Amanda ek

Alla inlägg under juni 2013

Av Amanda - 25 juni 2013 13:37

Hej! Nu på morgonen hittade jag (tack vare Julia) frågor som faktiskt handlar om hästar! Så tänkte svara på dem nu..



Har du/har du haft en…

Egen häst? ja
Foderhäst? ja
Medryttarhäst? ja
Sköthäst? nej


Din häst/favorithäst


Namn: Acora

Färg: Brun med bläs 
Ålder: Tror hon är 18

Mankhöjd: 138 cm
Bästa minne med? Sista hopptävlingen ihop, då vi fick rosett för båda klasserna <3
Sämsta minne med? Med Herr Underhals och sadelgjorden med.

Högsta du hoppat? Med Acora? Isf 80 cm.
Har du tävlat, och isåfall i vilken gren? Jag har bara tävlat P&J med Acora eftersom jag inte har Grönt Kort, men jag har tävlat LC:2 3 ggr och LB:1 en gång i dressyren.
Hur ser din grimma till hästen ut? Jag har inte kvar henne så det kan jag inte svara på, men innan hon åkte hade hon en marinblå och blå randig grimma.

Hur ser sadeln ut? Hon hade en mörkmörkbrun Stübben, hopp blandat med Allround. Sattes automatiskt i stolsits väldigt lätt.
Tränset? Tränset hon hade innan hon åkte var mitt egna, ett svart med ljusblått vid nosgrimman och nackstycket, och mörkblå strasstenar vid pannband och nosgrimma. Svarta tyglar och vanligt tränsbett.

 

Favorit..

 

Ras: Svensk Ridponny & Korsningsponny

Färg på häst? Älskar skäck, chokladbruna, glänsande fuxar och skimmlar.
Gångart? Trav tror jag

Ridskola? Torns Ryttarförening!
Häst/ponny? Acora tror jag, eller Beauty.

Hellre…

Stegra/bocka: stegra

Barbackagalopp över ett sommarfält eller ett snöfält:  sommarfält
Stor häst/ponny? ponny
Hjälm med ventilation/hjälm utan? Med ventilation.
Ridskor/ridstövlar? Ridstövlar is da shit!
Hjälm/väst? Hjälm
Sporrar/spö? Spö tror jag.. Men i dressyren klart sporrar!
Rida själv/rida i grupp?  Rida i grupp
Hoppning/dressyr? Alltid den svåraste frågan... Hopping är roligt hela tiden, dressyr är roligt när det går bra, haha!


Hur många … har du?


Ridbyxor: 3 (snart 4-5)
Hjälmar: 1
Ridskor: 0
Ridstövlar: 1

Ridspön: 7 kanske
Sporrar: 1 par
Ridstrumpor: 6 men flera är det hål i XP

Kavajer: 2 (kanske 3 snart)


Hur många … har du?


Schabrak: 10
Sadlar: 1
Träns:  1

Benskydd/Lindor: Inga lindor, ett par bruna (fram+bak), ett par röda (fram+bak) och ett par rosa (fram)

Grimmor: Vet inte, men över 10 tror jag. 19 var det nog.
Skor: Stallskor eller? 1 isf..


Tävlingar


Har du tävlat i hoppning? nej (bara p&j)
Har du tävlat i dressyr? ja
Har du tävlat i fälttävlan? nej
Har du tävlat i galopp? nej
Har du tävlat i en annan gren? nej
Har du ett par vita ridbyxor? ja 
Har du en tävlingskavaj? ja
Har du en tävlingsskjorta? ja

Har du ett vitt schabrak? ja

Har du vita benlindor? nej
Har du en blå/gulrosett? nej
Har du en clear round rosett? ja
Har du en annan sorts rosett? ja 
Har du mer än 30 rosetter? nej, jag har 19..


En del 2 kommer nu snart! Ha det bra haha!

 

BTW jag och Julia kom på en egen dikt på KIK precis; Rosor är röda, violer är blå, jag gillar att stå.

Det var jag som skrev "jag gillar att stå" i brist på bra dikter.

 

3 söta bilder på Katja och Katinka:

     

 

/AmAnDa.



Av Amanda - 24 juni 2013 17:19

Det har kommit! HAPPY! Mamma ska hämta det nu samtidigt som Gizmo ska hämtas från pensionatet. Skulle ha följt med men.. Jag hatar och tål inte när hon blir åksjuk, är jag hemsk nu? :/
Längtar tills paketet är hemma iaf!

Av Amanda - 24 juni 2013 15:09

Hej! Skulle ha gjort veckans igår, men det gjorde jag ju inte så det kommer nu ist:

 

Veckans...

 

Bok: Hollywood Princess

Betyg: ? Eftersom jag bara läst några sidor av den.

 

Bästa lektion:

 

Händelse: Att jag åkte till Danmark.

 

Hiss/tips: Använd lypsyl med solfaktor i! Bra när det är sol ju ;). 

 

Foto: Amanda & Marcolio 10/6-13

 

 

Låt: I could be the one



Produkt: 3-pack strumpor, 99 kr, ska köpa under premiären, om de inte är slutsålda. Ovanligt med orange och gröna strumpor ju. Från HÖÖKS.



Köp: Schleichhäst, Lipizzanersto, 79 kr i Danmark.



Film: Ändras nu till tvserie som blir "Simma lugnt, Larry!" som är en komedi som vi såg i Danmark och har sett väldigt länge.



Youtube klipp: Kattperspektiv



/AmAnDa.

Av Amanda - 24 juni 2013 14:51

Hej! Tänkte göra "finaste hästar i kategori" och det går då ut på att säga de finaste hästarna enligt en själv i varje kategori. 


A-ponny: FLOWER.

 

Finaste racershettis ju <3


 

B-ponny: MUSSLAN

  


 

C-ponny: ACORA (dampsvårt att välja mellan Pluto, Acora och Marcolio, men Acora blir det).

 


 

D-ponny: BEAUTY

 


 

Stor häst: EXO (Jessicas stooora häst)

 

 

2 gånger har jag ridit honom :).

 

Av Amanda - 24 juni 2013 14:43


Hittade lite This or that som jag tänkte svara på :).

 

Gossip Girl eller Sex and the City? Inget av det eftersom jag inte sett dem..

Starbucks eller Espresso House? Inget av dem XD

Glass eller Tårta? Glass!

Nyttig eller onyttigt? Mittemellan haha XD

Shoppa eller fika? Shoppa

Bada eller sola? Bada i vissa sammanhang, sola i andra.

London eller New York? New York tror jag

Sverige eller USA? Sverige!

Havet eller Pool? Pool! Havet är äckligt, haha!

Julafton eller Födelsedag? Födelsedag ;)

Vinter eller sommar? Sommar, värme! Men våren är bäst..

Sminkad eller Osminkad? Osminkad, orkar inte sminka mig every day..

Pojkvän eller singel? Vet inte :I

Ragga eller bli uppraggad? -

Smsa eller prata i telefon? smsa!

Ful och rik eller Snygg och fattig? Rik och ful faktiskt. Man kan alltid göra sig snyggare nuförtiden XD

Hemmakväll eller utekväll? Hemmakväll klart!

Sova naken eller med pyjamas? Pyjamas.. Haha! Men sover i inget av det.

Rosa eller Blå? Blå

Sova eller Vaken? Vaken

Blogg eller Facebook? Blogg!

Känd eller okänd? Mittemellan !

Shoppa eller Blogga? Blogga!


/AmAnDa.

 

Av Amanda - 24 juni 2013 14:07

Fleecebandage 4-packDen där turkosa färgen .. SNYGG

Senskydd neoprene/PVC - många färger och storlekarSkulle vilja ha de lila eller turkosa..

Kotskydd neoprene/PVC - många färger och storlekar

Grimma + grimskaft blåGrimma + grimskaft blå

Grimma Pilé marin nylon/pilé

Grimma Scandi brunt läder

Grimskaft kedja röd

Grimskaft pistolhake vitmetall

Longerlina mixade färger

Nos/Nackludd äkta fårskinn - creamLuddet

Nosludd med kardborre

Nosludd

Nosludd

Nosludd

Träns Flirty i olika färger

Pannband Happy Pearl89 kr styck, dessa pannband vill jag beställa på allvar! Det turkosa och mörkrosa isf.


Pannband Happy DayOckså 89 kr styck, vill ha lila, guld och marinblått mest.

Tygel helflätad brunÄlskar flätade tyglar..

Rumpvärmare i äkta fårskinn - ljusblåHur skönt på vintern? Äkta fårskinn, ca 500 kr..

Sadelpad i äkta fårskinn - aqua/gråASSÅ OMG, 699, äkta fårskinn!!

Sadelpad i äkta fårskinn - rosa/navyDöööör

Schabrak Apollo många olika färger

Schabrak vändbart Dandy blåVändbart schabrak..

Vojlock Apollo många olika färger

Fly Mesh Dandy blå

Fly Mesh Dandy röd

Horseware Amigo Hero 6 PonyÄlskar Amigo täcken

Horseware Amigo Hero 6 50G

Horseware Rambo FlyriderCoolt ändå ;)

Horseware Rambo Newmarket Competiton Fleece

Horseware Rambo Newmarket Printed Cooler

Horseware Rambo Original 0gram

SvansflätaSvansfläta lol

Utetäcke light Dandy blå

Vet att jag överdrev liite men det är ju så snyggt..

Allt från: http://www.ponnypop.se/


/AmAnDa.



Av Amanda - 24 juni 2013 13:23

Handske

Mössa Princeton Mountain Horse


Mountain Horse Crew Jacket

Mountain Horse Crew Jacket

Ridbyxa Jeanie Mountain Horse denim knäskodda

Ridspö - rosa, rött eller ljusblått

Ridspö - ljusblått, rosa eller rött

Sporremmar Shine svart Det är sporremmar.

Mountain Horse College/Fleece Grant

Manrosett lyx med pärla mörklila 16st/förpackning

Manrosett lyx med pärla röd 16st/förpackning

Väska tillbehör liten


Det var lite blandat, lite random.. Men kommer en del 2 med hästen, tycker hästen är såå mycket roligare!


2 söta bilder på Lilla Liv:

 

 


Av Amanda - 24 juni 2013 12:14

Jag är en mycket aktiv bloggare (jo men faktiskt) och jag hatar att vara tvungen att pausa utan att kunna förklara varför. Jag KUNDE inte blogga, hur mycket jag än ville, kunde inte vara inne på Internet över huvudtaget eftersom jag var i Danmark. Bra förklaring nog? Haha antagligen, vi hade inget internet alls.

 

Utvärdering av dagarna:

 

Onsdag:

Vi åkte dit, 2 timmar tog det. Kom dit typ 9 på kvällen. Så vi hann inte göra mycket mer än att packa upp och chilla. Sen sova. Kommer helt ärligt inte riktigt ihåg vad jag gjorde, men jag packade upp och sen gick vi till strandcafeét och det var stängt (vi brukar alltid handla glass där på kvällen).

 

Torsdag: 

Chilldagen. Gjorde typ ingeting alls. Haha, men det är ju sant! Läste 2 böcker samtidigt, ett kapitel i den och ett i den andra. Gick till strandcafeét på kvällen igen i hopp om att det skulle vara öppet, men inget livstecken alls. Så vi gick till en campingplats i jakt på glass. De hade stängt med. Blä.

Hela dagen satt jag bänkad framför The Sims 3, nä skoja bara. Halva dagen var det. Åt jordgubbar med grädde, juste, vi var och handlade också. Jag blev asglad för jag lyckades lägga en nutellaburk i kundvagnen utan att mamma eller pappa märkte det, och så blev den betalad XD jag får inte äta nutella, har aldrig förut köpt en hel förpackning. Köpte ett läppsyl med solfaktor i och tandpetare, eftersom mina är slut XP. Och nutellan då, jag är den enda i familjen som gillar nutella, Alexander äter ibland på hotell, men inte denna gång. Nutellan är inte slut än och den är bara miiiin XDDD.

 

Fredag:

Åkte in till Stege (vi var på Mön). Det uttalas inte stege utan typ steé. Men ja där var vi lite på stan. De har inte så mycket shoppingmöjligheter haha, några affärer och en resturang typ. Men jag köpte 3 schleichhästar, för de är såå fina! Alla 3 är nya, en Lippizaner, en Hannoveranare och en Fellponny. Alla olika färger. Men aa jättefina, alla har en fläta var, alla är nya för året. Vet inte men trorr Danmark får in de nya tidigare. Tog en katalog med, intressant va? När vi var klara i Stege köpte jag o Alexander vars en Slush ice (stavning). Sen åkte vi hem.

Spelade Sims igen, jag gjorde hela vårt hus så likt det kan bli. Blev faktiskt nöjd. Men så fort jag började spela i den drunknade mamma av en jättekonstig anledning så jag fick flytta in kopian istället, tur att alla familjer kopieras så man kan göra så. Annars hade jag fått göra om den.. Tog aslång tid.. Ja men sen på kvällen såg hela familjen "Simma lugnt, Larry!" det är typ en komedi som är jäättekul.

 

Lördag: 

Då skulle egentligen jag och mamma åkt in till Stege själva, men det blev hela familjen. Tänkte egentligen köpa en till Schleichhäst, eller 2, men affären stängde precis när vi kom (såklart). Surt ju. Men vi åkte hem igen. Sen spelade jag Sims 3, inget dödsfall haha. Gjorde en ny familj och sen när jag köpt en tom tomt (älskar att göra husen själv, fast jag inte är såå kreativ eftersom alla alltid blir likadana, enkla och för stora). Men aa när jag köpt tomten försökte jag göra en lada men dampade sönder på ladodörren som vägrade sitta där den skulle hur jag än gjorde så jag stängde av och gick ut. och spelade kricket eller krocket, venne vad det heter. Åt jordgubbar och lite sånt. Läste. Strandcafeét var stängt. Och så såg vi "Simma lugnt, Larry!"

 

Söndag:

Hemfärd, alldeles för sent enligt mig, vi åkte typ 6. Så vi kom hem typ 8 halv 9. Vi stannade och köpte godis 2 gånger. Först på den campingplatsen och sen på Seven eleven, där både jag och Alexander råkade ta en godisbit som såg god ut men som smakade äcklig halstablett, vi höll på o dö :p. Vi köpte söndagsgodis ist för lördagsgodis. När vi var hemma gjorde jag inte mycket, såg 2,5 avsnitt av ponnyakuten 3 som börjat sända igen och åt upp godiset. Sen försökte jag få internet på mobilen, varken Bloglovin eller Instagram vill funka vilket är riktigt stört. Min surf är slut, och vårt nätverk suuuger. Världens segaste, lovar. 

 


Det var allt jag hade o säga haha, kommer en vill ha lista från Ponny Pop nu snart, sen ska jag kanske göra någon bildbomb eller något. 

 

Men vi ses!
/AmAnDa.

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards