Amanda ek

Alla inlägg den 4 maj 2013

Av Amanda - 4 maj 2013 23:48

Hejhej! Jag vet att det är typ jättesent men som en trogen bloggare skriver jag ändå om min dag.

Innan 1 var jag i stallet och lämnade över täckena som ska tvättas. Jag fick tvätta 2 så jag valde det lila vintertäcket och det gröna regntäcket, utetäcken är alltid de smutsigaste. Sen blir de rena till nästa vinter. Sen tänkte vi vänta med att rida men jag kände att det är lika bra att göra det så jag gjorde det ;). Katja kom så hon fick ansvara för kameran. Jag tänkte hoppa och det var en annan som också tänkt det så vi slapp ta fram hinder ;). Först stannade Acora på typ 45, alltså det var inte okej.. Men sen hoppade hon allt (försökte smita undan väldigt mycket), förutom att hon stannade en gång på 60 också.. Men första gången jag hoppar henne ute. Lite överseende med det ju. Nästa helg på Pay And Jumpen hoppas jag på ett, eller inga, stopp.

När jag hoppat några språng travade och galopperade jag genom vattnet. Och de bilderna blev bra! Acora var så pigg och lite galen! Som vanligt alltså, ha ha.

När hon var klar betade jag henne med Katja och Katinka. Acora trampade på grimskaftet en gång, men annars var hon duktig, sprang inte iväg eller så. Duktig häst.

Katja följde med mig hem och så kollade vi på pranks och andra videos på YT (youtube). Vi hoppade också studsmatta och Aprikos (en katt som bor 2 hus bort från mig) sprang in i huset och åt av Gizmos mat en gång. Vi lekte lite med honom också, han är mycket mer för att leka än Gizmo som låg och surade under trädäcket. 

När Katja åkt hem åt jag middag och sen åkte jag, mamma och Alexander och handlade mat och godis. Nu har jag ätit ett glasspaket med kolasås till och är ganska mätt (Y). Bra dag har det varit. BTW innan jag åkte till stallet fick jag en liten städkick, fler som får det? Får typ enorm lust att städa och ibland klipper jag hela gräsmattan helt gratis innan den går över xp

Idag fortsatte jag lite med det jag börjat på igår med mitt rum. Sen gick jag av någon anledning ner i hallen och började städa där med. Sen gick jag ut i trädgården för jag skulle lämna en sak i ett av skjulen och då kom jag på att det är vår och alla cyklar utan min står intryckta i skjulet så jag tog ut dem och nu är dem i cykelstället. Då såg jag hur mycket pinnar det ligger och tog en svart sopsäck och hällde lite i den innan jag tröttnade och gick upp på mitt rum med iphonen. Kollade Instagram och Bloglovin ;P. Viktigt!

 

Imorgon händer detta: Jag ska rida, som vanligt. Men sen ska jag och Katja gå lite på Stångbyloppisen. Från halv 2 till 3 typ. Hade inte tänkt köpa något, men det finns jättegott godis vid ingången så kanske lite ;). Men det blir nog kul, Katja är ju med ;).

Sen ska jag också till Nova, typ direkt efter. Alexander ska ha nya skor och jag ska köpa en kameraväska. Sen behöver jag också en silverkedja, vårjacka, skärp och strumpor.. Alltså jag överdriver inte, allt står på min inköpslista! 

Efter allt detta ska jag rida. Tror inte vi ska göra någon stallsyssla, men man vet aldrig med mamma. Ska rida dressyr i paddocken eller lite flängridning eller hur man ska kalla det på galoppspåret. Inte flängrida, skulle jag ju aldrig göra (nejmen faktiskt inte) men "ha kul".. :P

Ingen fokus på om hästen trampar under sig eller inte, inte på formen, inte på om ryttarens sits är korrekt, eller okej det bryr jag mig alltid om.. Nä asså detta går inget vidare :P

Ni fattar nog.. Tror jag..

 

/AmAnDa.

 

PS! Snel fel hest = Snäll fäll häst. Inte för att hon fäller speciellt mycket längre, vilket är BRA!..

 

 

 


Av Amanda - 4 maj 2013 14:00

1. Hur gammal är du? 13
2. Hur gammal känner du dig? Bra fråga.. Äldre och yngre.

3. Vad har du gjort i dag? Slappat. Eller inte. Jag har ridit, varit på Grand Hotel och ätit middag och bloggat.

4. Vilken film såg du senast? Scary movie

5. Vem ringde du senast? Kommer inte ihåg, men Katja ringde mig senast ;)
6. är du besatt av någonting? Haha... nä

7. Är du rädd för blod? Nja, inte små skrapsår och inte överdrivna mängder, utan mittemellan det är läskigt!

8. Beskriv platsen du befinner dig på just nu? Hemma, i en skön skrivbordsstol framför min dator..

9. Kan du nämna fem statsministrar under 1900-talet i Sverige? Ja! Fridolf, Örjan, Bengt, Rolg och Jultomten!

10. Googlade du för att få fram svaret på föregående fråga? Nej jag använde bara mina egna kunskaper!

11. Vilken färg är dominerande i din garderob? Vad betyder dominerande? :/ men mycket av blå och rosa..
12. När vaknade du i dag? kl 10 tror jag, inte för att jag gick upp då.

13. Vilken är din favorithögtid? Våren! Inte för varmt, inte för kallt, och så fyller jag ju år då ;)

14. Vart i världen skulle du vilja befinna dig just nu? Torns är väl alltid lockande ;)

15. Nämn en plats i världen du besökt som du aldrig vill återvända till? Grand hotel hahaha

16. Hur vill du tillbringa din pension? I ett stort hus med fin utsikt, nämligen en stor hästhage! 

17. Vad lyssnar du på just nu? Datorns "jag koncentrerar mig" ljud..

18. Har du någon gång brutit ett ben? Aldrig.
19. Vilka fem saker vill du inte vara utan i ditt skafferi/kyl? frukt, hamburgare, rostbröd, glass haha och scones.

20. Vem är din favoritkändis?  Har typ ingen.. Men Robin Stjernberg är väl bra ;)

21. Vad är du på för humör just nu?  Sur för det är mån imorgon..
  22. Vilka världsdelar har du varit i? Europa och Afrika tror jag.

23. Snarkar du? Nej, eller hur skulle jag kunna veta det?

24. Vilka yrken har du provat på? Absolut ingentiing, så gammal är jag inte!

25. Hur går du helst klädd? Kofta, smala jeans eller i ridkläder.

26. Vilket stjärntecken är du född i? Oxen

27. Vilket är ditt favoritgodis? Helt klart surt!
28. Vad sa du senast? Har suttit på mitt rum så länge, men typ "mamma kom vi ska se Ponnyakuten!"

 29. Vilket var ditt bästa ämne i skolan? Svenska!

30. Vad har du på dig just nu? Tröja från H&M och jeans från KappAhl.

31. Vilken är din favoritaffär? Kläder: KappAhl eller H&M, hästgrejer: HÖÖKS andra plats HORZE
32. Vad har du för storlek i kläder? Barnstl: 164, vuxenstl: XS men kan ha S på vissa saker.
33. Vad har du i dina fickor? Ingenting faktiskt.

34. Vad köpte du senast? Vet inte... Något antar jag ;)

35. Hur många gånger har du flyttat? 3 gånger

36. Om du var fast ensam på en öde ö, vilka tre saker skulle du ta med? kläder, mobil och mat :P

 37. Är du morgon- eller kvällsmänniska? Kvällsmänniska

38. Senaste filmen du såg på bio? The Hobbit
39. Har du blivit sydd någon gång?
Nepp

 40. Har du någon gång badat naken utomhus? När jag var liten kanske, inte annars.
41. Vad åt du till frukost? Jag åt ingen frukost..
 42. Hur såg ditt liv ut för tio år sedan? 3 år, vad hittade man på? Typ dagis xd
43. Har du någon gång åkt dit för fortkörning? Jag har inget körkort så nej.

44. Vem gjorde senast något extra speciellt för dig? För trött för att orka tänka ut det.

45. Vart lägger du din mobiltelefon när du sover? under sängen, på golvet, den laddas där.

46. Vad var det sista du åt? Glass!

47. Vem är världens vackraste kvinna? Äuhm... Vet inte :P

48. Är du blyg? Nja kanske

49. Vilken var den sista konserten du var på? Aldrig varit på någon..

50. Vad heter du i andra namn? Amanda (Elsa i förstanamn även fast jag kallas Amanda)

51. Har du varit med om en bilolycka? Nepp önskar jag aldrig får vara det.

52. Har du något bevarat inom dig som ingen annan vet? Ja

53. Vilken är den roligaste träningsformen? Ridning klart! :D Men höjdhopp är också kul!

54. Har du några husdjur? Ja en katt :)

55. Vill du gifta dig? Vuxenfrågor -.-

56. Vad är du sugen på just nu? Hallon! 

57. Vad är klockan? 22:22 haha kuul ;p

58. Vad är det konstigaste du ätit? Ingen jävla aning. Eller.. Ska jag säga det? Ja det gör jag.. När jag var 4 typ smakade jag på en fästing (trodde det var choklad) haha hur dum får man vara? 

59. Har du någon udda förmåga? Haha va? Ja jag kan flyga!

60. Var växte dina föräldrar upp? Där dem gjorde det!

61. Vad önskar du dig i julklapp? Presentkort på Hööks är det ända jag kommer på, det är ett kvarts år dit!

62. Har du någon gång uppträtt inför massa människor? Ja, ridtävling och kanske något mer, men inget "stort".

63. Göteborg eller stockholm? Stockholm!

64. Har du sett någon dö? Bara på film... Eller nä! Jag såg en myra dö när jag var 10 år!

65. Har du någon gång ringt polisen? Neej!!

66. Hur många grader är det ute? Jag vet inte min iphone säger 53 grader och det är nog inte sant.

67. Vilken färg har ditt hus? Som alla andra, rengbågsfärgat.

68. Vad sjöng du senast? Jag vet inte, typ på musiken.. En låt som är dålig, kan nt namnet.

69. Har du insett vilka som är dina äkta vänner? Ja kanske

70. Har du någon gång varit ”medverkande” i en rättegång? Hahaha jaa (nej)

71. Har du svenskt ursprung? Nej jag är 75% svensk och 25% dansk.

72. Hur mycket väger du? Ska jag säga det? Hmm... mindre än 50, mer än 40! 

73. Har du ett turnummer? Nej

74. Vem kramade du sist? Acora :)

75. Har du någon gång åkt snowboard? Nej

76. Kan du åka skateboard? Nej, jag har provat men har inte talang så det räcker till SM ens! ;) :P

77. Nämn någon du beundrar och varför? Nellie Berntsson, hon gör det hon vill och låter sig inte sänkas av elaka kommentarer m.m

78. Har du gröna fingrar? Jag har blå..

79. Har du svimmat någon gång? Ja, jag var 5 tror jag. 

80. När lärde du dig senast någonting nytt? Varje dag typ.

81. Har du, eller har haft, något smeknamn? Mandiis, Manda, Amandiis... :P

82. Vad skulle du göra om du fick full lön i ett år utan att behöva jobba? Vara i stallet så mycket jag bara kan! Fota, mysa, rida och ha skoj!

83. Är du vidskeplig? Vad är det? Förmodligen inte!

84. Vilka är dina största svagheter? Ganska litet självförtroende, lite glömsk hahaha.. Lätt att bli sur när jag rider och det går dåligt eller när mamma försöker säga vad jag ska göra. Hehe.

85. Vad händer till helgen? Vet inte, rida och chilla..

86. Om du skulle få en miljon kronor för att hugga av den hand du inte skriver med, hade du gjort det då? Nej! Hur ska jag då kunna rida??

87. Vad har du gjort idag för att ditt liv ska vara bättre imorgon? Ingenting, nepp ingenting. 

88. Nämn tre saker du absolut inte kan göra? Springa en mil utan att bli trött, slå världsrekordet i hoppning med en shettis och rida en fallabella.

89. Vilken är din favoritrestaurang? Har inte alls varit på många, men Max har god mat hahaha!

90. Bada eller duscha? Duscha!

91. Är du bra på att laga mat? Det vill jag inte påstå.

92. Har du varit tvungen att använda uniform i något jobb du har haft? Nej jag har aldrig jobbat, bara praoat!

93. När och varför var du på sjukhus senast? Jag är aldrig på sjukhus, så frisk är jag! ;)

94. Vilket är ditt drömyrke? Proffsryttare, det hade varit såå nice!

95. Har du några Piercings? Nej! vill inte ha heller.

96. Löskokta, hårdkokta eller stekta ägg? Hatar alla sorters ägg tyvärr.

 97. Om du fick resa tillbaka i tiden och återuppleva en händelse, vilken skulle det vara? När Beauty kom, den upplevelsen var så spännande!

98. Vad gjorde du 8.00 imorse? Sov!

99. Har du gråtit idag? Nepp

100. Vad ska du göra när du svarat klart på alla frågor? Gå och lägga mig. 


Hoppas ni gillar svaren! Jag har stängt av kopieringen så ni kan tyvärr inte kopiera frågorna!


/AmAnDa.



 

Av Amanda - 4 maj 2013 12:04

Tjaa! Nu snart ska jag till stallet och lämna in ett täcke som ska tvättas. Tror det blir det lila så det är rent till nästa vinter, men det turkosa har annars också väldigt fula gödsel fläckar som Beauty orsakat..
Sen ska jag rida och jag ska också tussa.
Jag har också funderat på en sak.. Jag vill nog byta blogg eftersom alla byter omkring så sjuuukt mycket och jag tycker inte om att byta för man förlorar ganska många följare åå det, och min statistik är åtminstone över 20 unika varje dag (inte så många egentligen). Rekordet är 51 i aug 2012 tror jag. Eller sept, alla ville väl veta hur det gick med Beauty;).
I sidovisningar är rekordet 412 tror jag. Det var i aug elr juli. Nu ska jag inte byta ämne!
Jag har haft 3 bloggar, först en på blogg.se som har världens sämsta namn och som finns kvar nu. Jag kunde typ nt hantera den (blogg.se är så komplicerat) så en kompis gjorde header och loggade in på min och fixade det. Jag hade den i 2 mån, sen i jun bytte jag hit och har varit här i snart ett år. Samtidigt som denna i typ dec skapade jag en till på blogg.se och den blev otroligt dålig så den slutade jag direkt på, också på blogg.se, förstod inga inställningar.. Ha ha..
Men nu vill jag testa blogg.se och självklart ha kvar denna blogg för om jag ångrar mig vill jag kunna fortsätta på denna. Jag vill inte videoblogga för jag hatar min röst. Vimm helst inte säga mitt efternamn heller så kommer ha svårt med passande namn.
Nu kallar mamma så hejdå!

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards