Amanda ek

Alla inlägg under januari 2013

Av Amanda - 26 januari 2013 22:22

Allt, heder, alla beskrivningar ÖVERALLT där det står att jag har Beauty. Tänk om detta aldrig hänt. Då hade jag haft henne nu på Torns, vi hade tävlat idag och imorgon skulle vi väl träna dressyr. Allt skulle vara som "mitt perfekta liv". Nu är det inte mitt epwrfelta liv. Något fattas i mig. Känner mig inte hel. Har läst på fina bloggar om vad som hänt. Blir så glad när jag läser att det finns folk som bryr sig. Kanske någon som varit med om samma sak? Eller kan förstå hur det känns att tvingas slita sig från en häst man verkligen st sig vid? Kommer inte se fina Beauty i hennes box som vanligt, kommer inte rida henne på lektionen på tisdagar och känna sig stolt över min fina Beauty som blev en riktigt bra häst efter ett tåg. Aldrig. Aldrig kommer det hända igen. Herregud jag känner mig döende när jag tänker såna tankar. Kanske borde vara lika bra att dö? Nej, Acora finns ju.. Men hon är inte Beauty. Det är den sortens häst jag tycker om. Acora är inte den. Sorry Acora, du gör inte mitt hjärta helt. Till hösten kommer jag ändå få slita mig från dig med, hur många gånger klarar hjärtat att brista? Jag har aldrig någonsin blivit så ledsen när jag slutat med nån häst. Jag träffar Pluto, Flower, Florens och Musslan på Torns. Ser de varenda gång jag är där. De står till och med i samma stall dom Beauty, förlåt Acora, så jag ser de hela tiden. Beauty står inte i samma stall, hon står inte ens i samma kommun. Eller? Ursäktar för mina geografikunskaper, det är inte min starka sida. Om jag bara kunde ha kvar Beauty då skulle vi nog nå ganska långt. Hennes galopp skulle fixa sig och vi skulle bli mästare i dressyr, och hoppning. Snackar typ om 5 år. Men om 1 år hade vi kanske kunnat starta vår första LD i klubbtävling. Men det blir ingen mer tävling över huvudtaget. Vill inte starta i dressyrtävlingar med Acora. Det kommer inte bli så höga poäng när hon går som hon går. Gamling :p hon har liksom lite konstig kroppsbyggnad. Bryter ihop. Kramar om rosetten vi kammade hem senaste gången, och vår sista hopptävling 60 cm. Tänker att den en gång satt i hennes träns. Jag var jättestolt över henne och glad över en felfri ritt. Trots ryttaren klumpighet som inte fattade att det var 9 hinder lyckades vi ändå hoppa det och få en rosett. Kommer nu en stor bildbomb som minne för hästen som en gång varit nästan min. I nästa inlägg.

Av Amanda - 26 januari 2013 20:35

Äter godis, ser på tv och får senaste nytt om vad son händer på en fest för en i klassen Fanny går på. Skulle ha gått på den men.. Kände verkligen inte för att gå efter vad som hänt idag. Anledningen till att jag inte berättat om festen förut är att det är en överraskningsfest och hon som fyllt år kanske ser det? ;) vill inte riskera..
Om du ser detta: grattis, hade gärna velat komma!

Imorgon blir det inte Flädie utan Hööks, och Horze istället. :)) även fast jag var där igår måste Acora ha ny sadelgjord, ett vintertäcke och en padd under sadeln. Dessutom är det kul ändå! Hinner aldrig kolla på allt ju! ;)
Efter Hööks o Horze kommer jag o mamma åka till Acora. Rider henne mer än igår. Ska se så allt funkar, försöka få henne att ta ner huvudet lite mer, ett steg mot formen? Kanske ska rida slalom och utan stigbyglar för att komma ner i sadeln?
Saknad Beauty så, så, så mycket. Kommer ihåg när jag stod vid transporten och klappade henne, när jag tog in henne från hagen och högtalarna spelade värsta sorgliga låten för det var dressyrtävling som jag skulle ha varit med i och alla medlidande blickar jag fick. Allt gick typ i slowmotion. Önskar jag kan få tillbaka henne igen till hösten. Men då kanske hon ska till samma ställe som Acora var på.
Ska helt klart hälsa på henne på AW. Kommer antagligen prova större hästar under våren som jag ska ha till hösten. Då ska jag hälsa på henne varje gång jag är där. Kör gärna en timme för att få hälsa på min bäbis <3

Av Amanda - 26 januari 2013 16:35

Det gick jättebra, hon gjorde liksom allt man sa åt henne. Utan att gå i form. Försökte lite men det var lönlöst så tränade på öka o minska, skänkelvikning och ställa inåt. Var i stora samtidigt som Pluto. Red typ bara en halvtimme för att bara testa på henne lite. Hade typ ingen idé på vad jag skulle göra efter ett tag, liksom allt funkade och det är inte så att jag behöver träna på att rida. Oj det lät skrytigt.. Men jag har ridit i 9 år. Är så van vid att hästen ignorerar eller fattar inte ens galoppskänkel men hon fattade glatt galopp från skritt! Hon bar PIGG och glad. Hade bara ett problem: spänna sadelgjorden. Den gick liksom inte runt! Till slut lyckades mamma och då var den så spänd att vi nt behövde spänna mer alls. Ska åka till Flädie och köpa: sadelgjord, padd under schabraket för hon har slav där, kanske bogskydd för hon hade det innan och hon får lätt skav vid manken, vintertäcke för hon har inget, mjuka borstar eftersom hon är så känslig att rykta typ kittlig och kolla på skor åt mig, stallskor. :)
Saknar Beauty, tycker om när man rider en som inte alltid lyder en. Beauty snälla kom tillbaka till mig!!
Ska starta en dressyrtävling med Acora nästa serietävling. Det är ju inte ngt jag behöver träna på. Formen kommer. Tänker inte tvinga ner henne.

/AmAnDa.

PS! När de hämtade Beauty sa Anna "vi säljer henne aldrig". Det tyckte jag kändes bra. :) hon sa också att jag är välkommen att hälsa på henne och kanske jag ville komma till AW ridläger?

Av Amanda - 26 januari 2013 16:14

Det är Acora på den andra bilden. Vi ska till Flädie idag och köpa täcke till henne för vi inte fick med utetäcke, bara stalltäcke. Jag har: regn, stall o fleecetäcke med hals. De är kanske för stora :o hoppas inte det!! Måste ju ha vinter så vi ska köpa det idag!! Hon tycker inte alls om att va ensam i Stallet, men hur ska hon komma ut med ett innetäcke???? ;o

Vill berätta om Beauty, men vill nt gråta när jag sitter i klubban ;)

Av Amanda - 26 januari 2013 11:27

Det är Acora på den andra bilden. Vi ska till Flädie idag och köpa täcke till henne för vi inte fick med utetäcke, bara stalltäcke. Jag har: regn, stall o fleecetäcke med hals. De är kanske för stora :o hoppas inte det!! Måste ju ha vinter så vi ska köpa det idag!! Hon tycker inte alls om att va ensam i Stallet, men hur ska hon komma ut med ett innetäcke???? ;o

Vill berätta om Beauty, men vill nt gråta när jag sitter i klubban ;)

Av Amanda - 26 januari 2013 09:42

Sitter i bilen och mamma tankar bilen. På Statoil. Vi ska bara ta ut pengar också och sen åka till Torns för att fixa Beauty så hon blir fin. Klockan 12 kommer Acora. Klockan 12 åker Beauty.

Av Amanda - 25 januari 2013 19:41

Känner mig bättre nu, inte lika nere. Beauty åker kl 12 imorgon, vi ska va där 10. Tänker positivt: tänk att snart kommer Acora! Men samtidigt är det: tänk att snart åker Beauty! Åh det är inte lätt att va positiv. Jag har iaf beslutat mig för att detta ingår i vardagen när man jobbar med djur, de försvinner lika många som det kommer. Jag har "förlorat" många hästar. Kanske kan jag ha lite mer tur r jag blir vuxen??!
Jag kan ju ha alla mina grejer på Acora också. Såklart kommer jag påminnas om Bea när jag ser en annan häst med hennes saker på. Men Acora är en gullig gammal häst. Vi blir nog sams. Var liksom det jag ville hela sommaren. Önskan gick ju i uppfyllelse.. Men det blev ändå fel med Beauty. Mamma sa att vi kanske kan ha henne igen till hösten. Kanske det?? Men då måste hon ha blivit bättre.. Vänja sig vid att olika ryttare rider henne. Men det har hon inte gjort. Än.
Har fått mycket beröm för att rida henne bra, det gör mig stolt och om jag klarade Beauty kan jag nog klara Acoea :p ganska säker på att kunna få henne att gå i form till sommaren. Kanske kan bygga om musklerna på henne? Då hade formen inte varit ngt problem! Aja, inga lätta utmaningar jag ger mig in på:p äsch man ska gilla utmaningar! ;) gilla läget bara.

Hejdå! /AmAnDa.

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards