Amanda ek

Alla inlägg under maj 2013

Av Amanda - 14 maj 2013 15:51

Heej nu är skolan slut, vi hade sista lektionen på Lerbäck. Det var i syslöjd. Och så nu är jag hemma. Jag ska äta, blogga lite, byta om och mobilen måste laddas sen sticker jag till stallet på cykel. Det är tisdagsdressyr ju och det kan va hoppning. Men jag är inte säker ;). Hade varit kul om det är det denna gång, eftersom nästa tis kommer Peter Eriksson och har clinic typ och då är det inga lektioner. Sen nästa tis är sista lektionen jag och många fler kan va med på, för helgen efter det åker Acora tillbaka till AW sporthorses. Så jag hoppas vi hinner med en lektion till, för jag tycker det är så kul att hoppa Acora.

OM 30 DAGAR ÄR DET SOMMARLOV!!!!!!!!!!!!!!

Det var allt jag hade o säga för tillfället.

/AmAnDa.

Av Amanda - 14 maj 2013 12:00

När Hööks öppnar i Lund ska jag köpa kläder till AW ridlägret. Och eftersom det är kläder har mamma, inte lovat, men godkänt att köpa hälften till mig :D. Andra halvan kan jag betala för 500 lappen jag fick när jag fyllde 13. Omg längtar :D :D Det är: 35 dagar kvar alltså 34 till sommarlov! Omg ;D Ska hålla mig till ämnet nudå. 

Detta hade jag tänkt köpa för mina egna pengar: 




Sammanlagt för barnstl: 387 kr

Sammanlagt för vuxenstl: 497 kr

Tror jag ska köpa vuxenstl, XS eller S, då kan jag ha det längre och i och med att jag köpt det sj känns det jävligt surt att växa ur det på ca ett år. Det är ju 3 kr ifrån 500 så jag har ju råd ;). Kommer ju ha månadspengarna också att tänka på så råd kommer jag ha.


Vad jag vill/hoppas mamma kan köpa:


HAha samma saker fast i olika färger. Jao men jag älskar funktionströjorna och behöver dem och samma med T-shirterna (stavning).



Övrigt jag hoppas jag får/har råd att köpa själv:

Skärp, mina ridbyor glider faktiskt ner + snyggt med Bling Bling ;)


Kanske lite att drömma om, men mina nuvarande jeansridbyxor är så sjuuukt små att jag egentligen inte kan ha dem men de är så snygga att jag har dem ändå. Får jag dessa slipper jag gå runt i de tajta och korta..


Tävlingsskjorta i funktionsmaterial, jag har en Jacsonskjorta som också är i det materialet och den är såå liten men såå bra. 

Sist men inte minst. Röd tävlingskavaj från Horze som jag och mamma ska betala hälften av. Hon är redan skyldig mig 300 kr och jag ska betala 324 kr så det är chill ;). Röd tävlingskavaj till röd outfit är perfekt! :D Ska tävla hoppning i denna och förhoppningsvis, eller om mamma går med på det får jag tävla dressyr utan väst så då kan jag ha min svarta eller blå, som blir för små när jag har väst över. Dressyr: Svart Hoppning: Röd. Den blå är liten oavsett men jag tänker spara den ;).


/AmAnDa.


Av Amanda - 13 maj 2013 22:05

Klockan är typ jättemycket, så jag ska inte göra millånga inlägg. Bara ett snabbt blir det.
I skolan var det kallt, jag hade bara väst, men Katja hade shorts och linne för hon trodde det var varmare än det var. Så vem ska klaga? Jag hade åtminstone kofta och långbyxor ;).
Vi arbetade med Bornholm för om en veck ska vi på klassresa där. Min grupp ska redovisa om djurliv och samhällsorientering. Jag fick längsta delen i texten.. Så ska nog kortfatta det ganska mycket!
På engelskan kom jag ganska långt på min text om Nya Zeeland men lite svårt att skriva om turism när man aldrig varit där och bara hittar dåliga texter på nätet.
Sen på idrotten var jag inte med eftersom jag är förkyld, och det är helt ******* jobbigt. Jag fick titta på och hjälpa till att plocka undan, men jag hade inte velat va med, det var Fångarna på Fortet och det verkade riktigt jobbigt.
Jag och Katja gick hem till mig och åt och hoppade studsmatta och lite sånt. Skapade en gemensam blogg på blogg.se men fy fan va svårt det ska va att göra en design! Helt sjukt komplicerat med koder och massor siffror och jag fattar nada.. Ngn som vet??
När Katja gått hem kollade jag lite bilder, lite MovieMaker och roade mig med KIK, eftersom Internet vägrade funka. Till slut gav jag upp försöken att få connecton och läste typ 5 kap ur min bok. Den ä jättebra, heter "Häst upphittad" och låter dålig, tkr jag, men den är som sagt bra!
Och så nu har jag ätit glass och frukt och nu är klockan 10. Imorgon = vanlig skoldag och sen vanlig lektion. Jag har ingen aning om jag ska rida med halsförlängaren eller inte.. Alltså av min Ridlärare får jag inte men den där gästtränaren tyckte det var en jättebra idé för mig att slippa tänka på formen för min sits blir sjukt dålig när jag försöker, alltså jag trillar framåt alltför ofta. Och det måste och vill jag träna bort! Jag kanske ska ta med den och sen fråga.. Jaja nu blev det ett millångt ändå -.- men vad gör det? Inte såååå mycket väl? ;)

/AmAnDa.

Av Amanda - 13 maj 2013 10:00

Hejjhejj! Ett tidsinställt kommer nu med bilder från när jag rider olika hästar. 

Börjar nudå och letar igenom datorns bilder så ingen ordning ;).


 

Jag och Grim, fotot är taget vintern 2011 typ, fick passa honom ;). Tyckte jättemycket om honom.


 

Vackra Beauty, fotot är från nov 2012 tror jag. Samma dag jag slog mitt höjdrekord.. 90 cm.. <3


 

Jag och Ideal sommaren 2011 (tror jag). Ni som inte vet vem han är: Han stod på Torns. Lik Lukas.


 

Jag och Humle i feb 2013. Ska jag bjuda på en gammal? Haha, ja det gör jag;

  HAHA liten jag var.. Jämför.. längden på mig. Fotot är från 2011 någon mån.


 

Jag och Musslan. söta Musslan. Jag var så stolt på fotot, vunnit min första rosett med henne. <3


 

Jag och Pluto. Foto från 2012, sept eller ngt. Sööt Pluuto ;)


  Jag och Loretta, en c-ponny på min förra ridskola. Bild från kanske 2009


 

Jag och Exo, Jessicas "lilla" häst. 187 cm hög och jag är stolt som faktiskt galopperat honom, en gång i longerlina och en gång i stora själv ;) :) *stolt* han är så cool.. Hahaa B) Bild från 2012, eller nej början av 2013.


  Jag och Lilla Flower. 

Bild från 2011, 8 maj, vår första och enda tävling. Felfri x2, glad :D


 

Första bilden som togs på mig o Acora om man bortser från när jag passade henne. Togs i feb 2013. Olycklig och glad.. Saknar frt min Bäbis..


 

Jag rider Lukas. Foto från samma dag jag red Humle (den senaste).


 

Jag och Frodo i jan eller nej feb. 


 

Jag och Hokos Pokos, en islandshäst jag red på en turridning sommaren 2012.



Hästar jag ridit på Torns:

Ekelin:

Acora

Pluto

Florens

Musslan


Veteran:

Frodo


Ponnystallet:

Lothar

Alma

Lukas

Darwin


Utehästar:

Flower

Grim

Gunnar

Casper

Humle


Det har kommit så sjukt många nya att jag knappt har ridit någon. Men anledningen är enkel: Jag går inte på ridskola så enda möjlighet för mig att rida en annan häst än Acora är att byta häst eller passa någons häst. Det gör jag gärna ;). Men det händer ju inte så ofta då man har tid själv.. ;) Har man inte tid är det lite "dumt" att skaffa häst, eller okej medryttare finns ju, tur det ;D


Och sen hittade jag typ inga bilder, ehehehe...

Florens:

 

jag och Florens julen 2011. Haha memories ;). Var med i julshowen som Darth Vader, pinsamt men tror det uppskattades ;p av de små barnen iaf.. Ngn sa några kom pga att Dart Vader skulle va där och jag hörde typ någon ropa "Pappa kolla det är Darth Vader!!" uppe på läktaren så antar att det var för en bra gärning:P


/AmAnDa.


Av Amanda - 12 maj 2013 19:50







Moa fotade mig idag och här är bilderna; är Acora inte en gullig häst? <3

TACK Moa för bilderna, de är jättefina! :D


 

På framhoppningen, kaos var där.


 

På framhoppningen, jag ser sjuukt knäpp ut xd



 

Inne på banan, tror det var innan jag fick startsignal.


 

Innan jag fått startsignal? 


 

60 cm! Acora lyckades skaka av huvan och jag orkade inte sätta på den XD Är det inte en VACKER bild?


 

Också under 60, denna bilden bara ääälskar jag!!


Vilken är er favoritbild? Kommentera! :)

 

 




Av Amanda - 12 maj 2013 18:04

Den här Pay And Jumpen jag var med på är varje år någon gång i maj och jag har varit med i den 3 gånger i rad nu.

Först med Flower, min första tävling på Torns och andra i hela mitt liv. Det var 2011. Jag hoppade 30 och sen 40, och lilla shettisen Flower blev felfri båda gångerna! Filmer finns på mammas asgamla och sega dator, tror jag. Tyvärr har jag dem inte här. Men här är en bild iaf:

 


Sen år 2012 var jag med igen med Musslan, lilla B-ponnyn hoppade jag 40 cm med, hennes andra fodervärd skulle också va med så jag kunde inte hoppa 2 klasser. Men det blev felfritt och den filmen har jag faktiskt:


Sen var det ju 2013 med Acoris. Först A ponny, sen B ponny och sen C ponny :P. Jag hoppade denna gång 50 och 60 och det blev 2 rosetter. Men det vet ni ju ;) Filmen vägrar ladda upp så den kommer senare ist..



 

Av Amanda - 12 maj 2013 17:34

 

Av Amanda - 12 maj 2013 17:22

Alla är från 50, mamma fick ju inte med 60 -.-

Bjuder på de sista, Sandra tog min mobil och fotade mig Xp

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards