Amanda ek

Alla inlägg den 27 maj 2013

Av Amanda - 27 maj 2013 22:29

Hej! Just nu väntar jag på att bilder från mobilen som finns i datorn ska kopieras till ett album som jag vill framkalla på sommaren. Och det står typ 6 min kvar så jag tänkte blogga ett sista inlägg ;). Nu vet ni hur mkt liv jag har.. Nejmen orkar inte förklara det är så sent.
Imorgon ska jag rida sista tisdagsdressyren med Acora. På måndag ska hon med alla andra AW hästar åka tillbaka till deras ursprungliga hem, AW sporthorses. Inte säkert Acora kommer tillbaka till hösten, men tummarna håller vi!
Nu så ska jag sova så fort datorn kopierat klart. Måste rensa bland alla de där 1000 bilderna också, men det får bli en annan dag. Bye!

Av Amanda - 27 maj 2013 16:45

Hej! Idag i skolan var det typ som vanligt, måndagar är sämsta dagen på veckan haha X/.

 

På idrotten var det vikarie och då körde vi generalen på hela ytan Tornhallen är på. Det var kul! Första omgången gömde jag och Katja oss och då förlorade vårt lag, och alla blev sura för vi inte hade hjälp till, men mitt nummer var jättelågt, 2, och Katjas var inte heller speciellt högt, 4.

 

Andra omgången, och sista, var vi med hela tiden och körde teamwork så vi vann (Y) B) Jag uppehöll *host host* blev tagen och försökte slippa undan fängelset, alltså uppehöll :p, och Katja tog den andra som var spion och då visste alla vem det var så det blev lätt för vårt lag att vinna.

Haha sen efteråt lyckades jag låsa in mig på toaletten och bli fast därinne i typ 10 min kanske. Så otroligt YOLO/YODO (vet inte vad jag ska säga).

 

Nu har jag skickat 2 mail med bilder till kompisar, och bloggat om hela Bornholm samtidigt som jag chattat lite på Kik och har Spotify på. "Shine Bright Like A Diamond" =P


Och nu ska jag skicka mail till Katja med bilder, förra gången jag försökte dampade hela systemet jättemycket så hoppas det går bättre denna gång. Sen ska jag bara chilla, rensa bilder i datorn, tråkigt som fan efter ett tag men när man väl har lust ska man ta chansen!

 

Men bye bye! B)

 

/AmAnDa.

 

Bild från systemkameran, tror Katja är fotograf.

Ville bara ta en bild också så det inte blir ett tråkigt inlägg ;). Men det blir det ändå inte vaaa? :P ;) (L)


Av Amanda - 27 maj 2013 15:47

Hej! Jag har ju lovat att berätta om klassresan på Bornholm. Jag nämner inget dåligt för det kallas att hänga ut folk på nätet. Men nej, för mig var den inte världens lyckaste.

 

Men jag berättar det roliga och bra. 

 

Resan dit gick bra, tåget var ju inställt men vi tog bilar så det gick bra. Sen tog vi då tåget och efter det båten.

Jag hade bara åkt båt en gång förut, till Gotland 2008, så jag var lite nervös xd men Katja hade lugnande inverkan som är jättevan ;). Det var verkligen typ inga vågor alls, iaf gungade båten inte alls. Fast hade oturen att sitta på toa när båten gungade till en gång, haha!

Sen åkte vi buss från Rönne till då Gudhjem. Det gick också bra. Rummet jag fick var bra, det var bara jag och Katja och en till. 

Samma dag typ 1 timme senare åkte vi på bussrundtur i hela Bornholm tror jag. Det var jätteroligt, jag och Katja satt och fotade. Vi stannade först vid värsta stupet och det var på min sida + jag satt längst in och jag har svindel, haha.. Men det var typ 30 m djupt och bussen var tvungen att stanna på bron xd. Det blev bra bilder, så ska jag klaga? xd

 

Det kommer bildbomb från Bornholm i helgen om inte tidigare. Det kan komma ett och annat foto från mobilen men den uppladdningen är så seg och man vet aldrig om den kommer upp eller inte, sen kan man inte skriva bildtexter heller, så jag tänker föra över mina "bara" 400 bilder i datorn.

 


Efter "stupet" åkte vi typ till en strand eller nått, kommer inte riktigt ihåg, och sen bara vände vi och blev avsläppta en liten bit därifrån. Vi skulle gå några km. Jag och Katja hade också kameran och mobilen (Katja hade kamera, jag orkade ju inte ta med min lat som jag är xd) framme och fotade. Det var jättefint i skogen, asså verkligen. Det var ganska olikt Sverige i skogen och det var fan 10000000 m djupa stup och backar och haha allt XD det var aningen läskigt. Tänk om man bara skulle ramla ner.. *rysningar*

När vi hade gått 2 km typ, genom en hage med får och i skogen, var vi framme vid Hammarshus. Och jag har ingen vidare bra bild tror jag, så här är väl en från Internet:

 

Fint va?

Det var då här vi gick runt och tittade m.m Efter det handlade vi glass innan vi åkte vidare.

Denna gång åkte bussen till en typ grotta. Och man fick gå ner i den i grupp. Jag och Katja gick tillsammans med några till. Det var helt äckligt därinne, och vatten som såg ut som slem på väggarna, och så var det hala stenar. Men det var coolt därinne! BD Haha denna smilysen ser sjuukt töntig ut: BD. SKulle bara säga det.

 

Efter grottan åkte vi tillbaka. Och så fick vi lite tid över innan middagen så vi beslöt oss att gå ut och titta på Gudhjem. Det var helt sjukt olikt där jag bor, det var en enda stor backe för fan, hahaha de hade byggt husen så de inte skulle luta och det var förbjudet att cykla i backen för den var så brant. Och havet var precis nedanför där backen slutade, så man kunde bara åka i havet. För att tala om havet fanns det inga sandstränder där vi var, bara stenstränder. Jag köpte något, typ lite godis.

 

Sen andra dagen kunde man äta choklad på macka, HAHA, det var faktiskt jättegott, det fanns både mörk och ljus och om jag inte minns fel kan jag ha bilder på det XD.

Vi skulle ut och cykla andra dagen. Så vi fick cyklarna vi hyrt. Olyckligtvis hade mamma beställt en för liten cykel på mig, och jag kände mig riktigt irriterad över det och det blev inte bättre av att cykeln dampade. Haha nejmen allvarligt. Det var en 26 tum och den hade sånt läskigt styre som gick upp längst ut på styret. Växeln gnisslade, det gjorde den på alla cyklar, och när jag bromsade sladdade hela cykeln på sidan och det var jätteläskigt! Så var det jävligt mycket uppför backar också -.-

Sen var vi framme efter ngn timme typ och då kom det en guide som berättade på danska om denna saken: (ingen aning om vad den heter)


 

Vi fick inte gå in men aa. Sen cyklade vi vidare och guiden gick med till värsta medeltida byn, alltså uppbyggd, tror jag. Men ja och så berättade guiden massor om medeltiden och visade saker. Jag fick prova att sitta fast med huvudet och händerna i en sån sak man straffade folk med.. Katja har bild tror jag.

Där fanns massor av djur också, inga hästar men det var får och kor, det var en kalv som rymde och sen såg jag ngn gå med ett kors xo :( fast den klarade sig nog.

Vi fick prova att skjuta pilbåge också. Det var roligt, det var typ bara 3 i klassen som prickade tavlan hahaha, men jag var jättenära båda gångerna XP fast jag har gjort det en gång förut ;). När vi skjöt kom en hund springandes och den var jäättesöt, förmodligen en Labradorkorsning eller något.. Den var svart och gosig, jag har bilder i mobilen.

 

Efter pilbågen fick vi äta lunch och kolla på när dem skjöt olika kanoner. Det var coolt och lät inte så högt som jag trott. Sen skjöt dem inte iväg kulor som man typ tror utan det var såna som exploderar på stället typ. Men coolt iaf.

 

Sen cyklade vi hem igen. Men då började jag och min cykel att sammarbeta och då var det mycket roligare att cykla, det var ju mer nedförbackar också, hahaha :p.

Vi stannade till på en strand utan sant, med 122345956868 stenar på. Man fick inte bada till fleras stora besvikning men vi typ letade efter fina stenar och kastade senar i havet m.m Sen skulle vi ha en tävling om högst "vad som helst" av stenar. Mitt lag lyckades få upp en ganska hög men sen ansåg vissa att den var dålig och så rev vi den utan att lyckas få upp en bättre, så det var inte så lyckat xd. Katjas lag kom tvåa däremot.

 

Efter det cyklade vi hem och fick fritid igen. Då gick vi på "stan" igen och shoppade för sista pengarna. BTW kan ha missat ngt affärstillfälle :P. Då handlade jag ett halsband med en panda på men så tänkte jag på att det inte påminner mig om Bornholm så jag köpte en magnet där det stod Bornholm och var en bild på det vi åkte och cyklade till, ni vet ;).

 

Tredje och sista dagen ägnades åt att packa, städa och äta frukost. Vi gjorde lunchmackor också, men jag glömde äta min.. :I Hade inte lust :P.

Jag glömde: mina två böcker, Fullblod 42 och en bok från Pennygirl jag inte bryr mig mycket om. Men Fullblodsboken vill jag ha :( den är mitt i serien på över 50 böcker liksom, jag behöver den (Y). Den heter "Att Tävla Image". Har du den till salu kan du ju kommentera.

 

På vägen hem blev bussen som skulle hämta oss jätteförsenad. Och vi fick vänta på att få gå på båten i ca 3 timmar. Och det var dåligt väder, typ regnade men ändå inte. Förresten var det typ bara bra väder den dag när vi skulle cykla :s. Eller även den dagen regnade det. Första dagen hade nog bäst väder.

Men när vi väl fick gå på båten var klockan typ runt omkring 3. Det var högre vågor så båten gungade ganska mycket. Men det gjorde inte så mycket. Tiden gick typ jättefort fast jag inte hade så skoj. Jag var helt pank och Katja med så vi kunde inte köpa något att äta eller dricka, och vi var jättetörstiga, iaf jag.

 

När tåget hade släppt av oss kunde jag äntligen gå hem och dricka Xp. Mamma var på väg till Torns men jag stoppade henne för jag var fast besluten av att rida. Och det gjorde jag också. Men det har jag berättat om kom jag på.

 

Ja det finns inte mycket mer att säga utan alla bilder. Som sagt det kommer en, eller förmodligen uppdelade efter dagarna, bildbomb när jag laddat över bilderna i datorn. Ångrar lite att jag inte tog med min systemkamera, men den är så stor med väskan och allt, jag var tvungen att lämna mina andra skor, sommarskor typ, hemma och tur att jag inte släpade med dem ändå, de hade ändå inte behövts ;). Det regnade ganska mycket ju.

 

Här är lite bilder från Internet från Bornholm i Gudhjem:

Allmänt

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards