Amanda ek

Alla inlägg under maj 2013

Av Amanda - 12 maj 2013 16:34

Idag på tävlingen var Acora helt underbar. Jag gick ju upp halv 8 och sen halv 9 var jag i stallet och när jag hämtade mina grejer upptäckte jag att jag glömt mig kavaj hemma men som tur var kunde mamma hämta den. Tur det ;).

Red fram med Julia & Gunnar i mellan och sen red vi till framhoppningen i stora. Asså snacka stökigt, jag gillar inte framridningar, speciellt inte i hoppning. Det är så sjuuuukt stökigt :/. Hoppade bara fram 3 gånger. Men det räcker nog för Acoris. Sen stod jag ute och väntade ganska länge. Eller jag skrittade henne ;). Kunde inte fota eftersom ja jag satt på hästryggen och sen hade mamma kameran och mobilen. Sen blev det min tur på 50. Jag var 4 på 50 tror jag. DEt gick jättefort, Acora satte i en hög växel redan från början. Men hon tänkte stanna på första hindret, en grind men nejdå, med skänklar och, låter riktigt grymt, men med skänklar och viftande med spöt kom hon över. Resten av banan flöt på riktigt fint, och det blev felfritt :D. Sen fick jag skritta ännu mer innan det var min tur igen i 60. Då hoppade hon lydigt första hindret men höll på att stanna på andra, men med skänklar och viftande spö hoppade hon xD resten av banan flöt på jättebra, kändes bäst i 60, kanske för att jag kände banan bättre och hade redan en felfri runda att trösta en med. Men det blev felfritt en gång till och fina Acora var så duktig. Moa fotade också och hon fick 4 superbra bilder :D. Mamma filmade med min mobil och hon trodde hon filmade båda rundorna men det visade sig, som vanligt, att hon bara hade filmat 50, och det var riktigt synd och irriterande, nästa gång ska någon annan få det jobbet. Ställde in Acoris snabbt och ryktade och sen fick hon gå ut i hagen där Lilla Liv och Rikita låg ner och solade eller sov. Därefter gick jag direkt till mamma och fick pengar, mobil och kameran och sen köpte jag rosetter och ett plakat som det står "Torns Ryttarförening" på. Det kommer bilder från mobilen senare. Rosetterna såg inte likadana ut som de brukar, banden var röda och vita istället för röda och blå. Snyggt o kul med förändring! :D

Jag är verkligen jätteglad att Acora var så duktig, det var trots allt vår sista tävling ihop, men efter detta skulle jag gott vilja ha henne efter sommaren. Dressyrtränaren gav mig tips och så, att rida med inspänningstygel så hon byggde upp musklerna och så jag tränade upp min sits och sen ta av den och försöka själv. tycker det låter bra. Då har jag grönt kort också så då kan vi tävla LD som för C-ponnys är 70 cm, och 70 har vi tävlat en gång, då hon stannade en gång på första hindret bara för att, alltså det var ingen oxer eller tittigt, så det var nog bara för att. Sem var hon superduktig, så LD kan vi gott tävla! Någon dressyrponny är hon då inte, men aa... ;)


Bild Moa tog från 70:

 

Duktiga, söta, fina ponny <3

 


När Acora var ute i hagen och så stack jag och fotade. Hade 900 bilder men efter rensning var det 600 ;) Alla var jätteduktiga tycker jag, Sandra blev felfri, grattis! :D 

Alla Bilder är jag inte säker på att jag får lägga upp så här lovas inget, men några kommer! 

Sen när tävlingarna var slut bytte jag allt till grönt igen med Julia som sällskap. Sen åkte hon hem när jag var klar med det. När jag precis mockat klart kom mamma perfekt tajmat :P. 


Jag har nu testat båda sladdarna som passar i kameran men de fungerar inte så vi måste köpa en ny. Irriterande att jag fick värsta skivan m.m till kameran, men ingen sladd? X(


/AmAnDa.

Av Amanda - 12 maj 2013 16:14

Jag har ju inte bloggat igår, det var för att jag var i stallet jättemycket och sen var jag med Rebecka. Och när jag var hemma åt jag godis och glass och blev sjukt trött så jag orkade inte blogga. Förlåt iaf! (;

Såhär var dagen igår:

Gick upp tidigt och träffade Rebecka i stallet vid 12. Vi gjorde i ordning Acora och sen red jag fram. Jag red dressyrlektion för en gäststtränare. Hon var jätteduktig, hade väldigt mycket tålamod dock pratade hon om saker jag inte riktigt förstod, typ dressyrord :P. Jag fick rida med halsförlängare/inspänningstygel och när jag berättade att vi hade en sån men jag fick inte rida med den själv blev hon lite irriterad och undrade varför och så. Jag fick träna på att ställa jättemycket, och skänkelvikningar, framdelsvändningar och att inte tippa fram, en ovana jag har. Kändes jättebra tycker jag. Så jag är nöjd med lektionen. Acora var också, eller förhoppningsvis, nöjd och glad.

Efter lektionen tvättade vi hennes ben och sen fick jag rida Pluto. Han var snäll men jag var totalt utmattad efter den hårda lektionen så jag orkade knappt trava. Hahaha... Sen kändes han seg, eller han var seg, så jag fick driva honom ganska mycket och mina ben var som sagt redan ansträngda tillräckligt. Men efter kanske 20 min hoppade jag av och så åkte jag, mamma och Rebecka hem till mig och åt och hoppade studsmatta och kollade Youtube. Klockan 5 åkte vi tillbaka till Torns för att först tussa och sen ha insläpp. Rebecka hann hjälpa till lite innan hon blev hämtad. Jag och mamma hade tur som fick hjälp av en familj med insläppet. Jag tog Robin och han var jääätteeeepigg och lite tokig, han var rädd för antingen en slang eller elen i staketet, han skyggade. galopperade på stället och slog med huvud i märkliga rörelser. Men jag lyckades hålla honom. Lite pinsamt att jag råkade släppa honom i boxen bredvid men han flyttades direkt så det var lugnt. Mamma hade också "lite" problem med Esther som ville till stallet snabbt. Hon såg verkligen ut som ett fullblod när hon dansade bredvid mamma. Mamma samtyckte inte hahaha XP.

När vi var klara åkte vi hem och åt middag, jag är förkyld så har inte mycket aptit. Sist åkte vi och handlade godis och mat oh glass xd. Som sagt var jättetrött så gick och la mig ganska tidigt, eller juste 11 var det xd

Men kommer ett till inlägg om idag snart! :D

Av Amanda - 11 maj 2013 10:47

Jag är, som märks, vaken. Har varit det ganska länge nu.
Ska sticka till stallet innan 12, Rebecka ska vara med när jag rider. Sen ska jag tvätta Acoras ben, och byta allt till imorgon. Det ska va rött! :D
Sen åker jag väl hem igen och fortsätter med städningen av mitt rum. Ni måste se mig som en städnörd typ så mycket jag städat på sistone. Men jag vill förändra mitt rum nu när jag är 13.
Nu måste jag göra mig i ordning för stallet! :)
/AmAnDa.

Av Amanda - 10 maj 2013 18:20

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards