Amanda ek

Alla inlägg den 1 september 2012

Av Amanda - 1 september 2012 21:16

Här kommer en filmbomb på 3 videoklipp när jag rider Beauty.

Kommer lite andra också, bara för att jag är snäll! XD


Jaja, pratar med hästen <3 ;D med bäbisröst XD
 

Duktig tjej!!

  

Mamma är SÅ duktig på att filma! ;o

Kan liksom bara glömma bort att hon filmar.. XP


Florens & jag hoppar :p
 

Musslis <33
 

Lussan och jag

Pigga lilla Flowsan


/AmAnDa.
 
 


 

Av Amanda - 1 september 2012 20:33

Nu kommer äntligen bilder från i förr går! Igår hade jag inte med min kamera och idag var den urladdad... Men imorgon ska mamma ta filma & fota! ;D det har jag bestämt :p

 

Bilder mamma tog första gången jag red henne: (kommer en filmbomb också senare)

                         

 

/AmAnDa.

 

Av Amanda - 1 september 2012 20:17

Dagens bok är Tjujägare i farten. Författare: Deb Loughead. 

Den är spännande genom hela boken.

Handlar om att Marti och Cale räddar Trevor och Tanya från deras otrevliga morbror som är tjuvjägare.

De räddar också Trevors och Tanyas mammas häst Lily från honom. :)

Mycket bra bok! :D

 

Framsida:

 

VÄRD ATT LÄSA DESSA 152 SIDOR! :P :D

 

 

/AmAnDa.

Av Amanda - 1 september 2012 17:35

Hejhej bloggen! Nu har jag varit i stallet och fixat saker, ridit och gosat. :)

 

Dagen började med att jag och mamma åkte till Torns klockan 10. Vi skulle träffa min moster och kusin.

Emma (min kusin) gillar hästar och hon skulle ha varit med på knatteridningen idag men anmälan kom inte fram. :(

Men Ellen (Musslans nya fodervärd) var snäll och lät henne rida Musslan i typ 5 min.

Först mockade jag och sen tog jag in Beauty och gjorde i ordning henne för ridning.

Hade ju bestämt med Desirée att hon skulle få galoppera henne första gången.

 

Desirées kommentarer: Det är verkligen inte en lätt häst. 

 

Hm... Haha nej men hon menade i dressyren, få henne i form och sånt. Så fort man kräver något av henne (ställa sig inåt elr gå i form) blir hon "lat" och typ pallar inte. Hon visar det tydligt, "jag orkar inte detta! Måste jag?"

Då gäller det att vara skitbestämd och visa att "ja nu måste". Desirée använde ett spö som inte jag gör, och min åsikt är att det knappt blev nån skillnad :p

 

När Desirée galopperade så galopperade Beauty både segt och piggt på samma gång, hon fick driva på för att hon inte skulle bryta av och sen var hon väldigt snabb i steget. Det kände jag med!

 

När jag skulle rida henne igen gick det mycket bättre tycker jag. :) Hon gick mer i form och det var nästan som att hon var "glad" över att inte ha nån som krävde mycket av henne :p men så fort jag får reda på hur man ska göra det rätt - ska jag också jobba henne! :) 

När jag galopperade så gick det fort (aa) men det var så härligt! Denne unghäst har ett mycket fint steg, hon har fart och elegans, det är MIN åsikt! ;D sen kanske inte alla tycker likadant ..

Galopperade 1 varv i båda varven, på en volt och rakspår. På volter samlas hon upp bättre än på raksidor då hon ökar och bara springer. Mycket nöjd med henne, hon är en riktig gullegris också, nu när hon lärt känna mig och mamma är hon mycket gosigare än innan. :)

 

DUKTIG!! Säger jag alltid av ren reflex att berömma hästar :p 

FY! Eller NEJ! säger jag när hästen gör fel, säger mest fy när hästen t.ex drar ner huvudet som Beauty har som ovana att göra och nej när hästen utför en övning fel eller bryter av i nån gångart. :)

 

Efter ridpasset fick Beauty stå i gången ti veteran tillsammans med Frodo, Sandras häst. Frodo och Beuty kom bra överens, ville gärna hälsa mer än en gång, men då fick jag och Sandra rycka in ;) 

Sen fick hon gå ut i hagen igen. Såg att hon låg ner <3 sötis!

 

Sen skulle mamma åka hem. Jag skulle strö hennes riktiga box och fixa lite småsaker. Så länge det inte har med hästen att göra för jag sköta det ensam, eller ja mamma vill vara med när jag rider/sköter Beauty men när det handlar om andra saker får jag sköta det själv ;) för det mesta i alla fall. :) tycker bara det är kul att få sköta lite saker själv.


Började med att göra i ordning hennes box (Bellmans gamla). Försökte byta saltstenen (den var äcklig och gammal) men det fanns så mycket kvar så jag fick inte loss den :( får hoppas att Beauty kan slicka upp den så hon kan få en ny! :p Hon har inte riktigt förstått att man kan äta från krubban, måste ge henne det från handen eller från golvet för att hon ska äta det. Lite bortskämd häst eller? ;) men jag gillar henne ändå! :D

 

Sen fick jag och några till lite information om det nya stöt (halmpellets). Vi är de första som testat det.

Först häller man in 5 och en halv säckar halmpellets (så är det i Beautys box, men det varierar mellan boxstorlek)

sen ska man hälla vatten med en vattenkanna på det. (en halv vattenkanna per säck) som i mitt fall bli 3.

Sen under en timme kommer detta smulas sönder och bli till något likt sand. Väldigt smart, bajset lägger sig på toppen och kisset rinner längst ner det det stannar och till slut kommer det upp som en stor klump.

Mycket lättare än spån! Men inte billigare.. :/

 

Innan det smörjde jag sadel & träns, tog med lädertvål och läderbalsam. Men läderbalsamet fungerar inte alls. Nu har den förstört min putssvamp också! ;( den som jag är så nöjd med! :/ får väl köpa ny :p kostar bara 12 kr på Hööks.

 

Efter det skrev jag på hennes informationslapp på boxdörren (alla hästar har en sån).

 

Skrev såhär:

 

Hästens namn: Beauty <3

På lektion vill jag ha:

Benskydd fram: Nej

Benskydd bak: Nej

Ländtäcke: Nej

__________________

Övrigt: Borsta ej man och svans med mankam!

Täcke: Inget

Ägare: Amanda Ek

Ann-Mari Ek

Telefon: **********

**********

 

Japp det var det! :)

Sen fyllde jag också i att hon ska ha hö på morgonen, lunchen och kvällen.

 

Idag flyttar hon till sin riktiga box. Anledningen till att hon inte kunde stå där innan var för att alla andra

hästarna i samma stall (Ekelin) var ute dygnet runt utan Katinka som stod i Veteran. Men nu har vi kommit överens över att låta Beauty och Katinka stå tillsammans i sina riktiga boxar i Ekelin. :)

Good! :D

 

Nu chattar jag med Tiffany. :) fick avbryta inlägget när jag kommit halvvägs för jag skulle åka och handla godis. ;p

nu lagar mamma pannkakor, guud så gått! :D 

Sen ska jag och Alexander, kanske mamma, se 2012 som vi köpte idag, Den är jättebra! Sån den hos en kompis.

 

Nu ska jag sluta, hejdå!

 

PS! Kommer bilder & filmer när jag rider Beauty idag, kameran måste bara ladda batteriet och jag måste äta pannkakor :p sen tar det en stund att ladda alla filmer på bloggen.

 

/AmAnDa.

 

 

 

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2012 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards