Amanda ek

Alla inlägg den 26 maj 2013

Av Amanda - 26 maj 2013 23:04

Veckans...
Bok: Att Tävla Image, för den var jag smart nog att glömma på Bornholm tsm med en annan bok som ändå verkar dålig och är från Pennygirl.
Författare: Joanna Campbell
Betyg: 3/5 (läste typ en femtedel..)

Bästa lektionen: det var i torsdags, att rida med Katja är en av de bästa saker man kan göra här i livet!

Händelse: Det var klassresan. Vad annars? Också när jag red med Katja o Julia! ;)

Hiss/tips: Att ta med en tom plastpåse när ni ska resa så ni håller reda på rent och smutsiga kläder. Det är praktiskt, hade jag.

Foto: Det är denna bild från systemkameran: (längst ner blir förhoppningsvis uppladdad).

Låt: det är "Only Teardrops" för den har jag nördat..

Produkt: jag har ingen dator så jag kan Inte göra denna.

NY; köp: regnet till klassresan, orange jacka med svarta regnbyxor, snvändes väl och verkligen räddaren i nöden när det regnade som mest, det regnade typ hela tiden..:/

Det var alla veckans, hade kunnat ta föler än en ny, men jag är sjukt trött, och det är assent och skola imorogn, suck. Vill typ bara va ensam så översocial jag känner mig.. -.-

Men hejdå!
Veckans bild:

Av Amanda - 26 maj 2013 22:51

Jag har ju nt bloggat Därför att jag var i Bornholm på klassresa. Jag orkar nt skriva om det via mobil så gör det imorgon ist. Kommer bildbomb och sånt under veckan. Fota som en galning för att få bra bilder att lägga upp på BLOGGEN.
Har saknat att blogga, asså allvarligt. Jag gillar att blogga, har inte bytt blogg på över ett år och trivs med denna blogg som den är.

Men jag orkar berätta om tors så jag gör det nu:
Det var verkligen jätterolig torsdag. I skolan var det Chill, tror jag. Kommer nt ihåg så mkt om det ;). Men efter skolan följde Katja inte med mig hem för hon skulle Packa. Har jag nämt att jag packade i ons? Näää, men det gjorde jag. Men precis när jag skulle cykla till stallet på tors kom Katja cyklandes och hade typ blivit klar med packningen så hon följde med iaf.
Jag tänkte rida med Julia och jag höll på att leda in Acora från hagen när mamma ringde. Mamma frågade om Katja hade lust att rida Katinka idag. Katinka är en jättefin stor B-ponny som Katja tycker jättemycket om. Och min mamma var snäll nog att säga till hyresvärden att om hon behövde ngn som passade henne kunde hon säga till oss så jag kunde rida tsm med Katja. Katja hade inga ridkläder så hon cyklade hem för att hämta. Hon blev jätteglad och förvånad, haha. Skulle jag också blivit. Men när hon var hemma hämtade jag Katinka och började göra i ordning henne och Acora. När Katja kom sadlade och tränade vi med Julia. Först skrittade vi runt galoppspåret, första gången ever vi tre rider samtidigt.
Vi red i mellan och Acora var Jätteduktig. Hon kändes super och så, dock stannade hon till flera gånger för stt antingen lådsas vara nödig eller bajsa/kissa, säkert 4 ggr hände det. Antingen ngt trick hon fått för sig, jag har sett hur hon gör så i ridskolan med, eller tar det lång tid för henne att kunna skita Xd.
Sen frågade jag Julia om hon kände för agg byta häst, och det ville hon. Gunnar, hennes foderponny, är nog lika stor som Acora, fast kraftigare så han känns större. Han var duktig, inte lika pigg som Acora, men han var duktig. Sen bytte jag med Katja och då fick jag då rida Katinka, för första gången. Haha hon var så söt och kändes inte så liten. Hon kommer precis som Acora från AW. Dem är jättebra kompisar vilket är urgulligt. Katinka hade enligt mig skumpig trav och galopp, haha jag kämpade för att sitta bra Xp Acora har också ganska mjuka gångarter, om man bortser från galoppen då hon känner sig som dn uppkäftig galoppör, då hon liksom drar upp huvudet och studsar. Men det händer mer sällan som tur är.
När vi ridit klart på varandras hästar red vi våra lite till och sen skrittade vi av. Jag var jättenöjd med Acora och hon skummade och frustade och hade sig. Fina ponny.
På kvällen packade jag det sista innan jag somnade.

Och där tog historien om torsdagen slut XD nejmen det är skitsent, jag har typ inte fått ngn helg, och jag är irriterad på folk helt allmänt eftersom jag varit översocial hela helgen. Hade varit jätteskönt med studiedag imorogn.. :(
BTW idag när jag kom hem åkte jag till stallet en timme (?) senare. Acoris mådde bara bra, såret hon gick i Stångbyskogen är kvar, men det är bara som ett skrapsår. Utom fara alltså:p. Men jag red Acora först runt galoppspåret och sen i paddocken. Hon vilade i fre och i lör så hon vad jättepigg och supersöt när hon lådsasskyggade och sånt. Galet pigg och väldigt väldigt söt.
Sen i paddocken gav jag henne inga krav om form först utan tränade volt, ökningar och minskningar för hon var stark och jag ville ha henne Mer lyhörd. Galopperar henne och lät henne sträcka ut en långsida för att sedan sätta mig ner i sadeln och samla henne lite för att sedan låta henne öka nästa långsida. Så i båda varven och sen var hon ordentligt uppvärmd. Då började jag göra serpentiner och ställde igenom henne. De första 2 red jag lätt och de andra 2 satt jag ner. Acora var superduktig igen. Hon var stark och pigg men undrar varför!? :p
I galoppen i höger varv var hon lite stark och uppkäftig men det var ju svåra varvet och allt. Lite överseende.
Hon var jobbigast i galoppen, i vänster var hon också lite stel och jobbig. Men hon hade vilat 2 dagar i rad.. Överseende.
Men jag är nöjd och så. Klockan är skitmkt men jag tänker göra veckans ändå.!
Bye!

Av Amanda - 26 maj 2013 22:51

Jag har ju nt bloggat Därför att jag var i Bornholm på klassresa. Jag orkar nt skriva om det via mobil så gör det imorgon ist. Kommer bildbomb och sånt under veckan. Fota som en galning för att få bra bilder att lägga upp på BLOGGEN.
Har saknat att blogga, asså allvarligt. Jag gillar att blogga, har inte bytt blogg på över ett år och trivs med denna blogg som den är.

Men jag orkar berätta om tors så jag gör det nu:
Det var verkligen jätterolig torsdag. I skolan var det Chill, tror jag. Kommer nt ihåg så mkt om det ;). Men efter skolan följde Katja inte med mig hem för hon skulle Packa. Har jag nämt att jag packade i ons? Näää, men det gjorde jag. Men precis när jag skulle cykla till stallet på tors kom Katja cyklandes och hade typ blivit klar med packningen så hon följde med iaf.
Jag tänkte rida med Julia och jag höll på att leda in Acora från hagen när mamma ringde. Mamma frågade om Katja hade lust att rida Katinka idag. Katinka är en jättefin stor B-ponny som Katja tycker jättemycket om. Och min mamma var snäll nog att säga till hyresvärden att om hon behövde ngn som passade henne kunde hon säga till oss så jag kunde rida tsm med Katja. Katja hade inga ridkläder så hon cyklade hem för att hämta. Hon blev jätteglad och förvånad, haha. Skulle jag också blivit. Men när hon var hemma hämtade jag Katinka och började göra i ordning henne och Acora. När Katja kom sadlade och tränade vi med Julia. Först skrittade vi runt galoppspåret, första gången ever vi tre rider samtidigt.
Vi red i mellan och Acora var Jätteduktig. Hon kändes super och så, dock stannade hon till flera gånger för stt antingen lådsas vara nödig eller bajsa/kissa, säkert 4 ggr hände det. Antingen ngt trick hon fått för sig, jag har sett hur hon gör så i ridskolan med, eller tar det lång tid för henne att kunna skita Xd.
Sen frågade jag Julia om hon kände för agg byta häst, och det ville hon. Gunnar, hennes foderponny, är nog lika stor som Acora, fast kraftigare så han känns större. Han var duktig, inte lika pigg som Acora, men han var duktig. Sen bytte jag med Katja och då fick jag då rida Katinka, för första gången. Haha hon var så söt och kändes inte så liten. Hon kommer precis som Acora från AW. Dem är jättebra kompisar vilket är urgulligt. Katinka hade enligt mig skumpig trav och galopp, haha jag kämpade för att sitta bra Xp Acora har också ganska mjuka gångarter, om man bortser från galoppen då hon känner sig som dn uppkäftig galoppör, då hon liksom drar upp huvudet och studsar. Men det händer mer sällan som tur är.
När vi ridit klart på varandras hästar red vi våra lite till och sen skrittade vi av. Jag var jättenöjd med Acora och hon skummade och frustade och hade sig. Fina ponny.
På kvällen packade jag det sista innan jag somnade.

Och där tog historien om torsdagen slut XD nejmen det är skitsent, jag har typ inte fått ngn helg, och jag är irriterad på folk helt allmänt eftersom jag varit översocial hela helgen. Hade varit jätteskönt med studiedag imorogn.. :(
BTW idag när jag kom hem åkte jag till stallet en timme (?) senare. Acoris mådde bara bra, såret hon gick i Stångbyskogen är kvar, men det är bara som ett skrapsår. Utom fara alltså:p. Men jag red Acora först runt galoppspåret och sen i paddocken. Hon vilade i fre och i lör så hon vad jättepigg och supersöt när hon lådsasskyggade och sånt. Galet pigg och väldigt väldigt söt.
Sen i paddocken gav jag henne inga krav om form först utan tränade volt, ökningar och minskningar för hon var stark och jag ville ha henne Mer lyhörd. Galopperar henne och lät henne sträcka ut en långsida för att sedan sätta mig ner i sadeln och samla henne lite för att sedan låta henne öka nästa långsida. Så i båda varven och sen var hon ordentligt uppvärmd. Då började jag göra serpentiner och ställde igenom henne. De första 2 red jag lätt och de andra 2 satt jag ner. Acora var superduktig igen. Hon var stark och pigg men undrar varför!? :p
I galoppen i höger varv var hon lite stark och uppkäftig men det var ju svåra varvet och allt. Lite överseende.
Hon var jobbigast i galoppen, i vänster var hon också lite stel och jobbig. Men hon hade vilat 2 dagar i rad.. Överseende.
Men jag är nöjd och så. Klockan är skitmkt men jag tänker göra veckans ändå.!
Bye!

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards