Amanda ek

Alla inlägg den 3 februari 2013

Av Amanda - 3 februari 2013 22:20

Måste sova nu, Sjukt Trist att helgen måste vara så kort! ;( man hinner knappt leva innan skolan tar all ens tid. Kan inre hjälpas. Hejdå :p Katja o jag tar bussen tillsammans till skolan imorgon. Hoppas hon kan följa med mig till stallet på kanske tis eller tors?
Kanske kan följa med henne till stallet på ons när hon hoppar i ridskolan. Kanske jag får se hur Acora går i ridskolan också? ;) enligt några har hon gått fint :) BTW hittade hennes försvunna ryktväska i lilla ridhuset. Tur! Men mitt röda sadelskydd är frt borta :( kanske borde köpa ett nytt när jag har 59kr? Om jag har det till på "om någon vecka eller mer" när jag ska följa med Katja till Horze (det blev inget för henne heller idag) kanske jag har pengarna ;)

Vad som var meningen med inlägget är alltså: TACK FÖR IDAG NU SKA JAG SOVA! XD

Av Amanda - 3 februari 2013 22:05

Födelsedagssnack! :p lol.. VAR ska man börja? Jag får inte frukost på sängen hahahaha! ;D jag tycker ju inte om frukost heller. Vad dumt det låter:p
Brukar få ngt digitalt på födelsedagar o julafton. Fick min första mobil som 10-åring, en dålig LG :p som 11-åring fick jag en kamera som gått sönder nu :p det är ROSA och är mer lämpad för film än foto så bilderna blev en aning "grå". Som 12-åring fick jag faktiskt inget digitalt. Kom inte på ngt att önska mig:p fick småsaker istället; pengar, Sims 3, Hungerspelen boken, ryktväska, Magic Brosch och nån bok till. Säkert mer som jag inte kan komma på.

Iår vet jag inte om jag ska önska mig en ny kamera, min mobil liksom svämmar över i bilder, men jag vill ju ha bilder på när jag rider och så, vilket jag inte kan ta själv + mamma har en jättebra kamera själv som vi tappat bort sladden till och den har minnet fullt :p Bilder och filmer på Bea i den som jag vill HAA!!
Nä, ingen kamera.
Saker jag tänkt ut:
1. OMG röd tävlingskavaj!! :D spanat in en assnygg på Horze! :D
2. Pengar är alltid bra att ha!
3. Här typ förnyas tävligskläder: min tävlingsskjorta är jätteliten
4. Och nya vita ridbyxor
5. Ridtäcke!! Har ett blått med röd kant som är lite för litet, men det borde nt va det.. :p

Ja.. Det var väl det jag kommer på pang som pang.. :) älskar att skicka ut önskelistor till släkten via mail, något jag gjort ända sen jag var typ 8 år!

Blä klockan är 10 nu så jag bara gissar att jag inte borde sitta under min säng utan borde vara i den :p
Vi ses! :* /AmAnDa.

Av Amanda - 3 februari 2013 21:52

Till helgen kommer det va tävlingar på Torns. Dressyr på lör, tror jag, och hoppning på sön. Kommer antagligen vara med i bådadera. "Du har bara haft Acora i en vecka!" (Citat från mig själv :p) ja, i dressyren är jag redan anmäld sen innan, LB:1 för första gången, och hoppningen är jag inte 100% säker på att jag vill vara med i, men mamma tycker jag ska prova på att hoppa nån låg clear rund bara, blir ju kanske inte felfritt, ska satsa på låg höjd då, som 40cm :p med tanke på att jag haft henne i då 2 veckor är 40 rättså lagom tycker jag, kommer ju bara ha hoppat henne EN gång då! Men ser det som en träning, ser till att få bra tempo och som jag fick mycket beröm för idag, att jag har LÅGA händer även fast hon tar upp huvudet och så. Ser det som en träning. Kul!

Tävlade Beauty samma månad som jag fick henne. I september. Halloweenhoppning. Hon rev ett 40cm hinder, enligt henne för lågt :p men var ändå jättenöjd över henne!
Saknar dig Beauty.. Nu kommer minnena tillbaka.. Ajajaj...

Tävlar Acora på lör i det nya schabraket, det vita. Tävlar antagligen Acora på sön med i det så gott som nya röda schabraket som bara använts en gång. Semwatovskipannband.. Like! ;)
Svart kavaj på lör, marinblå på sön.. Blablabla vana för mig nu haha :p

Lust att skriva saker jag önskar mig till min födelsedag TROTS att det är ungefär 2 mån dit :p OMG 2 MÅNADER!!! O.o chockad när jag räknade efter.. Hahaha!

Av Amanda - 3 februari 2013 17:20

Pappa och jag diskuterar varför jag måste läsa olika sorters böcker. Asså jag läser hästböcker. Andra "schanger"? Fantasy är sjukt tråkigt enligt mig för det är onaturliga saker som händer, action/krigs böcker tycker jag inte heller om, jag är inte krigisk och roar mig inte med att läsa en bok om krig, skräckböcker är rättså ok, men klarar inte av att läsa sånt på kvällen och sen kan det va grymt läskigt ibland hahahaha har några hemma, romantikböcker känns helt meningslösa, faktablöcker är inte ens kul om ridning, böcker med mycket blod i är bara avskräckande och konstiga och så äventyrsböcker är bara kul med hästar i.
Och jag läser inte bara hästböcker, jag "läser" Harry Potter med! Är på bok 6, men den är sjukt långtråkig så läser inte alls ofta från den. :p när/om jag läser ut den o den sista boken ska jag läsa Hungerspelen, hoppas den kan va kul ända från början.

MINA ÅSIKTER OM INTEHÄSTBÖCKER! du behöver inte dela min åsikt!

Av Amanda - 3 februari 2013 16:38

Tja! Ska berätta om min dag. Fast klockan är bara 16:00 :p känns som om jag skriver typ kl 21:00 :p haha..
Gick upp tidigt, typ 7:30, klädde på mig och sånt, tvingade mig själv att äta lite. Asså jag är inte hungrig på morgonen! :p
Åkte till stallet så jag var där 10:00 ungefär. Mamma åkte hem för att lämna bilen och gå tillbaka, lagom i tid för att vara med när jag rider fram.
När jag hämtade Acora i hagen gnäggade Katinka efter oss, en jättesöt B-ponny som Acora känner från AW. Acora gnäggade inte tillbaka:p
Gjorde i ordning Acora i spolspiltan. Mamma kom precis när jag skulle sadla. Red fram Acora med Gunnar och Dino och såklart deras ryttare ;)
När ridläraren kom placerades 4 hinder och 4 galoppbommar ut. Hindren var väldigt låga först, kanske 40-50cm eller lägre :p det gick jättebra, andra hoppet stannade hon
På men annars flöt allt på. Använde ingen martingal eller så, tyckte inte hon sprang så fort ändå. Visst hon bjöd lite men inte skenade ;) hon var lite segare än igår också.
Hoppade olika banor, kombinationer och bågar. Och galopperade/travade över bommar. Acora var jättefin.
I slutet skulle vi hoppa en avslutande bana. Banan var alla övningar vi tränat på i ett. Då fick jag hoppa högre. Vissa hinder låg på ca 60cm. :) på det högsta stannade hon hela 3 ggr men 4:e gången gjorde jag mitt absolut bästa och då hoppade hon utan tvekan! :D (Y)
Jättenöjd. Skrittade av på galoppspåret med de andra 2. Ganska frusen mark men det gick. Katinka gnäggade i hagen, Sötis;)

Sitter hemma hos farmor och farfar nu, har ätit fika. Mätt ;) åker nog hem ganska snart. Hejdå! ;)

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards