Amanda ek

Alla inlägg den 2 april 2013

Av Amanda - 2 april 2013 22:40

Skrivit in spanskan... Skickat önskelistor. Det krånglade på nån mejl, men är för trött för att fixa det nu. Nä nu väntar en bok, sängen och Gizmo! Fast Gizmo är inte här :( var hon inte igår heller. Hon är katt. hon bestämmer mycket själv. Men vi måste bestämma lite över henne, som att hon måste gå till veterinären typ en gång om året, sån här hälsokoll tror jag. Hon HATAR det. Och idag tog pappa med henne dit. HOn var ganska arg ett tag efteråt. Beror mycket på bilresan, Gizmo hatar att åka bil. Hon jamar, blir åksjuk och bajsar. Ioooo ;).


Jaja nu måste jag sova. Tråkig tillsammansdag i skolan imorgon. Bara o stå ut, vi slutar tidigt igen. Något positivt i alla fall.. Sen ska jag hem o plugga spanska och OM jag kan det innan typ 6 ska jag med Katja till stallet och kolla när hon rider. Acora går i ridskola, kanske borde se om hon har sin halsförlängare? Hoppas det, viktigt att hon får jobba även i ridskolan! Jag underskattar inte ridskola, men hon går lågstadiet och de ska inte behöva tänka på om hästen går i form eller inte. 


Men nu plingade mobilen till.. Sms ;D har inte fått ett på länge! Haha skoja ;)


Hejdå!


Av Amanda - 2 april 2013 21:35

Detta står på min attgöra lista just nu:

*Spanska läxan

*Skicka önskelistor

*Överföra bilder från mobilen till datorn

*Framkalla foton

*Göra en lapp/skylt där det står Acora till skåpet (det står Beauty nu).

*Göra collage med Acora till skåpet (collaget är på Beauty).

*Köpa ridstövlar och stallskor

*Köpa skärp att rida i + att ha i skolan

 

Tänkte skicka önskelistor idag, vet ni jag fyller år den 30:onde april. Om 28 dagar! OMG :D

Detta är saker jag vill/ska/tänker önska mig allt som allt:

1. SYSTEMKAMERA (mamma o pappa;))

2. Presentkort på HÖÖKS

3. Pengar ;)

4. The Sims 3 övernaturligt

5. Presentkort på App Store

6. Detta ridtäcke som jag spanat in ända sen det kom till affär:

Ååå det är så galet to die for! Neutralt men ändå FINT :D

 

Det är vad jag kan komma på ;). Om jag får presentkort på Hööks är detta en av de saker jag vill köpa: (det är liksom som en liten liten outfit)

Men på riktigt, HUR snyggt hade det inte varit? Med typ något neutralt schabrak, typ helt svart bara. Skitfiiint! :D

Jaja nu måste jag fixa spanskan, hejdå!

Av Amanda - 2 april 2013 21:04

Hejsan på digsan! Nä men nu brukar jag allvar.. XD Nä skoja bara ;D 

Idag på lektionen var det hoppning, precis som jag trott. Vi hade banhoppning :D med 4 hinder. Det var en kombination på långsidan och 2 på vars en diagonal.

Innan lektionen började skrittade jag fram Acora med Fighten och Dino och deras snälla ryttare. Sen i paddocken var det fototime (Y) och då fotograferade Blanca (hastblanca.blogg.se). Har inte sett någon bild men de blev säkert jättebra!

Som uppvärmning travade vi över några bommar, saktade av till skritt, skrittade några steg, kom fram i trav och över några bommar till. Sen fick vi galoppera över "pyramider". Det är 3 bommar på varandra. Det ser ut som en liten pyramid :). Vi fick galoppera över en, läga en volt och galoppera över en till. Acora var ovanligt slö, hon ökade inte speciellt mycket framför hindret, som hon alltid brukar göra. Antar att hon var lite trött efter hopptävlingen i söndags och sen det ganska hårda dressyrpasset igår. 

När vi fick hoppa ett hinder, lägga en volt och hoppa ett till i galopp stannade hon en gång på det första hindret men sen stannade hon inte mer. Tur det för vi hoppade inte högre än 55 cm eller nått sånt :/. 

När det var banhoppning sen skötte hon sig utmärkt, klarade de ganska svåra svängaran jättebra. Men sen blev hon helt hetsig så jag fick galoppera några varv för att försöka lugna henne och få henne i form. Dock var det i hennes svåra högervarv så det blev bara värre av att pilla med tyglarna.

Banan var såhär: Hoppa det första i kombinationen, svänga snett igenom och hoppa ett, hoppa det andra i kombinationen fast på andra hållet, göra snett igenom igen och hoppa ett till, hoppa det första hindret i banan igen, göra en volt och sen hoppa det andra i kombinationen. I volterna fick hon fel galopp ganska mycket, korsgalopp och trav men något måste ju gå dåligt. Eller? XP

 

Nu är jag hemma, ätit middag och ska skriva in spanskaläxan nu. Däremot tänker jag inte träna så mycket på den. Imorgon däremot är det spanska time, suck. 

Jag ska, efter att jag skrivit in spanskan i Läxor.nu, skicka ut önskelistor på min nya mail. Jag skaffade ny igår, på Gmail för då kan jag ha mail i mobilen, jag hade Spray mail innan och det var typ det ända man inte kan ha i mobilen XP. Säger inte min mailadress.

 

/AmAnDa.

Bjuder fina bilder från lite olika fotografer:

 

Foto: Mamma hahahah XD

 

 

Foto: Moa (Moadahlberg.blogg.se)

 

 

Väldigt FA nu... Foto: JAG :P hahah..

 

 

Foto: Katja (Katjaslife.bloggplatsen.se)

 

 

Foto: Fanny

 

 

Kommer inte ihåg men kan va foto: Rebecka (livetsomrebecka.bloggplatsen.se)

 

 

Foto: Ellen (heyhappie.blogg.se)

 

 

Foto: En tjej i stallet (vill inte nämna namn)


/AmAnDa.

 

 

 

Av Amanda - 2 april 2013 17:22

Sticker till stallet om typ 30 min. Idag i skolan var det trist, vi hade tillsammansdagar och jag hamnade inte med Katja ;) som vanligt alltså hehe. Men vi slutade en timme tidigare så det var väl ngt positivt. Sen var jag med Katja, eller det är jag fortfarande. Vi har ätit, nördat youtube och Facebook, med andra ord suttit vid datorn. Sen har vi hoppat lite studsmatta och nu sitter vi med vars en mobil på mitt rum. Jahopp nu är klockan 17:19. Kul va?! ;p
Jaja nu ska jag avsluta. Katjas blogg: Katjaslife.bloggplatsen.se SÖK! :D
Hoppas vi ska göra nått kul på ridningen. Typ hoppa ;) så jag kan visa upp hur duktiga jag och Acora blivit på sistone <3 eller träna på gsloppombyten, såna riktiga, det kan Acora, men hon byter typ 10 steg efter att jag gett henne signalerna eller avd man ska säga. Haha någon kunnig får hjärna hjälpa mig att få rätt på det, egentligen improviserar jag bara lite. Hehe. Men nu ska jag sluta bye! :) <3

Kort presentation


Hej! Jag heter Amanda Ek och är 14 år. I denna bloggen får ni läsa om min vardag (stallet, kompisar, skolan) och lite sånt. Jag hyr för tillfället en D-ponny som heter Korweta men kallas Alma.
Hoppas du vill läsa min blogg!:)

Va med och tyck till! :)

Vad vill ni har mer av på bloggen?
 Bilder
 Vardagsinlägg
 Filmer
 Bildbomb/filmbomb
 Tankar och åsikter
 Hissar och dissar
 Vill-ha listor

Ställ en fråga! B)

32 besvarade frågor

Alma (Korweta)

Alma en är ett fuxsto född 2001, D-ponny. Hon är fin i hoppning samt dressyr, men aningen bekväm och lite bitchig ibland haha.. Hon är ganska seg men ganska snabb och pigg när hon tycker något är roligt, till exempel att hoppa.

Alma hyr jag från 19 maj tilll 10 juni, så det är inte speciellt länge.

Efter sommaren ska jag antingen ha henne igen elller hyra en annan D-ponny. Hon ägs av AW sporthorses.

    Foto: Torns hemsida

 

Gizmo

Gizmo är min söta katt. Hon är Norsk skogskatt, 13 år gammal men åldern är ju bara en siffra, right? ;) Hon är lite stel i lederna och har tappat lite tänder, men annars mår hon toppen <3

Jag är faktiskt den som hittade henne när jag var 5 år. Vi hittade ägarna och det visade sig att de flyttat men att Gizmo rymt. Vi fick henne gratis och sen dess har hon bott hos oss. Vi har flyttat några gånger men hon har aldrig rymt <3

 

Senaste inläggen

Kategorier

Skriv i gästboken!

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Länkar

Bay Horse

Ovido - Quiz & Flashcards