Amanda ek

Alla inlägg under juli 2013

Av Amanda - 22 juli 2013 13:41

Åh nu blev det sån toppenrubrik igen.
Snart ska jag och handla med mamma och pappa. Typ träolja och stoldynor, inte så kul men jag ska leta efter ett anteckningsblock till AW.

Av Amanda - 21 juli 2013 23:54

Veckans..

 

Bok: Den stora utmaningen

Betyg: 3/5  tkr den är aningen seeg

 

Bästa lektion

 

Händelse: Hööks o Horze igår (har typ inte gjort något..)

 

Hiss/tips: 

Stigbyglar Kwick-Out

Mycket säkrare än "säkerhetsstigbyglar". Dessa stigbyglar hade Angus på Gotland, o de är jättebra! Sjukt sköna, och mycket säkra!


Stigbygeln öppnar sig då foten trycker mot sidan, vilket eliminerar risken att fastna och bli släpad efter hästen. Rostfritt stål.

Säljes parvis.



Foto: Nya tävlingskavajen och skjortan;

 

Båda är översnygga! :D o.O

 

Låt: Miss Decibel



Produkt: 

Sweatshirtjacka Derry CRW®

Bara för jag köpte den igår ;).

Köp: Röd tävlingskavaj!!!! 

 

Film: STRYKS för jag har inte kollat på ngn. Program blir: Flyg 29 saknas  kan ses på Svt play.

 

Youtube klipp:  Orkar inte XP

 

/AmAnDa.

 

 

Av Amanda - 21 juli 2013 22:58

Hittade dessa frågor och tänkte svara på dem, kan inte säga mycket om Marcolio då jag bara ridit och träffat honom en gång. Och jag vet inte ras eller bakgrund eller något sånt heller, så jag valde hästen jag kan mycket om, Acora. Jag vet inte mycket om hennes bakgrund däremot, så lite frågetecken här o där men aa stå ut XP.

 

Allt detta är dåtid alltså det händer inte nu, det hände när jag hade Acora. Så ni vet det ;).

 

Vad heter hästen? Acora
Tycker du den har ett fint namn ? Jaa tycker det passar henne så bra!
Vad kallar du hästen? Acoris och Acorabora. Även (när jag är lite elak) giraffen och bajshästen hahah men det är bara på skoj!!
Hur gammal är den? Jag vet inte riktigt men ungefär 18-20 år typ.
Vilket år/månad/dag föddes den? Alltså jag har aldrig fått veta det :/.

Vilken färg har den? BrunHar den några tecken? Bläs och vita tecken (strumpor o kotor typ) på alla 4 ben.
Hur hög i mankhöjden? 138-139 cm
Är det ett sto/valack/hingst? Sto

Är den tävlad i hoppning? Jag är ganska säker på det ;)  Med mig är det LD höjd på Pay n' jump;)
Vilka klasser/hur högt? Jag vet inte. Men MIG har hon hoppat 70 cm på Pay 'n Jump ;)
Är den tävlad i dressyr? Jag vet inte men jag har tävlat henne, så ja ;).
Vilka klasser? LB:1 var det jag tävlade, sen vet jag inte..
Är den tävlad fälttävlan? Ingen aning, men jag tror inte det. Hon är mer försiktig för att passa som fälttävlanshäst.
Vilka klasser? -
Är den tävlad i trav? Nej
Vilken nivå? -
Är den tävlad i galopp? Nej
Vilken nivå? -
Är den tävlad i något annat? Nej (eller jag vet inte :p)
Vad i så fall? -
Har den tävlat in några pengar? Tror jag inte.
Hur mycket? -
Har den haft föl? Ingen aning!
Vad heter fölen? ?
När fick den den/dem? -
Är hästen bra på dressyr med rätt ryttare? Så fort den där underhalsen kommer bort kommer hon bli såå fin! Med rätt ryttare och formen är rätt, så blir hon verkligen jättefin!
Hur är den i skritten? Hon är ganska pigg, med huvudet ganska högt upp..
Hur är den i traven? Ganska mjuk trav, lätt o sitta ner i och så. Hon eldar på ganska mycket ibland haha <3
Hur är den i galoppen? Acora kan börja "studsa" lite ibland och även öka galoppen, men när hon inte gör det är hon suuper! :D
Kan den skänkelvikningar? Ja
Kan den öppna/sluta? Ja
Kan den galoppombyten? Ja (i hoppningen: automatiskt, i dressyren: försökte träna på det, men tror inte jag gjorde rätt haha så vet inte, i snett igenom byter hon automatiskt men inte när jag försöker själv)
Ställer den alla ben brevid varandra och håller formen i halterna? Underhalsen försvårar ju hela formen och allt, men jag tror hon skulle göra det ;). Man vet ju aldrig X).
Är hästen pigg? Ja
Är hästen trög? Nej, det kan man inte säga.
Är hästen stark? Nej egentligen inte, bara het (i hoppningen)
Är hästen het? I hoppningen ja, eller vad ska man kalla det, hon bjuder väldigt mycket, om det räknas vet jag inte ;).

Bockar den? Nej! Acora är världens snällaste! Skulle aldrig göra något sånt!
Har du bockat med den? Nej
Stegrar den? Nej!!
Har du stegrat med den? Nej
Sparkar den bakut? Nej, har hon aldrig gjort, med mig.
Har du sparkat bakut med den? Nej
Skenar den ofta med dig/andra? Neej! Har varit ibland på galoppspåret då hon galopperar fort o gärna inte saktar av, men det räknas inte för jag har kontroll ändå.
Har du skenat på den? Nej.
Är den tittig? Bara mot hinder, och jag tror inte det är tittighet utan osäkerhet. Tror jag. Hon hoppar vatten o grind o allt möjligt, dock osäker på kombintation och studs o sånt, men kan vägra på en vanlig sockerbit. så osäkerhet skulle jag tippa på.
Har du badat tillsammans med den? Nej men skulle vilja!
Har ni hoppat tillsammans? Ja <3
Har ni galopperat på en äng tillsammans? Inte en äng, men på galoppspåret och sånt ;).

Hoppar hästen bra?
 Ja det tycker jag.
Gillar den att hoppa? Jag tror hon tycker det är kul då hon bjuder så och har öronen spetsade framåt och allt, samtidigt som osäkerheten finns där.
Har den bra hoppteknik? Jag vet inte vad som är bra o vad som är dåligt, men ingen har sagt något spec ;).
Hur högt brukar du hoppa med den? Jag har hoppat 90 med henne, i en kombination i trav och hon gillar inte de så det blev lite fail, hon hoppade helt wierd över haha, men vi kom över. Oxer på 80 cm med flyt.
Hur ofta hoppar du den? Innan var det 1 gång i veckan.
Hur är den när den rids ut? Hon bara älskar det, blir lite tittig och sånt men det är för hon är såå glad. MEN är hon inte först, då blir det inget kul! Arg och seg blir hon haha skillnaden är överlägsen när hon är längst fram o inte är det.
Tycker den att det är kul? Ja jätte!
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? Lite piggare tycker jag allt att hon blir.
Står hästen i box? Hon gjorde det ja, och på AW går hon ju i världens största hage typ ;).
Går hästen på lösdrift? Nej det gjorde hon inte.
Hur mycket och vad äter hästen? Innan åt hon på morgonen typ 0,3 havre, 2 kg (tror jag!) ensilage, en burk lusern, betfor och mineraler. På lunchen typ 2 kg ensilage och sen på eftermiddagen 0,5 kg ensilage.. På kvällen var det 3 kg ensilage, 0,2 havre och en burk lusern.    Tror detta är rätt, är inte säker för det ändrades ibland.
Går den i hagen varje dag? Ja det är klart hon gjorde ;)
I en stor eller liten hage? Den var mittemellan.
Hur länge går den ute per dag? Som längst var det typ från 8 till 17-18 kanske, jag vet inte! så tro inte på det;).
Gillar den att vara ute i hagen? Jaa Acora älskar det, hennes bästa vän gick där med ;). Och 2 till AW kompisar.
När den tränas vad gör ni då? Dressyr: ställningar, öppna o skänkelvikningar, ökningar o minskningar, övar dressyrprogram aa typ det o samtidigt träna på formen, jobba bort underhalsen. Funka ganska bra :). Hoppning: olika asså men det har varit studs några gånger på låg höjd för hon ska bli mer säker på sig själv, så har det varit banor ibland på helgen med tittiga hinder, trav och galoppbommar och mycket kontrollövningar, volt efter hindren och sånt. 
Vad gör ni när hästen inte rids när den t.ex har vilodag? Då åker jag till stallet ofc och mockar, ryktar extra mycket och myser, ibland går jag lite med henne innan jag åker hem, Brukar ofta fixa med saker, smörja sadel o träns och rengöra benskydd och sånt, fylla på burkarna med lusern (gör jag varje dag typ).
Borstar du hästen före och efter ridningen? Ja såklart.
Om hästen blir svettig svampar/spolar du av den då? Det beror helt på hur svettig hon är! När det är varmt o hon är väldigt svettig svampar jag av henne, men brukar inte duscha henne då jag inte riktigt har tid och dessutom är jag inte 100 på om jag gör rätt och är lite orlig för att hon ska bli sjuk eller något sånt. Hon blir nästan aldrig såå svettig.
Hur länge brukar ni rida varje gång? Jag brukar rida Acoris typ 45-60 min. Ibland blir det bara några varv runt galoppspåret på kanske 30 min. Helt beroende på förutsättningarna, om hon tävlat dagen innan blir det kanske vila eller ikke ansträngande nästa dag liksom.
Hur tycker du att man ska rida för att klara av hästen? Man får inte tappa humöret. Som jag har gjort flera gånger när allt gått skit. Inte tappa humöret för då rider man bara sämre och ja det blir inte bättre, det blir inget.
Är det en svår eller lätt riden häst? Hon är ganska lättriden faktiskt, men det beror såklart på vad det menas med - rida henne i form är skitjobbigt, och ganska svårt för hon är så tung i huvudet typ. Att hoppa bana på henne är inte heller så lätt då hon kan gasa jättemycket för att sedan bli osäker och tvärstanna. Kanske lite överdrift med tvärstanna, mer smita förbi men aa vägra helt enkelt. Men jämför man Acora med en problemhäst som är totalt opålitlig, kan sticka iväg och bocka helt plötsligt då man trodde man hade kontroll, ja då är Acora riktigt lättriden, men som sagt, att rida i alla gångarter o hoppa lite, det är inga problem liksom, vill man ha mer, då blir det lite svårare, men man blir ju glad när man lyckats!
Är hästen ridskolehäst eller privathäst? Hon var mittemellan, lånades in i ridskolan 2 dagar/veckan. För jag får inte ha privathäst, har inte tid.
Vem äger hästen? AW sporthorses
Vad har du för relation till hästen, t.ex fodervärd, halvfodervärd, hyrryttare, skötare, medryttare? Det var min hyrhäst
Hur länge har du ridit/tagit hand om hästen? Från 29 jan 2013 till 7 juni 2013
Hur länge tror du att du kommer fortsätta med just den hästen? Ja det blev ju 5 mån, ska inte fortsätta med henne. Känns som att hon lärt mig allt hon har att lära typ.
Har ni nått några av dom redan? Vaaa?
Rider du privatlektioner på den? Ja jag red för Jessica 
Hur ofta? Red för henne en gång/vecka
Hur länge håller den lektionen på? i 30 min tror jag, sen blir det mer med uppvärmning och avskrittning och sånt. Sammanlagt blir det typ i 50 min. Jag rider fram i en kvart ;).
Är hästen snäll i stallet? Ja hon är en ängel, gillar inte såå mycket att stå ensam i stallet och såklart när man spänner sadelgjorden, då hugger hon i luften o ser arg ut, haha sötis :*
Kan hästen stå lös i stallet? I boxen är hon väl lös men annars inte.. ;o
Måste hästen vara uppbunden? I stallgången ja, i boxen brukar jag ha henne lös när jag gör i ordning henne, hon är ändå så snäll ;).
Håller du på med den i boxen eller i stallgången? Boxen mest eller utanför (då hon är uppbunden)

Vad har den för sadel/sadlar? Hon hade/har en Stübben Siegfried och den är jättebra :). Man sätts ofrivilligt i stolsits däremot men men. En mörkbrun har hon.
Vad har den för benskydd/benlindor just nu? Jag hade från Equi-Guard (bruna) sen också ett par röda jag endast tävlade med från Equi-Guard med. Båda köpte jag på HÖÖKS.
Vad har den för bett just nu? Hon hade typ ett vanligt tränsbett, 3-delat.
Vad har den för täcken just nu? Jag hade ett lilarutigt vintertäcke på vintern, sen ett grönt regntäcke tidigt på våren och så inne stod hon några gånger med ett turkost stalltäcke. 
Tror du att hästen gillar dig? Jag hoppas det, för jag älskar henne ;*
Har du märkt något som tyder på att den gillar dig? Nja hon kommer fram till mig ibland när jag ska hämta henne från hagen, och känns som om hon trivs att ha mig som ryttare då hon brukar se nöjd o glad ut (när vi sammarbetar o hon går rätt) och så har hon stannat ganska sällan. Sammanlagt kanske 15 gånger på 5 mån. Och hon blev bättre.
Gillar du hästen? Världens vackraste C-ponny sto <3
Nämn minst 2 saker som är - med hästen: Underhalsen och osäkerheten i hoppningen.
Nämn minst 2 saker som är + med hästen: Hennes positiva syn mot nästan allt och hennes otroligt fina Araböron ;).
Har ni många minnen tillsammans? Ja, helt otroligt många <3.
Nämn det bästa: Det var nog den sista Pay n' jumpen då allt satt och flöt på, 2 felfria rundor. Glömmer aldrig det. Eller när jag o Katja var med i rykttävlingen o kom 3:a ;). 
Sista frågan.. Har du någon gång sagt "jag älskar dig" till hästen: Absolut. Bland det sista jag sa till henne innan hon åkte, bort, bort från mitt liv o bort från Torns och allt hon vant sig vid. Fast de e klart, hon åkte ju mot AW där hon hör hemma. Jag kommer ihåg hur uppspelt hon var när jag ledde henne till hagen där Beauty bland annat väntade vid staketet  <3. Och hur glada de var när de blev släppta, galopperade runt som galningar, i täten var såklart Acora med hennes bästa vän Katinka vid sin sida.
 
Jag älskar dig Acora, och hoppas du får ett bra liv   
 
Vårt bästa minne tillsammans:
          

 

 

/AmAnDa.

 

Av Amanda - 21 juli 2013 21:10

Programmet alltså ;). Försöker få en skymt av varuhuset. Och hästavdelningen såklart, men de typ visar inte den.. ;( sett pyttelite av den men då gick bara ngn igenom.
Sett något avsnitt med hästavdelningen? Skriv vilket o säsong! :)

Av Amanda - 21 juli 2013 16:53

Eller jag har nt handlat, jag följde med mamma till Ica home typ o handlade.
Köpte glass, blåbär m.m Mat typ:p.
Och så köpte jag: tejp, två extra tejprullar, v6 tuggummi och ett solspray som jag ska ha på AW. Det är från Nivea och är skyddsfaktor 30. Bild nedan.
Provade det och det är jäättebra! :D har ett till från Nivea, men det är inte i spray o jag älskar spray, vill ha ett lädertvål typ i spray från Hööks och ett spray in schampo också.
Den andra solkrämen jag har har ändå bara solfaktor 15;).

Mitt gamla.

Mitt nya :)

Av Amanda - 21 juli 2013 15:34

Ingen hittar typ hit även fast jag skrivit på instagram o så.. :/ sett att statistiken/dag i unika gått ner sjukt mkt idag så det är bara 9! Så lite har det aldrig varit!

Av Amanda - 21 juli 2013 15:21

Stekande sol idag... Nej jag ska inte bada eller sola eller liknande.. Inatt hörde jag något krypa längs min outfit ovanför huvudet. Och då såg jag en spindel, ingen långbent utan en jäättespindel som var svart och ööö... Så väckte pappa och han fick ta den;p. Sen märkte jag en stor sak krypa längs andra änden av sängen, på väggen men det var bara en sån stor insekt som påminner om en jättemygga. Sen höll jag på o gå rakt i i spindelnät. Ingen bra natt för mig alltså.
Idag finns inga planer. En vecka till AW. Bara o tagga o förbereda mig så gott det går. Måste kolla om vi har ett hänglås med minst två nycklar hemma eller om jag måste köpa ett. Sen var det anteckningsblocket. Sen har jag allt :).

/AmAnDa.

Av Amanda - 21 juli 2013 00:19

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards