Amanda ek

Alla inlägg den 1 januari 2013

Av Amanda - 1 januari 2013 23:39

Hey! Mamma har anmält mig till en dressyrkurs nu på jullovet. Det är Jessica som håller i den. Inte säker men tror hästarna som ska vara med är: Musslan, Alma, Beauty, Fighten, Esther och Humle. Ja det var nog alla ;) eller kanske är Grim också, men tror det var Max 6 St.
Dressyrkursen är i 3 dagar med start imorgon. Här är ett litet schema:
Dag 1: rider först alla tillsammans och sen är det voltige på Exo, Jessicas jättestora men snälla häst. Jag har redan ridit honom en gång, man vänjer sig vid att sitta 1,87 cm ovanför marken, red i skritt, trav och galopp. Wow vilken härlig känsla att flyga fram i galopp! Hans steg var så stora och kraftfulla.. Han var så snäll, gjorde allt jag bad hnm om! Nog om Exo! ;)
Dag 2: rider man en bestämd tid i en halvtimme, privatlektion. Jag är nog nummer 2.
Dag 3: rider också en bestämd tid ensam. Ska rida dressyrprogram och sen få tips och sen rida om det.

Själv känns det bra att bli tränad 3 dagar i rad när hästen är lite pigg o liite busig ;) kul kommer det att bli! ?

Imorgon måste jag upp senast kl 10. Åka till stallet vid halv 11. Göra i ordning hästen och rida fram, ska va klar kl 12 när lektionen börjar. Och då ha ridit fram ;) mamma kommer inte att va med så får klara mig alone ;) jaja det klarar man! ;) :p

Nu är klockan ganska sent, eller kl är 20 i 12.. Och sov inte alls mycket i natt så måste sova lite extra.. ;) så god bye!! /AmAnDa.

Av Amanda - 1 januari 2013 20:45

Hejhej!
Sen jag blogga sist har Fanny varit här.
Vi gjorde olika saker, kollade på iphoneskal för 4 och 5 och sen kollade vi i Hööks katalogen. Och så satt vi med mobilerna, körde "lögndetektor" m.m Kul! ;) och så pratade vi om att se på bio i helgen, helst Beaking Dawn Part: 2 men den har ju 15-års gräns men det kanske kan gå ändå... Hittade ingen som hade tid att rida Beauty, letade typ hela dagen, så det blev en vilodag till :/. Alla sa saker som "har inte tid", "har redan varit i stallet" och "är borta idag". Beauty har nog inget emot en extra vilodag! ;)
Nu har Fanny gått för en S
Stund sen. Venne vad jag ska göra. Kanske kolla i lite kataloger och kolla vad jag skulle vilja ha om jag bara fick välja en sak per sida m.m ? Sea!

Av Amanda - 1 januari 2013 20:45

Hejhej!
Sen jag blogga sist har Fanny varit här.
Vi gjorde olika saker, kollade på iphoneskal för 4 och 5 och sen kollade vi i Hööks katalogen. Och så satt vi med mobilerna, körde "lögndetektor" m.m Kul! ;) och så pratade vi om att se på bio i helgen, helst Beaking Dawn Part: 2 men den har ju 15-års gräns men det kanske kan gå ändå... Hittade ingen som hade tid att rida Beauty, letade typ hela dagen, så det blev en vilodag till :/. Alla sa saker som "har inte tid", "har redan varit i stallet" och "är borta idag". Beauty har nog inget emot en extra vilodag! ;)
Nu har Fanny gått för en S
Stund sen. Venne vad jag ska göra. Kanske kolla i lite kataloger och kolla vad jag skulle vilja ha om jag bara fick välja en sak per sida m.m ? Sea!

Av Amanda - 1 januari 2013 13:31

Har varit på Torns i 4,5 Tim. Vad jag gjorde? Först, halv 8, mirgonfodrade vi. Jag var den första person som såg hästarna år 2013, coolt! ?? sa grattis till alla ?tänk nu är Beauty 6 år! Och Musslan 16, Pluto 19, Flower 22 (tror jag) och Florens är 19 (tror jag). Min häst är yngst på Torns. Flower kan nog va äldst, men vet inte.
Men det va kul att fodra, har bara gjort det en gång förut. Det var kul att fe den mineraler och betfor också. ;) inte bara hö/hösilage och havre.. Eller kornkross ;) men iaf när jag var klar med allt det lät vi dem äta lite och sen började vi släppa ut. Det var bara jag och mamma som skulle släppa ut (det var meningen). Tycker det är sjukt nice! Men det tog typ 2 Tim ;) dessa hästar tog jag: Katinka, Beauty, Pluto, Lothar, Darwin, Musslan, Flower, Findus, Meja, Bella, Gunnar, Esther, Andy, Frodo och Cornetto. Mamma tog resten. Vissa som kan va lite besvärliga att leda tog vi tillsammans, eller en åt gången, och så Lukas med träns, det funkade jättebra, han gjorde inget ;) han kan springa iväg ibland, han har gjort det 2 ggr med mig. Inte kul kan jag säga, men han typ hatar mig ;) haha! Min strumpa gick sönder och hela hälen blev uppskavd och sen fick jag skoskav på lite andra ställen också av att gå så mycket. Det var speciellt kul att leda Andy, för han gick typ på tygeln när jag ledde! Och så Esther för hon typ traskade på ;) samma med Findus. :) Underhöll mig med att kolla på när Pluto och Lothar lekte. Och Beauty är en riktigt kaxig tjej, hon höll hela tiden på och retades med Lilla Liv. Tillslut fick Liv nog och skrämde bort Beauty, haha söta de är ;) ? när alla var ute gick vi tbx o sngde in lunchen till hästarna och sopade alla 3 stall och så mockade jag åt Bea. GRATTIS BEAUTY 6 ÅR, DU ÄR EN STOR TJEJ NU JU ????????
När allt stallarbete var klart åkte vi utmattade hem. Och nu sitter jag här under min säng och ska kolla i Hööks katalogen, längtar tills den nya kommer ?? vill jättegärna dit en sista gång innan de nya katalogerna kommer, för att ta några, på lager lix ;)
Samma sak var det gäller Horze. Men sjukt nice att va där precis när allt nytt kommit ?vi behöver dessutom åka dit för mammas skor är trasiga och hon skulle typ köpa nån ny jacka. ?
Aja nu kommer lite blandade bilder/collage:

Av Amanda - 1 januari 2013 01:55

För när jag skulle publicera inlägget fanns det ingen internet så det gick inte o sen när jag gick in igen hade allt försvunnit ;( det vad jääätteeeelååångt!!
Ska berätta lite om min nyårsafton. Vi var då hos några bekanta I Kävlinge. Det va nice, men irriterande att internet nt funkade ;/ åt god mat och så. Höll hela tiden kontakten med Fanny, för Alexander sprang iväg med sina kompisar och kvar blev jag med alla vuxna. :/ tur att Fanny finns och att man nt behöver internet för att kunna smsa ;) efter maten var det en liten minitävling. Man var uppdelade i lag, 4 och 4 och så skulle man gå till olika stationer, fanns 4. Mitt lag bestod av jag och 3 vuxna. Vi var lag nr 4. Vi fick antagligen flest poäng, men det var några som fuskade och skrev dit jättemycket poäng m.m så osäkert vem som vann, men bland de ärliga var det nog vi, fick 665 poäng. :) sen var det typ efterrätt, glass :D mums! Och sen efter ännu en stund var det dags att testa furverkerierna. De funkade ;) fick ett par bra bilder och filmer. Sen gick vi in igen men Alexander och hans kompisar ville stanna ute och springa runt. Typ kolla på fyrverkerierna. Jag och de vuxna hade "gissa låten" tävling. Pappa kunde typ alla låtar :p jag kunde bara Waka Waka för de spelade upp gamla låtar... Som jag inte vet ngt om. Sen gick vi ut och kollade på fyrverkerierna igen, började närma sig 24:00. Sen rent av exploderade himlen och först då förstod jag att klockan vad prick. ? Vi skålade gott nytt år m.m och stod och kollade på alla raketer. När det börjat lugna sig sköt vi upp resten av våra egna. De var jättefina, verkligen. Hade så gärna velat blogga då, men somsagt inget internet. Blir lite bilder innan lilla jag går och lägger mig. BTW råkade äta en JÄTTEÄCKLIG godisbit som var helt vit och konstig. Den smakade ingefära.. Försökte äta den men kunde inte så spotta ut det i en soptunna :p fick dricka mkt coca cola för o bli av med den smaken!!! :/
Men här är lite bilder:

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards