Amanda ek

Alla inlägg den 12 augusti 2013

Av Amanda - 12 augusti 2013 15:15

Det menar du inte ;)..

Jag är 13,5 år och jag red min första riktiga lektion på ridskolan när jag var typ 4,5 år.

För 9 år sedan!!

Mycket har hänt..!

 

.....För 9 år sedan red jag min första lektion. 

  Klicka på bilderna för att förstora!

 

..... För 8 år sedan red jag kvar på Eslövs ridklubb. 

   

 

..... För 7 år sedan ramlade jag av för första gången. 

 

 


..... För 6 år sedan fick jag min första medryttarhäst. Charlie.

 

 

..... För 5 år sedan fick jag min andra medryttarhäst. Colette.

 

 

..... För 4 år sedan fick jag Pluto. Ja, han var min.

   

 

..... För 3 år sedan flyttade vi Pluto till Torns. Och sen hyrdes han ut (han blev för mycket för en 10-åring).

......För 3 år sedan fick jag en shettis på foder. Flower. Då travracade jag runt en 30 cm hög bana.

   

 

.... För 2 år sedan såldes Pluto till hyresvärden.

.....För 2 år sedan kämpade jag för att hålla Musslan i galopp en hel 40 cm hög bana.

.... För 2 år sedan hoppade jag 70 och sen 80 cm för första gången i mitt liv.

.....För 2 år sedan chillred jag runt på Florens.

    Musslan

    Florens


..... För 1 år sedan hyrde jag min första D-ponny. Beauty.

..... För 1 år sedan hoppade jag min första Pay and Jump på 60 cm.

..... För 1 år sedan hoppade jag 90 cm för första gången.

    Beauty


 

Och nu?

 

.... Känner mig trygg med hinder på 70-80 cm. 

.... Hoppat en Pay and jump med Acora på 70 cm, och en med Marcolio.

.... Flygit över hindren på 90 cm med Marcolio.

..... Hoppat terränghinder på kanske 80 (?) cm med Marcolio.



Mina mål för mig och Marcolio fram till 2013 är slut:

 

*Tävlat LC:2 i dressyr på LOKAL nivå

*Hoppat en LD runda på LOKAL nivå

*Hoppat en LC runda på träning

*Mysa och ha så kul det bara går!

 

Mina mål för mig fram till 2013 är slut:

 

*Förbättra min sits över hindren (den dampar)

*Få hästen att gå i form utan att såga eller veva eller något liknande, fult sätt.

 

Såklart innebär det att jag är nöjd med rundan eller programmet !


Det är rätt kul att titta tillbaka så och liksom känna att det går framåt. Jag har känt att jag inte utvecklas i min ridning.

Jag hoppas Marcolio kan ändra på det och att vi kan klättra lite i höjderna, som det är nu, eller snarare som det var på AW, hoppade vi lite olika sorters hinder och jag tycker han brukar lite mer allvar när hindren är högre. Han skyggar och har sig ibland, men jag vet inte om det är så att han faktiskt är rädd eller att han bara inte tar en på allvar. Kanske behöver han bara lära känna mig och Lita på mig.

 

 

/AmAnDa.

Av Amanda - 12 augusti 2013 15:06

Här är lite bilder Rebecka ( http://rebeckahult.blogg.se/ ) tog när jag red det mest ansträngande dressyrlektionen i mitt liiiiv:

                         

Av Amanda - 12 augusti 2013 14:35

Hur gammal är Marcolio? Han är 14 år.

I vilken månad är du född? I april. Sista april.

 

Favoritdricka? Fanta Exotic!

 

This or That:

Kanin/hund

Häst/hund

Acora/Marcolio

Tv/dator

Hööks/Horze

Nova/Emporia

Schabrak/Vojlock

Oxer/räcke

Ego/emo

Hoppning/dressyr

Glass/godis

Höst/vår

Terränghoppning/Banhoppning

Instagram/VideoFyMe

Kik/sms

Falsterbo Horse Show/Göteborg Horse Show

Grön/blå

Rosa/lila

Mobil/dator

iPad/iPod

Mac/PC

Instagram/Facebook

Vatten/mjölk

Läsk/saft

 

/AmAnDa.

Av Amanda - 12 augusti 2013 12:29

Detta var i kanske maj. Redigerade: Bara några som är "mättnade".

 

                                               

 

/AmAnDa.

 

 

 

 

 

 

Av Amanda - 12 augusti 2013 12:26

Hej! Internetet är bättre idag än igår, så idag blir det bildbomb-dag! Haha tror ni fattar vad det innebär ;). Massor av bildbombar. Bilder i mängder ;).

Eftersom det är bilder som leder i min omröstning :). Kul!

 

Men ska sätta igång direkt, har fööör mycket ovisade bilder i datorn!!

 

/AmAnDa.

 

Av Amanda - 12 augusti 2013 12:17

En vecka kvar av sommarlovet. Asså neeeeej! Läser inlägg efter inlägg av de som accepterar att sommarlovet snart är slut. Och typ ser fram emot/taggar hösten...
Men inte jag! Jag vill ha MER sommarlov! :( eller egentligen vill jag bara kunna rida Marcolio lite under sommaren, innan allt börjar. Räcker med några dagar. Men han kommer dagen innan skolan börjar så jag kommer inte kunna rida honom förens dagen efter, och efter skolan ;(.
Och skolan. Jag måste börja i en ny skola, med ny klass, och nya lärare och den enda jag känner (kanske inte enda men, den enda jag är med) är Katja. Okej jag klagar inte på att vara i samma klass som Katja. Kunde slutat värre ju..
Börja högstadiet. Massa läxor & prov. En lärare/ ämne (hade jag i min förrförra skola). En lektion i det klassrummet, nästa en mil bort. Skåp. Sluta sent. Börja tidigt.

Guud vad taggad man låter.
Men jag vill fan bara börja i lågstadiet igen.
--------------------------------------------------
Hej!
Idag händer inget. Ska kolla om internetet är bättre idag.

/AmAnDa.

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards