Amanda ek

Alla inlägg den 1 november 2012

Av Amanda - 1 november 2012 23:33

Får sån suuperlust att komma på de finaste minnen med hästar jag haft.

 

Vissa saker bara fastnar i hjärnan, det är det som är minnen.

Ibland fastnar dåliga saker i minnet, men det gäller att bara minnas de bra <3

 

 

Som del 1 ska jag börja med min alldra första medryttarhäst, Colette.

Hon är död nu, blev hela 30-31!

 

 

Colette hade jag 2 gånger i veckan i ett år. Jag var 8. Minns att hon var världens snällaste som en gång hoppat SM, jadå! 

Och förvånad blir man när jag hittade en bild på henne som ung i denna video:



Spola till 1:54. Eller jag tror det är hon. Kanske.

Eller är detta likt?:

 

Där är hon 28.

 

En sak som är lite kul är att vi fyller år samma dag, 30 april. Så på min

9-årsdag firades vi båda.

Bild på det:



Det är ett minne.

 

Vi brukade också rida ute i kaninlandet (en äng med en hel del backar).

Bild:



Det var framför allt de två minnen jag kommer ihåg skarpt. Har bara 10 bilder på henne och mig för jag hade varken dator, kamera, mobil eller något sånt när bilderna togs, det var från mammas kamera. Så mammas dampiga dator har resten. Och det är SEG!

 

Men de 10 foton betyder mycket. Se resten av bilderna på Facebook,

albumet: Colette.

 

Nu måste jag stänga av snart, bye bye!! <3 

 

/AmAnDa.

 

 

 

 

Av Amanda - 1 november 2012 22:56

Kommer ni ihåg den bildbomb med en bild från varje album jag har på Facebook? Den som aldrig blev avslutad? Höhö kryss för aldrig avslutad, för nu kommer resten! ;) slutade på THE SIMS 3 HUSDJUR så nästa album är:

 

Album: Gotland 2008



Album: Naturbilder med Sandra



Album: R-remby

Ser inte texten, jag vet, men det är en dikt om Musslan jag gjort i skolan.

 

Album: Belastningsregister photos



Album: TYSKLAND, BERLIN, 2011


Album: Horse saga photos


Album: Pizap

Kan ha varit den första pizap bild jag gjort - nånsinn. Haha wow ;)

 

Album: Logitech Webcam Software photos



Album: It Girl photos



Album: ITALIEN 2010



Album: EGYPTEN 2011




Så det var alla! :) Hoppas ni tycker bilderna är fina! ;)

 

Och ha det bra tills nästa inlägg! Måste ladda upp bilder på Facebook ;) :p

 

/AmAnDa.

Av Amanda - 1 november 2012 22:48

Hejsan! Nu laddar jag upp bilder på mig o Beauty. Vill inte erkänna det, men innan jag skaffade blogg vad jag jättenogrann med att ladda upp bilder på Facebook, jag hade jättefina och många album (det har jag nu med) och nu laddar jag upp nya bilder på bloggen, och Facebook uppdateras inte. Så nu gör jag det, laddar upp fler bilder i mitt BEAUTY<3 album som bara har 27 bilder ska ha fler när jag är klar! :D :D


Men vi ses!

 


/AmAnDa.

 

PS! Jag lyssnar fortfarande på Gangnam style, nu har det gått: 41 minuter!!

 

Av Amanda - 1 november 2012 22:07

Asså åå nu försöker jag stå ut med 10 timmarslåtar, varför? Jag vet väl inte.. :p Av någon konstig anledning typ.

Man kan typ inte tänka med såna låtar som bara upprepas HELA tiden, fyfan ;)

Denna låt heter: Gangnam style, och sen är BRA så det är nog inte så svårt att stå ut i dessa 10 timmar;) men jag kommer inte kunna sitta uppe så länge, för klockan är 10 över 10 :p Haha... xd

Just nu har det gått 3 minuter ;)

 

Ska berätta lite om idag. Har varit i stallet ganska länge. Var hemma i soffan och slappade vid tv:n, såg Ponnyakuten, det finns inget bättre!! <3 Första säsongen är den ända som kommit ut på dvd än så länge. Ja men såg typ 4 avsnitt (hehe) och sen märkte att klockan blivit asmycket, typ 3 :/

Cyklade till Torns med motvind och regn, blääää. På Torns skyndade jag mig att ta in henne, och hon drog i väg flera gånger, och sedan ryktade, länge. Tur att hon har täcke. nu börjar det verkligen bli MÖRKT och KALLT!!

När jag ryktade mumsade hon på hö, gott! :) Och hon stod still. När jag tränsade tog det typ 3 minuter innan jag fick in bettet i munnen, vad hände där? Jo hon drog upp huvudet så högt att jag inte kunde nå. Blää Beauty, du vet mina svagheter ;) :p men jag blir nog längre... Mohahaha XD

Red för Jessica vid 5. På vägen till ridhuset var hon envis som den åsna hon kanske önskar att hon var och vägrade ta ett steg flera gången, fick bokstavligt talat släpa in henne i ridhuset. Jag var ensam först, sen kom Pahaska och sen Darwin efter ett tag. Och då hade Pahaska gått. ;) sen kom Lukas också, och en till jag inte kan namnet på. Många? Ja! ;)

 

Med Jessica tränade vi på slalom först. Hon var seg först, men sen piggnade hon till lite.

 

Hon lyssnade bra, förutom när det rör sig om att öka, då fick Jessica komma med långpisken ;) för då bär det av.. Och det kan bli svårt att få stopp på henne vissa gånger... Hon är antligen eller! ;) Finns inget mellanting, enligt pållen ja ;)

 

Efter flera varv i ridhuset galopperade hon till slut i rätt galopp i höger varv. Då var jag så trött att jag kunde ha fallit ihop. Hon lyssnade fint på volter, för ovanlighetens skull, och det funkade både på A och på C volten. Nöjd med det!

 

Även fast hon inte var världens mest piggaste och så gick hon snällt i form, och det var inga problem att hålla henne i den fina form.

En bild med Bea i form:

 

 

Nu är uppladdningen superseg, annars hade det kommit fler! ;) men det är bara den jag har när hon går i form. Än så länge alltså! ;D

 

Jag är ändå nöjd med träningen. Hon har verkligen byggt fler muskler nu, tycker jag nog, Hon går finare med bakbenen typ. ;) trampar under sig tror jag det ska vara. Och det gör hon nu! 

 

Blää lyssnat på Gangnam style i 23 minuter nu, pallar snart inte mer! :s

 

Men efter att jag ridit och skrittat av och sånt ställde jag in henne i boxen och ryktade och så. Sen gick jag till stora för att kolla på hoppträningen, som jag redan sagt. 

Det var specialhoppning nu på lovet, där man kunde anmäla sig för en gång, det har jag gjort med Flower ett antal gånger. :) Och nu ångrar jag att jag inte gjorde det med Beauty... För jag hoppade ju 90 med Jessica och hon hoppar bättre i stora där det är mer plats. Dessutom hoppade Musslan typ 40-50 och Frodo + Humle hoppade typ 70 eller 80, och om jag varit med hade jag kunnat hoppa 60 eller kanske 70. Inga problem! ;) Som avslutning fick de vars 2 försök att hoppa ett vattenhinder med vit bom. Frodo var duktigast, som hoppade båda gångerna, och han var den enda som hoppade det felfritt båda gånger, därför fick han vara först på ärevarvet i slutet! ;) de körde en mini-tävling liksom.

När det var slut kom mamma och sa att hon mockat så jag slapp göra det. Vi lastade in min cykel och sen åkte hem. 

Hemma har jag ätit middag (tacos :D) och kollat på Ponnyakuten. Det är SÅ kul!! Men nu är det bara ett avsnitt kvar :( blää ;)

 

Nu har jag lyssnat på Gagnam style i: en halvtimme!!

 

Ååh jag pallar inte!! Men jag MÅSTE och jag VILL!!

 

/AmAnDa.

 

 

Av Amanda - 1 november 2012 18:25

Hajhaj! Nu kollar jag på hoppningen. Hästarna som är med är: Musslan, Humle, Meja, Darwin, Frodo och en jag inte vet namnet på. Det går bra för dem :) Jag har ju ridit också. Det gick bra! Fast hon var ganska seg ;) men jag är nöjd med henne och mig.Men nu ska jag se klart på hoppningen och sen mocka. Hehe har inte gjort det:/:p/AmAnDa.

Av Amanda - 1 november 2012 15:33

Hejhej, skriver nu fast jag egentigen inte har tid. Har suttit och kollat på Ponnyakuten 1, den är bäst!

Ja men sen märkte jag att klockan blivit JÄTTEMYCKET, så jag måste till Torns typ NU för ska rida lektion för Jessica vid 5, OMG bråttom man har!!!! :/

 

Så nu ska jag inte skriva mer, bara äta något snabbt och sen iväg. Ska träna dressyr, nice! :)

 

/AmAnDa.

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2012 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards