Amanda ek

Alla inlägg den 29 januari 2013

Av Amanda - 29 januari 2013 21:30

Okey,

Börjar från början med min första medryttarhäst.

Colette hette hon, jag skriver hette eftersom hon inte lever mer. Dog av ålder, inget annat. Colette blev något som 31 år. En riktig kämpe! 

Hon var en b-ponny, isabell, tävlat SM i hoppning och fyllde år på samma födelsedag som jag gör.

Har inte alls många bidler på henne för jag var 8-9 år när jag hade henne ;) Och då fanns inte bloggen, då fanns inte min kamera och jag hade ingen mobil så bilderna är i mammas jättesega dator. :/ Men har några i bildarkivet så här är dem:

        

 

Efter Colette fick jag Pluto, New Forest, 16 år när jag fick honom, 18 år nu, brun, vallack, stark :P och söt!

Jag var 9-10 när jag hade honom, eller det var först när jag var 11 som Sandra köpte honom. ;)

Pluttebilder:

   

 

 

 

  I full galopp ;) <3


  En liten video där också ;) Detta var för ganska länge sen!!

 

Efter Pluttis, eller när Sandra hyrde honom, hade jag den lilla shettisen FLOWER som foderponny. Hehe kallade henne "Flower-Power söta racershettis" För något hon är bra på är att vara snabb! :D

             


  GAMMAL VIDEO!!!! 

 

Efter Flower, som blev för liten, hade jag Flowers inte mycket större dotter Florens. Det var inte meningen det skulle bli henne, eller jag hade Musslan också, en liten söt b-ponny med egen vilja. :) Ja, jag hade båda samtidigt.

Florens:

 

   

 


 

Musslan: <3

               


Vår Sista tävling ihop :'(

 

Efter Musslan, räddaren i nöden: BEAUTY

Min fina, älskade, unghäst som jag saknar mest av allt i hela världen! Hon åkte i lördags.. I MISS YOU!!!

Som minne för att hedra denna underbara häst:

     

 

 

   

 


  Helt klart väljer jag videon när Beauty och jag hoppar och det går super! Personligt rekord dessutom, 90 cm!! :D

 

Och sist men inte minst: Acora! Saknar ofc Beauty, men Acora är underbar! Så snäll och lydig, det med formen kanske hon har lite svårt för, men redan första lektionen funkar det! :D :D Har ingen film på henne än! ;)

       

Hehe förlåt jag har inga fler ;) Men finns några med mig o Acora från marken mama tog idag! Men de är på mobilen.. Kommer idag, eller det är så sent så imorgon! :)

 

/AmAnDa.

 

Av Amanda - 29 januari 2013 21:19

På dressyren var Acora jättefin. Fast hon var ju lite stel och så ;) Men sen mjuknade hon i kroppen och jag fick faktiskt ner henne på tygeln, haha wow trodde jag inte gick ;) Där ser man! Man kan mer än man tror ;)

Med lite hjälp av ridläraren lärde jag mig knepet och med hjälp av "ledande tygeltag" då och då går hon ner på tylgeln! Eller hon har inte huvudet lika högt som en giraff a alla fall haha ;) Men det är en jättebra början! Vi kan noig tävla dressyr snart, hon lyder ju i stort sett allt!  :D

 

Vi tränade på serpentiner, avsaktningar och galopp från skritt. I serpentinerna var hon ganska stel, det var i början av lektionen vi gjorde sperpentiner ;) Hon ville inte riktigt ställa sig utan att dra upp huvudet jättehögt upp i protest :p 

Avsaktningarna gick super, men det blir ju lite kaos i ridhuset när 6 st hästar stannar lite då o då på spåret, iaf tycker jag det ;) Acora var snäll och lydde, saktade av typ direkt, Men ville inte riktigt stå still. 

Galoppen från skritt gick däremot jättejättebra! Jag var på C volten med Dino och Alma. Acora fattade galopp på direkten från skritt och galopperade på bra. Saktade inte av förens jag gjorde förhållningar. Skönt.. Men saknar ändå min bäbis <3 :(

Kändes super när hon tog ner huvudet i galoppen och verkligen slappnade av och gungade på i ett mjukt och stadigt tempo. Tyvärr höll det typ en kortsida men det är vad jag strävar mot med henne i galoppen! :)

 

Jag är jättenöjd med idag, fick mycket beröm när jag hittade kontakten med henne och hon tog ner huvudet lite. Kanske inte gick på tygeln på riktigt, men hon brukar dra upp det jättemycket så det är en förändring ;) :D

 

/AmAnDa.

Av Amanda - 29 januari 2013 21:08

Ena skillnaden är:

Denna gång är jag mer nöjd :p


I någon minut stod allt på typ arabiska. Hoppas ingen gick in just den stunden och tänkte "VAD är DETTA"?

Hehe ber om ursäkt isf ;) Det går ju inte att förhandsgrandska. Hade varit jättebra om typsnittets namn stod med det typsnittet så man kunde se ;) 


Visste ni att jag har en "bloggbok"? Jag skriver ner typsnitten, om de är dåliga= D, bra= B och sådär= S. På så sätt ser jag till nästa gång vilka det står B och S på. :) Varje färg ska ha sina typsnitt och ja färger, header och bakgrund! Här är det ordning och reda;) i min bok skrivs också exakt det rätta färgen ner. Det är ju bara massa siffror så lätt att glömma ;) Har just nu turkos och grön nerskrivna, fler har inte hunnits med, men det kommer ju med tiden också ;)


Kommer snart ett inlägg om: Idag, hur dressyren gick och ett som handlar om hästar jag haft/har. En bild på: Bara hästen, bara huvudet, jag bredvid hästen, jag som sitter på hästen som står stilla, skritt, trav, galopp och en film, om jag har någon. :) (Y). 

Sen kommer även ett schema för denna vecka. :) Händer rättså mycket ;)

Så så är det! :D


/AmAnDa.

PS! Sitter äntligen vid en dator, om inte min kommer tillbaks från reparationen snart går jag dit och tar den :p Haha, nej men den har varit borta i typ 2 månader! Redan innan jullovet... :/ ;( Blä! ;)


Av Amanda - 29 januari 2013 16:05

Sitter i mitt rum och äter lite muffins som jag o Katja bakade igår. :) dem är så GODA! Ska snart i väg till stallet. :) eller måste rida fram halv 7 så typ kvart i 6 MÅSTE jag vara hos henne.
Ska bli kul att rida Acora på dressyren. Visst hon kanske inte går på tygeln, men allt annat sak funka! Gör det inte det är det enbart mitt fel som ryttare. :)

Dagen i skolan var ganska tråkig, först segade dagen fram. Vi hade bl.a En minitävling som jag hamnade i samma lag som Katja och en annan tjej. Vi missade på ngt sätt omgång 1 så vi låg under med flera poäng. Vi hann inte komma om om andra, vinnaren hade 34p. Och mitt lag 18 ;) men det gick också dåligt för oss hehe ;) det var geografitävling, inte mitt starka ämne. ;)
Katja fick åka hem efter geografitävlingen då hon hade feber. Haha det var 10 sjuka så vi var bara 18 i slutet! :o ;) det går influensa.. :s

Det var också brist på lärare, bara 2 lärare i hus 2. ;/ det fanns till och med en risk att 3-4:orna skulle få komma ner till oss o_O men det hände aldrig. Skönt hehe ;)
Det blev ingen engelska. Skönt :p
På syslöjden jobbade jag på bra. :p smsade lite med Katja bara. ;)

Av Amanda - 29 januari 2013 07:10

Är jag nördig som har grön outfit på Acora och också har det på bloggen? Antagligen, men jag gillar det :).

Idag vaknade jag ganska "sent", jag hade drömt en massa så det hade känts som att klockan var typ halv 8. Så jag gick upp direkt. Såg att klockan bara var 06:50. Man bara "men åååhhh". Men jag gick inte o somna om utan plågade mig själv med ljuset i badrummet :p.
Nu är klockan iaf 7.

Lite kort om igår som jag knappt hann blogga om: Var hos mig med KATJA. Vi gjorde varm choklad och kollade alla 3 avsnitt av Ponnyakuten 4. Sen fick jag ett kikmeddelande där det stod: "din blogg är typ helt svart!". Och då fick jag panik och så gick vi in och ändrade texten så nu ser man allt. Tror det hände igår när jag försökte få in headern o bakgrunden i mobilen på bloggen. Jag fick iaf in den! :p hehe.. Och då måste allt ha återställts för typ allt var helt svart!
Ändrade bloggen väldigt fort så Katja inte skulle tycka det var tråkigt. ;)
Sen skrev vi ut recept för kladdkakemuffins och bakade det. Sen hällde vi glasyr över dem! Nam nam! :)
Katja skulle gå ganska snart och hennes muffins hade inte stelnat så vi satte in dem i kylen :p det funkade faktiskt ganska bra!! ;)

Och idag är det först skolan och sen är det stallet. Katja följer med. Sen sover hon hos mig för hennes mamma ska slippa hämta henne efter stallet. :) på onsdag följer jag med henne till stallet och ser när hon rider. Detr barbackaridning och Katja rider Livius.

Har kanske inte denna tid att sitta här och blogga, klockan är 07:07 :p
Ska göra ngt mer vettigt nu! :p

/AmAnDa.
PS! På bilderna på muffinsarna är mina de överfyllda! Om det nt blir feluppladdning kommer bilderna här:

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards