Amanda ek

Alla inlägg under december 2012

Av Amanda - 22 december 2012 15:51

Hej! nu har jag varit och ridit. Det gick superbra! Bea uppförde sig sååå bra!! :D tränade som sagt på skänkelvikningar och galopp efter. Det gick med direkten i vänster varv men i höger fick jag göra om det 2 gånger innan det blev rätt galopp. Hela tiden gick hon på tygeln och rörde hela kroppen. Tränade lite på snett igenom och ökning som uppvärmning och det gick jättebra, Bea fattade till och med galopp av sig själv! :D :* fina ponny <33 efter skänkelvikningarna gjorde jag serpentiner. Det gick också bra. Som avslutning travade jag utan stigbyglar. Det gick också super! Hon fick verkligen fint steg, trampade under sig som en riktig dressyrhäst! :)) avslutade ridpasset sen. Skulle ju köpa julklappar idag men vi kom hem från stallet typ halv 3 och då sa mamma att vi inte hinner så vi ska till Nova imorgon istället. Tänk att i övermorgon är det julafton, fett ju!! 😃⛄❄🎄🎁 💝 mamma frågade mig om det finns ngt litet jag önskar mig (jag o Alexander brukar få en liten present på morgonen) och då svarade jag: Plaststigbyglar. :D hoppas jag får de! För då kan jag ju ha sånna gummipattor i olika färger. Jag har redan såna gröna:) Men de finns ju på Hööks eller Horze så då måste mamma åka dit utan mig om det ska vara ngn överraskning men samtidigt vill ju jag dit också.. Orättvist livet är! Men nu ska jag göra ngt annat, bloggar från Alexanders IPhone. Han tror typ att jag spelar My Horse ;) men hejdå! /AmAnDa.

Hej

Av Amanda - 21 december 2012 22:44

Hade ingen bra rubrik ;)Sjukt vad skönt med lov det är! Och jag tänker njuta av "ingen skola-tid" hela lovet! Lite konstig mening :p tänk nu är Katja i Thailand, där vill jag också va!! Eller på ett sätt, för det är så vaaaarmt, men nt för det tar 19 Tim dit! 🙀😦😧😵😱 Nu bloggar jag från Alexanders IPhone, längtar till jul så j*vla mkt!! Hoppas på att jag får en IPhone 5! Pappa var smart nog att säga att han beställt en ;) aja det förstör inte alls glädjen med jul!IMORGON gäller DETTA: ska rida ganska tidigt på dagen inkl. Fodra lunch. Sedan ska vi åka till Nova, eller stan, för att köpa julklappar! :) Nice!Ska rida dressyr, ganska hårt för hon vilade idag. Tänker träna på skänkelvikningar och sen galoppfattning därefter. Det sägs hjälpa hästen med galoppen. Passar ju bra! ;) så fort det funkar ska jag gå över med att träna serpentiner i trav och träna på att ställa och böja samt hörnpasseringar. Många halter. Nu ska Beauty inte komma undan med träningen! ;)) hon ska vara i toppkondition!Har gjort en lista över vad jag vill ha på min IPhone. Det blev bl.a.: Facebook, Instagram, My horse, Camwow, Youtube, SVT play, elf yourself och sånna appar där man redigerar foton och gör collage, och Bloggplatsen-appen ofc!!! :DNu ska jag göra något annat typ som vad som helst utan att blogga ifall Alexander vill ha tbx den! ;) Då får man panik om inlägget nt är sparat och allt det där.. /AmAnDa.

Av Amanda - 21 december 2012 17:51

Hejhej! Nu har jag kommit hem från stallet, var där ganska länge. Typ i 2,5 timmar. Jag red inte, bara chillade lite ensam och julpyntade boxen. Så nu är ALLA boxar pyntade i Ekelin! :D

Musslan: Guldigt glitter

Grim: Rött och grönt glitter

Beauty: Silvrigt glitter + julkulor

Flower och Florens: Lila, guldigt och silvrigt glitter

Katinka: Guldigt och silvrigt glitter

Pluto: Guldigt och silvrigt glitter.


Måste säga att jag blev jättenöjd. Det var sjukt jobbigt att knyta upp alla julkulor men det var värt besväret! Har fotat, men de finns på the dampphone som man inte kan blogga från mobilen på. Och min dator funkar ju inte så kan nt ladda över de på datorn först.. :/ Och min kamera är trasig... Grr sån otur man kan ha!?


Resten av dagen (*host host* klockan är 6) ska jag bara chilla. Kommer sådär mycket update från min sida. 


/AmAnDa.

Av Amanda - 21 december 2012 11:12

I onsdags kan man inte säga att det hände så mycket. Jag var mest bara hemma och chillade. Minns inte så mycket av skolan, mer än att jag fick ta ett paket från vår paketkalender. Jag tog Fannys, det var en jättesnygg ögonskugga i bronsfärg! :D


I torsdags (igår) var det ju skolavslutning. På morgonen var det avslutning då alla klasser skulle sjunga och sen fick föräldrar komma m.m Mina kom inte, för de jobbade. Min klass sjöng "Happy x-mas". Det gick BRA! Men det kändes som att ingen riktigt vågade ta i, inte alls för att det stod minst 20 pers med kameror och filmade :P 

Efter skolavslutningen gick vi tillbaka till klassrummet och fikade med föräldrarna. Den där reklamfilmen vi filmade in är nu klar och ligger uppe på Arbetsförmedlingen. 

LÄNK till filmen (jag är med 7 gånger, och jag har en RÖD adidaskofta!)

Efter att vi sett den filmen bestämde vi vilken film vi skulle se. Det blev "Bridesmaids".

När det var en halvtimme kvar av filmen skulle vi äta, risgrynsgröt. BLÄ så äckligt! Jag åt absolut ingenting, hade problem med att andas, nejmen lukten av gröt tar kol på mig..

Vi hann precis se klart på filmen innnan vi slutade, klockan 12.


Jag och Fanny gick hem till henne först för att hon skulle byta om (hon skulle med mig till stallet sen). Vi skulle gå in på biblioteket men det var visst stängt, öppnade kl 3. Så vi gick hem till mig och bakade hästgodis. Typ havreflan eller något liknande. Fast det var inget socker i och sen var det olja, mjöl, salt och havregryn i bland annat. De blev i alla fall bra!


HAR JAG SAGT ATT PAPPA HAR KÖPT DET TURKOSA SCHABRAKET TILL MIG I TISDAGS? HAN KÖPTE DET I HELSINGBORD; DET BLEV DRESSYR. MEN WHATEVER? DET ÄR SNYGGT ÄNDÅ!!!! 

Så nu är det bara mitt, mitt, mitt! :DDDDDD


När vi gick till stallet hann vi gå till biblioteket, och lämna böckerna! :)

Lektionen för Jessica gick verkligen jättebra!! Beauty kändes jättefin! Och Jessica sa att Beauty nog aldrig gått så fint, eller något sånt. :D För hon gick jättefint!

Och galoppen den gick också super! Vänster galopp direkt, rätt galopp, och så höll hon den typ 5 varv på volten! :D HÖGER VARV DIREKT, RÄTT GALOPP; och höll det typ också 5, eller mer, varv på volten!! Och i form gick hon också, i galoppen!

Så jag är verkligen JÄTTENÖJD med henne!!! :D <3 <3 

Som sagt: Yes, she IS the best <3


Idag: Har sovit till typ halv 11. Haha har man jullov så har man!? Nu ska jag snart gå ner och äta. Lånade Alexanders dator, min funkar fortfarande inte och pappa använder sin. Det verkar som att vi måste lämna in min över lovet ;( Så himla grrrr...... :( Kan inte hjälpas..

Ska dra till stallet sen också, men Beauty ska ha vilodag så ska bara pyssla lite med henne, och mocka. Har en väldig lust att julpynta hennes box idag istället för på söndag. För nu är Beauty den ända box i Ekelinstallet utan julpynt!! :/ Och det är lite skämmigt.. Dessutom är det ju julafton snart och efter nyår ska man ju ta ner det igen! Så borde det inte göras idag då o nt på sön?

Ska höra med Fanny, för hon har sagt att hon ska hjälpa mig. :)


Nu måste jag äta frukost! 

Bye bye!

/AmAnDa.


Av Amanda - 19 december 2012 15:38

Heyy! Har nt skrivit om igår så ska göra det nu. :) Först var det skola. Det var helt okej. :) Säger det fär att jag typ nt kommer ihåg ngt :p Men efter skolan hann jag typ nt göra ngt förens jag var tvungen att åka till stallet. Eller jo jag hann kolla lite på tv :P 

På Torns fick jag reda på att lektionen var inställd igen, eller inte inställd, det skulle visst vara sista gången förra gången.. Ja men det visste ingen så alla kom samma tid, det blev väldigt trångt i ridhusen! :// 

Istället red jag i stora med Casper, Musslan, Humle och Grim. Beauty var jättesnäll och hon gick ner på tygeln av sig själv jättemycket! Sen var hon helt lagom pigg och jättefin. :) När Casper och Musslans ryttare bytte hästar kom jag på att jag kunde fråga Julia om hon ville byta häst med mig. Och det ville hon så jag fick rida Musslan lite! :DDD

Lilla ponnyn, hon kändes först jätteliten, speciellt när jag nästan kunde nudda marken! Men sen kom minnena tillbaka och det kändes helt rätt. Förutom att hon vägrade gå på tygeln var det samma lilla Musslan! Och hennes galopp var inte så snabb som Beautys, trodde hela tiden att hon skulle sakta av, men nejdå! :)

När vi bytt tillbaka galopperade jag Beauty lite till och sen byggdes det upp ett litet hinder som vi hoppade över några gånger. Det gick jättebra så jag skrittade av.


På kv'ällen satt jag med Alexanders iphone. Jag kollade på mina videos på bloggen och sen pausade när nån häst hoppade eller när det passade och sen fotade jag. Det är sjukt bra sätt! Asså på iphones kan man ju fota skärmen så det blir som ett riktigt foto! :D


Här är en bildbomb med bilden från filmer:


Första häst: Musslan

Andra häst: Florens

Tredje häst: Lussan (Losette)

Fjärde häst: Beauty


/AmAnDa.

Av Amanda - 17 december 2012 17:12

   

     

Älskar den bilden!!! :D <3

Av Amanda - 17 december 2012 16:32

Sorry för att Veckans blir så sen hela tiden.. Ska bättra mig! 


Veckans bok: Glasbarnen

Veckans vill ha: IPHONE 5!!!

Veckans bästa ridpass: Helt klart igår!

Veckans sämta ridpass: Det var nog i lördags, läskigt domarbord ni remember!?

Veckans sanning: Jag är emot ryktet om att hästar inte finns.

Veckans foto:

 

Hittade denna bilden igår i mammas dator. Rider på Gotlandsrusset Åska på Gotland. :)


Veckans hiss: Thermoleggings från Hööks:


Veckans häst: Exo (Jessicas häst) för han blev klubbmästare och minimästare igår och i lördags i både dressyr och hoppning! :D


Veckans nya foto:


Det var alla veckans!


Föresten kommer igen "finaste minnena med..." För jag har inga bilder på pappas dator..


/AmAnDa.

Av Amanda - 17 december 2012 16:13

Hejhej! Ska berätta lite om idag. :) I skolan var det jättechill, på matten spelade vi bara spel och på engelskan gjorde jag framsidan till boken, men hann inte klart. Som tur är ska engelskan vara klar imorgon i slutet av lektionen, så måste hinna klart med framsidan innan lektionen är slut! -.-

På idrotten var det fritt. Jag och Fanny gjorde en hoppbana och tog tiden., jag vann ;)

Det var jättekul! Men typ tappade nästan andan och sen började min fot skaka jättemycket utan anledning, och min stortå gjorde skitont och ja.. Nu har den i alla fall slutat skaka :P


Nu idag ska jag inte göra så mycket, förutom veckans kluring och typ lite till. Mycket bloggande! Kommer veckans snart, men sitter inte på mitt rum där jag skrivit ner alla veckans så kan glömma ngt! Men gör vad jag orkar, och vill! :) 


/AmAnDa.


PS! Snart kommer "finaste minnena med... DEL 2" och då är det bilder på Pluto! :)


Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards