Amanda ek

Alla inlägg den 4 november 2012

Av Amanda - 4 november 2012 20:36

Åh trött på det gamla. Ska ha ny stil på texten, ny header, ny bakgrund, nya färger och allt ska va nytt! :) Om bara fotoflexer kunde sluta sega så mycket :/

Jag har haft min blogg i dessa färger:

Turkost

Detta jag har nu

rosa

 

Så nu vill jag ha nya färger. Men frågan är: Vilka då? Jag bara ÄLSKAR rubrikerna på denna blogg:

http://dorado.bloggplatsen.se/sida-2/


Eller asså stilen på rubriken, sån vill jag med ha! Och jag tänker prova ut i stort sett alla tills jag hittar rätt ;) :p så om det kommer stå i kinesiska tecken nu är det inte mitt problem, för man kan inte förhandsgranska! ;) 

 

Så ni vet det! Och färgerna går jag efter hur headern kommer bli! :)

Ha det!

/AmAnDa.

Av Amanda - 4 november 2012 19:48

Den känslan; 

 

Det kommer en hästtransport in på parkeringen.

På transporten står det AW sporthorses.

Bilen stannar, sidodörren öppnas, jag kollar in och mitt hjärta smälter.

För där inne står världens sötaste ponny med turoks grimma.

 

Jag minns det fortfarande. Det var en av de bästa dagar i mitt liv.

En stor förendring inträffade det datumet, det var den 29 augusti, en onsdag.

 

 

 

 

 

Av Amanda - 4 november 2012 18:24

Hej! Nu har jag ridit. Kom hem för inte alls länge sen. 

Dagen har varit såhär:

Åkte till Torns typ 12 för att kolla på tävlingarna. Träffade Katja o Fanny där, så vi var lite där, köpte en voffla och lite godis + dricka i cafét. Sen var Katja tvungen att gå.

Gick tillbaks till ridhuset där tävlingen hölls. och kollade på nån timme utan att göra något annat. Det var "dålig" publik idag, bara jag och Fanny som applåderade :/ för man ska ju applådera på alla, annars känner man sig kass. Speciellt om man rivit eller vägrat lite och ingen applåderar... Då känner man sig jättedålig... Så vi applåderade på alla :) 

Sen kom Blanca och så var hon med mig och Fanny. Vi gick upp på loftet och satt på halmbalarna - det är KUL! :D Sen gick vi ner och satt på halmpellets och spånpåsarna, men det var inte lika kul så vi gick och mockade åt Beauty istället ;) :p Inte så kul det heller, men måste ändå göras.

När det var klart gick vi tillbaka upp till läktaren och kollade lite till. Då såg vi en röd hink där det låg burkar, först trodde jag det var slickstenar, och det var lite rätt, det var som en slicksten med smak av t.ex lakrits som hästen kunde få slicka på när den varit duktig. 1 burk kostade 75 kronor.

Var lite lockad till att köpa en men hade inte råd ;) 

Sen var det en hink till med småpåsar som det var foder i. DET tänkte jag faktiskt att jag kunde köpa en sån liten påse, men sen kom hon som ägde det och sa att det var gratisfoder. Så vi fick ta vars en av varje smak. Hon var jättetrevlig och berättade om fodret och slickstenarna och vilket av fodren som Beauty skulle passa bäst till. Och det var KAT-4 (det fanns 1 och 4 där). Det skulle vara mycket bra för unghästar. Fick en broschyr och såhär stod det i den om det fodret:

KAT-4 CONDITIONING MIX

Ett ej upphetsande konditionsfoder som ger en fin överlinje och ett perfekt uppförande på tävlingsbanan.


Jag och mamma har pratat om att hon kanske behöver något tillskott av något slag. Kanske nått som gör henne mer pigg? Kanske ska hon få havre som hon inte får nu? Vi är inte precis några foderproffs, tur att det finns hjälp att få ;)

På Torns ger de som fodrar havre, betfor, mineraler och hösilage/hö. Om man vill att hästen för något annat måste man göra egna burkar med hästens namn. Det tycker jag skulle vara roligt att få blanda foder ;) hehe! Då skulle hon få äpplen och morötter i burken. <3

 

Mamma ska kolla upp det, tror jag :) Så kanske blir det sånt foder, hon som hade hand om det sa att det skulle bli jättebra till henne och så. 

Förutom KAT-4 fick jag också en provpåse för KAT-1. Såhär är beskrivningen om den:

KAT-1 COOLING MIX

Ett havrefritt foder med låg smältbar energi. En icke-hetsande müsli för hästar och ponnyer med lågt proteinbehov. Lågt stärkelseinnehåll för skonsam matsmältning. Förhöjd magnesiumnivå.

 

Sen i broschren står det också om 2,3 och 5. Alla verkar bra, och alla passar in på Beauty på något sätt. Men på 4 tycker jag det låter superbra med "ett perfekt uppförande på tävlingsbanan". Kan det få hästen på allvar att uppföra sig perfekt? Asså ojj om det är så ;) magiskt foder!? ;o

 

När tävlingarna var slut hängde jag, Fanny o Blanca lite till, sen hämtade jag mina grejer och vi hjälptes åt lite att rykta Beauty. Sen var de tvungna att gå. För Blanca skulle rida Findus och Fanny skulle hem. Då hade mamma kommit så allt gick snabbt, att göra i ordning henne.

 

Sen kan jag också säga att Plutos gamla ägare (asså de innan mig) kom på besök. Och då var Sandra (Plutos nya ägare) också där. Och Plutos hyresvärd var också där. Så det blev värsta Plutoträffen där :p haha! De verkade glada o se Plutte igen, för det var länge sen sist!

 

 

Jag red i mellan med Blanca o Findus. Findus som vunnit SM, och Blanca som är så duktig. ;)

Ja men Beauty lyssnade bra i början, tränade på snett igenom, och öka! Sen testade jag att minska också, det borde jag INTE ha gjort för då började hon med "jag tänker inte gå fram!" när jag tränade på halter. Och ja hon reagerar inte på spöt. Inte alls. Så mamma fick komma med långpisken, och då började hon trava, och jag var inte beredd så jag fick samla ihop tyglarna skitfort! :p hehe hon kom inte långt ;)

När jag försökte fatta galopp kände jag att det var tvärstopp. Kände hur hon tänkte "jag galopperar inte idag, jag gör inte det." Jag testade allt!; från skritt, från trav, typ jaga igång henne, superduper tydlig fattning, smälla till henne med spöt på bogen, ställa inåt, på volten och mamma som nästan sprang efter henne. Men NEJ, det funkade inte! Jag kände hur hon stretade emot.. HEla tiden. Det var så jobbigt, man känner sig så dålig. Det ända hon ville göra var att stå still på medellinjen. Man kan inte passera den utan att det tar tvärstopp. 
Jag tänker på Ponnyaktuten. Vilken bra lösning ändå!? Om hon fortfarande stannar och segar sig då vill jag ansöka, till Ponnyakuten 5. Hur coolt är inte det?! ;) För jag tycker det är ett stort problem, eller ja det är många småproblem, bland annat:

Tvärstannar (och ja jag kan inte passera medellinjen eller göra LC:2, då hon inte går fram igen)

Sticker från volten i galopp

vägrar fatta galopp (oftast)

sticker när jag leder (ibland)

Reagerar inte på spö när ryttaren håller i det, men när nån kommer från marken blir det fart i henne.

 

Lite så små problem, men vissa stör jättemycket och att hon stannar förstör nästan hela ridpasset, i alla fall gjorde det det idag. Tyckte inte det var roligt när man måste sparka henne, så hon inte stannar. :/

 

Aja nu ropar maten, och mamma, där nere, bye bye! :)

 

/AmAnDa.

 

 

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2012 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards