEMA; TEMA; TEMA (Ekologi) och eget arbete. Tycker det är för mycket tema på en dag..

 

Inlägg från Facebook:

Aldrig har en dag varit så seg!
Men nu ska jag skynda mig till torns. :-D ♥

 

Så fort jag kom hem skyndade jag mig så mycket jag bara kunde!

När jag höll på att låsa upp cykeln kom grannen och frågade om jag ville ha hästböcker. Sa ja förståss :p

fick en hel kasse hästböcker! Ser att jag redan har vissa, och de har jag lovat Fanny och Katja att de ska få. :)

 

När jag kom till bron (vi bestämde att träffas där) var det ingen där. :( Sen kom Katja och sen Fanny.

 

När vi kom till Torns sprang jag till de två tomma boxarna och såg att hon inte kommit.

Jag, Katja och Fanny tog inte Lukas. Han skötte sig, men för säkerhets skull fick jag ta honom (har varit med om gräs-beroende hästar förut :p) 

I stallet visiterade Katja honom lite och sen lät vi honom stå i boxen.

 

Sen var det dags för Fannys lektion. Hon fick rida Pahaska. Såg inte för jag var tvungen att strö Gunnars box (Beauty står där tillfälligt för ingen i Ekelinstallet ska stå inne på nätterna som hon ska) åt Beauty.

 

1 timme kvar, en halvtimme, en kvart och tilllut: När som helst!

 

Den känslan; det kommer en hästtransport in på parkeringen. På transporten står det AW sporthorses.

Bilen stannar, sidodörren till transporten öppnas, jag kollar in och mitt hjärta smälter.

Där inne står världens finaste och sötaste ponny med turkos grimma.

Hon kollar nyfiket ut och låter sig klappas.

Jag fick ta ut henne ur transporten. Det gick väl bra, hon backade lite snett. Jag har inte så mycket erfarenhet när det gäller lastning, för det har inte behövts.

 

Hon var stark, lite förvirrad och glad för att få sträcka på benen efter att ha stått i transporten i 1 timme.

Först ville hon sticka till gräset, men efter ett nej och ett ryck i grimskaftet lät hon mig leda henne till boxen.

Där stod hon och åt. :) galet söt och fin!

 

Med henne fick vi: Sadel utan schabrak, träns, den turkosa grimman och ett trasigt vintertäcke. Såklart om jag vill ha henne ska hon få ett nytt täcke av mig <3 för hon ska få det så bra!

 

BILDER jag har (än så länge):

   

Min grimma  på sig där ;)      

Japp så ser hon ut!

 

Efter att hon kommit fick hon min egna grimma med äkta fårskinsludd. Fint blev det! :)

Sen lät jag henne mest vara för att hon skulle vänja sig lite med boxen och så.

När jag och Fanny gick för att plocka äpplen såg jag hur hon stod och kollade efter mig!

Man såg det vita luddet glänsa i mörkret <3

 

Sen kom mamma. Då hade jag fått STOR huvudvärk! :s alltså inte vanlig, utan migrän.

Får det ibland. Fett störigt!

Men ja mamma ledde runt Bea (måste väl ha ett smeknamn?!) i typ 10 min i lilla ridhuset.

Mitt huvud gjorde stora protester (jag räknade ut att sovit för lite). Kände att jag kunde somna på stället..

Så ville bara HEM! Tillslut gav sig mamma och vi åkte hem 

Hemma fick jag huvudvärkstablett och sen somnade jag typ direkt! :p klockan 7:30 :p är man trött så är man? XD

 

Nu ska jag publicera inlägget så folk kan få se hur Beauty ser ut! ;)


Kommer ett till om idag!

 

/AmAnDa.

 

 

 

Av Amanda - 29 augusti 2012 07:39

Hej bloggen! Jag ska snart gå till skolan. =)Kunde inte sova inatt,var så glad!<3 Beauty kommer idag! Måste gå!/AmAnDa.

Av Amanda - 28 augusti 2012 21:04

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards