Amanda ek

Alla inlägg under juni 2013

Av Amanda - 30 juni 2013 18:30

Måste bara säga några ord om Marcolio, som jag tyckte när jag provred honom för sådär 3 veckor sen.

 

Han verkar vara sån okomplicerad ponny, som verkligen gör vad man vill men som ändå har en egen vilja. Jag ser fram emot att hyra honom, och tänker göra det året jag kan rida honom (antar att om jag inte slutar växa är han för liten om ett år) till det bästa året också.

 

Jag vill vara med i torsdagshoppningen, så han får hoppa regelbundet en gång i veckan, varken mer eller mindre, som en häst ska helt enkelt. Och en dag i veckan ska han få vila, fredagen förmodligen, och en dag, på helgen, ska han ridas lugnare, ingen konditionsträning i 2 timmar, ingen kapplöpning mot Gunnar eller Frodo eller någon häst XP. Lite lugnare ridpass, ganska en skritt och travrunda till stångbyskogen med några andra? Eller ett lugnt enkelt, inte så krävande, dressyrpass? Ja iaf, jag tänker försöka hålla Marcolio i bästa möjliga form.

 

Så nu håller vi tummarna, att vi kommer med i hoppningen! ;) Känner mig väldigt ensam om att inte ha en plats nämligen.

 

Sen tror jag Marcolio kommer anpassa sig bra i ridskolan, som han kanske inte är van vid. Helt ärligt skulle han kanske bli favorit? Haha ;) men som Katja sa, han tar allt så chill. Lugn och gör vad man ber om. 

 

Helt ärligt, tror jag det kan gå ganska bra i dressyrtävlingar med, nej jag snackar inte om SM och VM eller medelsvår, men jag tror det kan gå bättre än med Acora o Beauty, haha. 60% ? Nej vad vet jag, ridit honom en gång ;). Träffat honom en gång liksom. Att få honom på ridlägret kan underlätta, då vi lär känna varandra mer, då han får bekanta sig med mig på sin hemmaplan. Så kanske det inte blir så tufft i början. 

 

Hopptävlingarna blir nog inga problem. Han var pigg när jag red honom, trots att han gått 2 gånger tidigare, och han hoppade så högt över hindret att han nog aldrig kan riva, hahah. Han har gått LA, som är 1 m för kat C. Det är högt asså, så högt har aldrig jag hoppat. Så jag tror jag kommer lära mig mycket inom hoppning med honom. 

 

Det ska bli roligt att utvecklas med en ny ponny, kan jag lätt säga. En ny ponny med nya svårigheter, nya egenheter, möjligheter öppnas och möjligheter stängs. 

Detta blir min 3:e hyrponny, och sammanlagt min 8:onde som jag haft. Min 3:e C-ponny. Min 3:e hyrponny från AW sporthorses. Ja det kommer bli fett ! ;)

 

Flera bilder på ponnyn som verkar underbar:

         

       

 

 

/AmAnDa.

 

 

Av Amanda - 29 juni 2013 21:40

Hejhej! Asså sorry för en dålig update, och det blir värre. 

 

Men iaf igår var jag ju på Folkets park, där jag var väldigt mycket när jag var liten. Jag o Alexander var där med mina kusiner och mormor och morfar. Eftersom min älsta kusin fyllde 7 år. Visste ni att jag är äldst av alla mina kusiner? Sen kommer Alexander. Like a boss B) haha nä skoja.. Först gick vi runt o kollade lite, vi gick o kollade på alla djuren (kaniner, grisar, hönor m.m) Vi såg några hästar också, på avstånd. Men sen kom min kusin, hon som fyllde år, (jag har 4st) och då gick vi ner till ett terrarium som fanns. De hade massor av ormar och apor. Det var en apa som sprang på en gren över mig XP. Så hade de krokodiler som var människoätare (stod på glaset till inhägnaden). Det var en orm som stod upp eller vad man ska säga, precis vid glaset. Haha jag tryckte näsan mot glaset där den var (det fanns ändå ingen risk för att den skulle komma åt mig, YODO) och det var en dödskalle på glaset, vilket symboliserade att den var livsfarlig. 

Sen hälsade jag och Alexander på spindlarna, fy faan vad stora de var.. Vi kollade på fågelspindlar från olika länder. Asså shiit, tänk bara att ha en sån i bur hemma, och så en dag är den borta.. Eller när man ska sova och drar undan täcket för att lägga sig, hittar en på lakanet. 

Vi såg sköldpaddor och kängrur med. Och fåglar. Det var en fågel som härmade en, det var ingen papegoja, det var en annan sort. Den sa hejdå till mig hela tiden, fast jag inte tänkte gå XD. Och så fanns det en till fågel som kunde säga sitt namn, ja och nej och lite sånt. Hej kunde den med säga.

Sjukt söta var de.


När vi kom ut igen gick vi och åt lunch. Jag åt vofflor, men de var inte så goda :I. Efter det skulle jag och mina 2 äldsta kusiner gå och köpa åkband till oss, men ofc slarvade jag och glömde vägen tillbaka HAHA vi fick ringa morfar och så fick han o Alexander gå och leta upp oss, soo fail!

 

Jag och Alexander åkte radiobilarna, och så åkte vi Larven en gång, men faan den rörde sig knappt. Vi ville hoppa studsmatta med sele, men var för stora för det, liksom vääldigt mycket mer. 

Är det bara inbillning eller har det funnits både fritt fall och pariserhjulet på Folkets park? Jag minns det så tydligt :/. Men jag hade ändå aldrig vågat.. 

 

 

Här är en video på en av berg och dalbanorna (eller den enda förutom larven**)

 


Batman, den högaste berg och dalbanan, jag tyckte den var för hög, och hatar när man sitter i såna vagnar som snurrar obegrensat, gillar mer den sorten när man sitter flera st eller typ 4 pers.



Efter alla kasuseller och glass (då min käke typ dampade upp sig så det gör ont när jag gapar) gick vi till ponnyridningen, två av mina kusiner red och sen åkte vi hem. 

 

Idag har det varit en helt ny dag, haha vilka nyheter. Men jag har spenderat typ 3,5 timmar på Nova. Mamma behövde en klänning, eller en helt ny outfit. Vi sprang omkring i ALLA klädes och skoraffärer och mamma hittade inget som dög på säkert 2 timmar. Men i slutet hittade hon vad hon behövde, ha ha. Jag däremot köpte iphoneskal på Kjell och Company, 3D skal. Se min haul video på vfm.

 

Men okey, detta köpte jag:

 

*Kjell och company tidning, gratis XP

*Ögonfransböjare, H&M, rosa, 39 kr.

*Linne, ljusgult, Cubus, förr 99 kr, nu 49.

*3D skal fire horse, 50 kr

*3D skal candy, 49 kr

*3D skal smileys, 50 kr.

 

3 iphoneskal för 149 kr.

 

Det var allt jag köpte! Har fått 200 kr av farmor och farfar :D omg, tack haha!

 

Nu hemma har jag åkt o handlat godis, ätit godis, testat att doppa piggelin i Sprite och upptäckt att det var gott och chillat, bloggat och varit allmänt social på KIK o smsat med Katja.

 

Kommer va ganska dålig update nu, så ni vet. Asså nu på sommaren är man gärna ute i solen ist för inne vid datorn, hehe ;). Men tidsinställda? Sure! ;) Ska göra några nu, faktiskt. 

 

Vi ses!
/AmAnDa.

 

 

 

 

 

Av Amanda - 29 juni 2013 13:43

Hej! Nu är jag på Nova med mamma. Hon ska köpa kläder. Och jag tror jag ska köpa skal på Kjell och company.
3D skal isf.
Men vi hörs senare! :)

Av Amanda - 28 juni 2013 16:19

Är på Folkets Park, ska snart hem..
Har varit kul här, åkt lite karuseller, de flesta var jag för stor för. Jag och Alexander har nördat radiobilarna. Haha. Men vi ska åka hem nu så hejdå!

Av Amanda - 28 juni 2013 09:55

Hej! Idag fyller min kusin 7 år, grattis! ;) så vi ska till Folkets park med henne o mormor o morfar. Skulle varit Tosselilla, men de hade såklart stängt :|. Vågar jag åka pariserhjulet haha? Nä kan jag inte tro. Att va höjdrädd ställer till det.
Sen ska jag hem o göra ingenting.
BTW igår gjorde jag klart det med outfitsarna, men bilderna dampar alltid så laddar upp dem på bloggen o publicerar på datorn ist.
Snart kommer mormor o morfar o hämtar mig o Alexander så måste äta..

Brb.
/AmAnDa.

Av Amanda - 27 juni 2013 19:00

Bara för att jag älskar att svara.. När det är hästfrågor dessutom.. ;)

 

Dressyr i ridhus/dressyr i paddock
Hoppning i paddock/hoppning i ridhus
Tävla högt och mycket/ tävla ibland (lagom mycket)
Hoppa högre men under kortare tid/hoppa lägre ett helt pass
Godis/Glass
Cola/Fanta
Duscha/Bada
Hav/Pool
Äpple/Morötter
Tv/Dator/Mobil
Stallet/Hemma
Hoppning/Fälttävlan
Hus/Lägenhet
Mamma/Pappa 
Mormor & morfar/Farmor & farfar
Tävla och det inte går så bra / Prestera bra på träning
Ponny / Häst
Ridhus / Rida ut
Rida ut / Padddock
Långt hår / kort hår
En kväll ute/En kväll hemma
Rida på morgonen/dagen/kvällen
Köpa en häst som kan allt/köpa en häst att utveckla själv
Bada/sola
Galoppera/trava/skritta ut
Sto/valack/hingst
Kompisar/stallet
Morgon/kväll
Jordgubbar/smultron
Hallon/blåbär
Läsa/titta på tv
Vara blind/döv
Fux/svart häst
Kallblodstravare/varmblodstravare
Rida i ösregn/rida i världens värme
svart häst/vit häst
iphone/ipod
laptop/stationär
singel/upptagen
vara i sverige med bra väder/utomlands med dåligt väder
varmblodstravare/shettis
ha en häst som presterar grymt bra vid ridning men hemsk på marken / underbar på marken, tillgiven och snäll med allt men knepig och hemsk att rida
sluta blogga / bara blogga om mode (ej inom hästvärlden)
vår/sommar/höst/vinter
vaaarmt väder men mulet / sol men kyligt
John Whitaker / Kingsland
Sadel / Barbacka
Pigg häst / mindre framåt häst
hööks / börjes
Halvblod / fullblod
Litet stall/Stort stall
Katt/Hund
Longera/Tömköra
Ullared/Hööks
Senskydd/Damasker/Lindor
Bikini/Baddräkt
En riktigt framåt Fjording/Ett riktigt lat fullblod
Rihanna/Justin Bieber
Skäck / tigrerad
blogg with one person / blogg with 2 persons (att läsa)
English / svenska
jumping / dressage
Charles owen / Whitaker
Mysig runda i skogen/dressyr pass
Tacos/pizza
Hoppa små hinder i skogen/hoppa på i paddocken eller ridhuset
Sitta och slöa inne/vara i stallet hela dagen
Videor/bilder när man rider
Komma 1:a på tävling med dålig känslakomma 2:a och du har ridit ditt bästa program någonsin och är supernöjd :)
Bloggen / facebook
skimmel / skäck
Sharpman / Hööks
stövlar / chaps
schabrak / vojlock
stoor blogg / liiten blogg
dominerande häst/tillbakadragen häst
Barbacka/barbackgjord
HV Polo/ GG
Blogga/leva livet
Kebab/Pizza
Fanta/sprite
Godis/chips & Dipp
Hansbo/Hööks
pikeur/kingsland
Sverige/Utomlands
Orange/Blått
Ponnysanning/nellieberntsson.se
Justin Bieber / One Direction
Ramla av på en tävling / rida fel program på en dressyr tävling
Brun/Fux
Fullblod/Ponny
Rida på ett nervöst fullblod / rida på en Islands häst
Ardenner/arabhäst
Käpphäst/gunghäst
Brun/skäck
Häst som stegrar/häst som bockar
Tinker/travare
Köpa hästgrejer/köpa vanliga kläder
fleece benlindor med padd under/utan padd
Kyra/Anki
Schabrak / Vojlock
Islandshäst / Russ
Hackamore / Bett
Massa pengar utan häst / Lite pengar med häst 
Dressyrmupparna/Weppling
Arab/newForest
Litenblogg,bra inlägg/Stor blogg, dåliga inlägg
Stort Stall/Litet Stall
Iphone/SonyEriksson
Nikon/Canon
Videofyme/Youtube
Hoppträning/Terrängträning
Hästgodis/morötter (att ge till pollen då)
L:a nivå/ Msv:a nivå (haha som om jag skulle komma dit ;))
lång man/kort man
tävlingshäst/vänskap föralltid
röd kavaj/blå kavaj/svart kavaj (shiit kan inte välja :I)
hingst/sto
voltige/körning
Skräckfilm/komedi
Filmer/böcker
Solsemester/storstadsemester
Tävla på lägre nivå ofta/tävla på högre nivå men sällan
Popcorn/chips
Slösa/spara
Faktabok/Skönlitteratur
Halt häst med en skada som kommer bli bra men du kan inte tävla på ett år/en häst du kan tävla tillsvidare fast med en kronisk skada
Människor/Djur
Hotmail/Gmail
:) / :D 
Blogg/Hemsida
Passage / Piaff
Oxer / Räcke
Hoppa studs / Cavaletti
Rida i skogen / Raca över stubbfält
Rida tidigt på morgonenRida sent på kvällen
Rida en LC-nivå häst med alltid bra resultat / Rida en MSV-nivå häst med mindre bra resultat
Remont / Achen / Pullar / Engelsk
Kandar / Träns
Dressyrsadel / Hoppsadel
Förstort schabrak / För litet schabrak
Låta hästar gå på bete / Låta de stå inne
Allround häst på medel nivå / En ren dressyrhäst (grand prix) som aldrig får/kan hoppa
Säkerhetsstigbygel / Utan säkerhet
SäkerhetsvästUtan säkerhetsväst
Graman / Gough / Gummisnodd
Hel havreKrossad havre
Vara i stallet sena kvällar / Festa med vänner

 

Tack för mig, typ XP

 

/AmAnDa.

 

Av Amanda - 27 juni 2013 15:30

Jag tog dn till katalog från Horze igår, så nu har jag 2, en för att bevara och den andra för att klippa ut saker jag kanske inte hittat i Hööks katalogen :). Så det ska jag göra nu. Resultat kommer! :)
/AmAnDa.

Av Amanda - 27 juni 2013 14:57

Hej!

Hittade några This or that hästfrågor på denna bloggen: http://ponnyybus.blogspot.se

Som jag tänkte svara på nu :).

 

Måste säga att jag hatar frågan "dressyr eller hoppning?". Och Dressyr/hoppning. Att man ska välja bort det man MÅSTE kunna för att kuna rida överhuvudtaget. Förmodligen menas det med vad gillar du bäst? Men tänk ur mitt perspektiv ;). Säger det bara, inget hat från min eller er sida, tack.

 


Ponny / Häst

Dressyr / Hoppning

Tävling / Träning     (Haha älskar stämningen på tävling, men för att inte dissa mig själv nu (eftersom man MÅSTE träna för att kunna tävla, iaf i svårare klasser) säger jag både och, men älskar verkligen att tävla, stämningen, kläderna, dock inte framridningen. Publiken, startsignalen, känslan när det gått bra aa ni fattar.

Het häst / Slö häst 

Hästar / Kompisar

Fota / Blogga

Ridskola / Ridläger

Agresiv häst i spilta/box / Agresiv häst att rida

Araby stallet / Vedbände  (har aldrig varit på något av det)


Sommar / Vinter

Rolf-Göran Bengtsson / Malin Baryard-Johnsson

Pizza / Tacos

Slö galopp / Snabb galopp

Rida utan utrustning / Rida med utrustning

Barbacka / Sadel

Tv / Dator

Hästfilm / Andra filmer

Egen häst / Sköthäst - Medryttarhäst (beror på hästen för mycket för att kunna svara..)

Kanin / Häst

Ridhus / Utepaddock 

Ridhjälm / Säkerhetsväst

Helskodda ridbyxor / Inte helskodda ridbyxor
Ridskor / Ridstövlar KLART RIDSTÖVLAR!
 
/AmAnDa.
 

 

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards