Amanda ek

Alla inlägg den 6 juni 2013

Av Amanda - 6 juni 2013 22:01

     

Av Amanda - 6 juni 2013 21:13

Bara ett litet smakprov för bilderna när jag var mindre, typ 8-10, från mammas sega och typ döda dator.


Ridläger 2008 AKKA ridcenter: Hästen heter Snobben.

HAHA,, Jag KAN inte vara 8 kom jag på.. Så det borde vara år 2007 ist. För när jag var 8 red jag Colette och det gjorde jag inte då. Fast jag har fyllt 8 ändå eftersom det var på sommaren och det var en födelsedagspresent. Det finns bara ett svar på frågan; fråga mamma, hon gav mig den så hon borde veta.


   

Lucia för länge sedan..


 

Inget speciellt, jag är typ 9 eller 8 år ;p.


/AmAnDa.

Av Amanda - 6 juni 2013 18:55

Hej igen! Jag har ju varit lite frånvaro från bloggen idag och igår. Inte likt mig. Men jag har anledningar!

 

Men jag ska berätta om dagarna som de kommer:

Igår efter mitt utvecklingsamtal kom Katja hem till mig. Vi började se Scary Movie men hann inte så långt förens vi skulle sticka till stallet. 

Katja skulle rida sin sista lektion och de fick välja hästar, det var en som valde Acora, och Katja valde Lukas, som hon inte ridit på evigheter. Det var gymkhana och Acora vann! 46 sek eller något sånt var det. Duktig Acora! 

Redan innan lektionen hade jag ont i huvudet, och det blev värre under lektionen. Jag får ont i huvudet när jag ätit, druckit eller sovit för lite, jag får det inte ofta, men när jag väl får det är det som migrän. Vi sov inte över eftersom jag inte ville, jag listade ut att jag sovit för lite och för att ta igen timmarna som ett barn som jag ska sova måste jag lägga mig typ 8-9. Och det är ju inte alls kul för Katja liksom. Sen ska jag inte se på tv, dator eller hålla på med mobilen för då blir det bara värre, så har jag inget bra humör heller. Så inget sova över. 


Jag bara tog en huvudvärkstablett, försökte äta men pallade typ inte och somnade i min säng. Då var klockan typ 10 över 8, haha.. Sen 23:30 vaknade jag igen, bytte om till sängkläder och somnade igen, hah.. Sen vaknade jag kl 8 igen på morgonen. Alltså i stort sett exakt 12 timmars sömn! Så nu mår mitt huvud bra igen ;).

 

Idag var det Sverigen Nationaldag, vilket nog alla vet som bor i Sverige. Jag hade inte kommit ihåg det om jag inte hade fått vara ledig, kan jag säga ;) Högtider m.m är inte något jag håller reda på. 

Men vi hade ledigt och det var sjukt skönt! Jag började dagen med att duscha, och sen kollade jag på tv, brukar jag inte göra nu för tiden.

Sen åt jag frukost, eller tidig lunch med hallon.. Kl 12 typ.

Efter det åkte jag och mamma till stallet. Acoris var glad och snäll som vanligt. Stog längst bort i den stoooora gräshagen, snällt verkligen.

 

Jag red först fram runt galoppspåret och tog sedan en snabb galopp som vi båda njöt av. Sken red jag i paddocken men utan framgångar då Acora var lite knäpp och vägrade gå på tygeln och vägrade samla sig. Så då red jag in i mellan en sån här solig dag, helt ensam var jag också.

Och då blev hon helt plötsligt jättedampig och typ studsade (hon gjorde det den första mån också) i galoppen, nästan stegrade i farten med. I traven var hon sådär fin, men efter en snabb galopp till blev hon faktiskt lite bättre. Men en sån varm dag orkar jag inte anstränga mig till topp, så vi red ut därifrån efter bara typ 20 min. Men Acora var svettig och så så jag skrittade av.

 

Efter avryktningen (låter konstigt..) hämtade jag hink, svamp och schampo och tvättade hela henne i spolspiltan. Acora tyckte nog det var skönt först men efter ett tag blev hon riktigt otålig och nickade med huvudet jättemycket. 

När hon var färdig ryktade jag henne en gång till bara för att och sedan fick hon gå ut i hagen. Gissa vad hon gjorde? Ofc rullade hon sig ;p Men hon valde gräset och inte gruset så jag är rättså glad över det valet ;). Hon gick runt lite i gruset och för några sek trodde jag hon skulle lägga sig :P.

 

Efter det åkte mamma hem och så tog jag av schabraket, padden och sadelgjorden som är vårt eget. Sedan bytte jag träns, till det hon kom i, och bytte tyglarna + pannpandet.

 

Detta kom Acora med:

Svartbrun Sadel utan schabrak

Svart träns med blått hjärtpannband och svarta tyglar

Svart grimma

Svart stalltäcke

Svart sadelgjord som var för kort

 

Som ni nog märker körde Acora en svart outfit ;).

 

Bilder:

Sadeln:

   

 

 


Tränset (minus bettskivorna, första bilden och luddet och pannbandet på andra bilden)

 

 

 

Grimman (lagom snygg bild)

 

 

 

Sadelgjorden till vänster.

 

 

Jag smörjde alla saker JÄTTENOGA, och det tog en timme. Jag rengjorde också sadelgjorden jag bara red i en gång. Den var knappt smutsig ;).

 

Jag gick också genom hela hagen, igen, för att byta till grimman hon kom i.

Och jag har hängt upp täcket i närheten av boxen ist för på loftet. Känner att jag hunnit med mycket idag. Men det har jag ju också ;). Ingen huvudvärk, skönt!

 

Efter allt detta cyklade jag hem och åt mat. Sedan dess har det knappt hänt något, Alexander tvingade mig se 4 avsnitt av "Par i kungar", det var de sista avsnitten. Jag rensade bilder på min mobil.. Men hörde ju vad de sa ändå XD.


Imorgon är det skola, orka. Men det är fotbollsturnering utan att räkna poäng, så mitt lag, som heter "FC Bieber" kan förlora alla matcher utan att det gör något. Jag var inte med och bestämde namnet! Det ska ni ha klart för er! ;)

Efter skolan ska jag till Acora snabbt och göra henne så fin jag kan sen kl 6 kommer hästlastbilen och lastar alla (kanske) 7 AW hästar. Jag och mamma ska få åka med i en bil, ska bli kul att äntligen få se AW med egna ögon! Och såklart använda mina transportskydd på Acora ;p nä skoja. 

Det roligaste av allt blir nog att jag får se Beauty igen <3 Sista gången jag såg henne var samma dag som Acora kom, de liksom bytte plats kan man säga. Det var den 26 jan 2013 kl 12. 

Fina Beauty<3

         

 

 

Men klockan är rättså mycket och jag har hållt på med detta blogginlägget för länge känner jag. Jag fick Pennygirlpaket idag och där fick man ett Pennygirlspel, undrar om det är bra.. 4 spelet i serien.

 

/AmAnDa.

 

PS! Asså om 6 dagar är det sommarlov, snart 5. Om en vecka (om du läser detta på Sveriges Nationaldag) har jag sommarlvo! Det är sjukt.

Men seriöst, vad längtar jag efter? Jag kommer ju inte kunna rida :I. Och vad gör man då? Hoppas du har tid, Katja ;) Haha..

 

 

 

 

 

 

 

Av Amanda - 6 juni 2013 09:48

Tänkte blogga ett lång inlägg och vägrar göra det på mobilen, det är så jobbigt och såklart vägrar datorns internet fungera. "Internetåtkomst saknas" står det bara. Man bara "vafan!?".
Jag tänker starta om datorn sen försöka igen, vägrar ge mig!

/AmAnDa.

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards